Waar ga ik mee starten?

Alles voor de startende thuisbarista

Re: Waar ga ik mee starten?

Berichtdoor erik82 » 04 Jun 2017, 11:17

Aan je maler blijven draaien geeft waarschijnlijk juist je problemen. Het duurt even een dubbele voordat de nieuwe instellling constant resultaat geeft. Als je telkens gaat zitten draaien heb je nooit een constante maalgraad. Als de maalgraad net te fijn is kun je ook gewoon 0,5-1gr minder doseren of bij te grof gemalen iets meer (mits die ruimte er nog is).

Dat van die 12 bar en het straaltje vind ik onzin. Gewoon afstellen op 9 bar die OPV en je koffie zal er beter op worden. Natuurlijk is het logisch dat als je een kraantje iets open draait de druk ineens minder is, dat is elementaire natuurkunde. Afgescheept met een onzinnig antwoord om te proberen je tevreden te houden. Het doet er nog nks aan af dat je machine nog steeds op 12 bar afgesteld staat terwijl 9 bar op een blindfilter toch echt een veel betere smaak geeft.

Als je een lungo wilt koop er dan een volautomaat naast. Met een espressomachine proberen een lungo te maken is gedoemd te mislukken en kansloos. Zeker als je ook nog espresso wilt want het continu verstellen van je maler gaat geheid voor problemen zorgen. Een halfautomaat is geschikt voor espresso-only.
erik82

Berichtdoor fandorin » 04 Jun 2017, 14:55

Een lungo is toch een espresso die extra lang doorloopt?
Dat krijg je in Italie in ieder geval als je lungo besteld. Niet de beste smaak, maar wel
meer en slappere koffie.

Mijn methode is een halve kop met heet (niet kokend) water en daar dan een espresso 'bovenop' zetten.
Resultaat is net zo sterk/slap als een lungo, maar betere smaak. Volgens mij wordt dat een
Americano genoemd?
Gebruikers-avatar
fandorin

Berichtdoor erik82 » 04 Jun 2017, 16:24

TS heeft in zijn post aangegeven dat die dat juist niks vindt. Een Lungo zal niet beter gaan smaken.
erik82

Berichtdoor PeterDB » 05 Jun 2017, 20:29

Ik zal nog eens een Americano proberen met eerst water in de kop.
Of een tweede molen erbij? Zijn er mensen die dat doen, voor een grovere maling voor de Lungo?

Ik ben vanavond ook eens gaan proberen wat het effect is van het verminderen van de max-druk. Dat is op deze machine heel eenvoudig. Kan me ook niet voorstellen dat de Casabarista er iets op tegen heef om de druk even te verminderen.
Zijn er hier mensen met een Expobar die zelfervaring hebben met het veranderen van druk en weten wat het effect hiervan is?
Ik dacht ( samen met mijn zoon, die in zn dagelijks werk ook wat espresso en cappu maakt) dat , na het verlagen van druk, dat de espresso wat zurig werd. Kan dat kloppen? Of moeten we nu een adere variabele mee- veranderen nu we op 9 bar werken?

Vanaf welk moment gaat eigenlijk de timer lopen? Ik lees daarover tegenstrijdige uitleg. Is het nou vanaf het aanzetten van de hendel OF vanaf het moment dat de mocca begint te lopen uit het portafilter. .?
PeterDB

Berichtdoor edwin44 » 06 Jun 2017, 06:48

Espresso machine is alleen voor espresso.

Wil je een Lungo/Americano, kan je een dubbele espresso maken (water in de kom en espresso erop, RUSTIG water erop) mooie creme laag.

9 bar wordt koffie niet zuur van.(ik heb hem altijd op 8 bar) er zijn er die hem nog lager afstellen.
Zure koffie kan je krijgen als het water te koud is, of te weinig gedoseerd.
Of een licht gebrande boon die je niet fijn genoeg uit de molen laat komen.

de tijd gaat bij mijn profitec lopen vanaf hendel overhalen (direct dus), maar daar is al veel over gesproken de 1 zegt dit de ander dat.(de profitec heeft ingebouwde timer).

De parameters zullen misschien iets veranderen (omdat de flowrate ook verandert).(google flowrate espresso).
Profitec pro 700
Olympus eureka E75 titanium
edwin44

Berichtdoor PeterDB » 09 Jun 2017, 09:38

Maar we drinken nog geen espresso hier thuis.
Dus heb ik maar eens een flinke slinger aan de BB005 gegeven richting een grovere maling.
Daarna wat ( understatement ) finetunen en ik ben inmiddels tevreden Lungo drinker. ( hetgeen te zien is aan de kleur die ik aflever in het toilet na de ( kleine ) boodschap. )

In de standaard Doppio bak van de Expobar, in de naked van Rancilio
Doorloop ziet er aardig uit, ( zo van onderen bekeken ) maar wordt snel schuimig. In de youtube filmpjes stopt men dat direct de kraan, maar ik ga dan nog een sec of 15 door.
16,5 gr , die ik in portafilter eerst nog ' roer '
Doorloop 30 sec
Vers gebrande Republica Dominicana, (100% arabica) van Stads Koffie branderie ( stad = Groningen )
Normaal getampt (25 kg)

Opbrengst 110 gr koffie, voorzien van een donkerbruine crema.
En die smaakt een stuk beter ( en niet bitter ) dan uit de volautomaat van Nivona.
En dat zal vooral aan de bonen en de maling liggen. En waarschijnlijk een constantere druk en -temperatuur.
PeterDB

Vorige

Terug naar Beginnend thuisbarista?