dubbel filterbakje.

Alles voor de startende thuisbarista

dubbel filterbakje.

Berichtdoor seels » 27 Feb 2016, 05:51

Hoi,

Een vraagje; omdat ik nu nachten aan het werken ben zal dit weekend eindelijk met de nieuwe aanwinst kunnen experimenteren.

Nu komen er nog wel wat vragen en dit is er eentje van;

Ik heb een dubbel filterbakje in de portafilter zitten, de portafilter is er eentje met een dubbele uitloop.
Dus als ik een espresso wil zetten en er twee tasjes onderzet dan zal in elk tasje ongeveer evenveel koffie zitten genaamd een espresso (30ml ). klopt?

Als ik nu maar 1 tas er onder zet of bijvoorbeeld een naked portafilter gebruik dan zal er toch ong 60ml in een tas zitten. klopt het dat je dan steeds doppio's zet of mis ik iets in het verhaal?
Er wel van uitgaande dat ik steeds dat dubbel filterbakje gebruik, klopt het dat dat ook meestal door iedereen gebruikt word?
seels

Re: dubbel filterbakje.

Berichtdoor Martinierius » 27 Feb 2016, 09:32

Deze vraag komt regelmatig terug en toegegeven: de informatie die je hierover vindt is soms verouderd en spreekt andere bronnen tegen.
Om iets te kunnen zeggen moet je wegen tot een tiende van een gram hoeveel koffie je in je bakje doet. Daarna wegen hoeveel gram je geproduceerd hebt.
Bvb 15g in je bakje laat je doorlopen tot 30g espresso in ongeveer 30s: geeft ons info waar we mee kunnen verder helpen.

Verder heel veel terug te vinden over deze methode, zoek bvb op brewratio.
Carimali UNO || KINU M47,M68 || Aeropress || Feldgrind,aergrind || Mini Gaggia || ROK hand grinder || Chemex || Kalita 185 || Clever dripper
Behmor 1600 PLUS, modded met beanprobe
Martinierius

Berichtdoor Jochen » 29 Feb 2016, 18:36

Brewratio inderdaad, daar komt het op neer. Valt veel over te vinden op het net!
De brewratio is de verhouding gemalen koffie : espresso. Bij espresso zit dat rond de 1 : 1

Dus als je 15g gemalen koffie (dubbele espresso) in het mandje doet, moet je mikken op 30g espresso. Niet 30ml maar 30g.
Hoeveel uitlopen je hebt en hoeveel tasjes je eronder zet maakt niet uit, het blijft 30g dus met de dubbele uitloop en twee tasjes 15g per tasje.
Gebruikers-avatar
Jochen

Berichtdoor fandorin » 01 Mrt 2016, 11:47

Jochen schreef:Brewratio inderdaad, daar komt het op neer. Valt veel over te vinden op het net!
De brewratio is de verhouding gemalen koffie : espresso. Bij espresso zit dat rond de 1 : 1

Dus als je 15g gemalen koffie (dubbele espresso) in het mandje doet, moet je mikken op 30g espresso. Niet 30ml maar 30g.
Hoeveel uitlopen je hebt en hoeveel tasjes je eronder zet maakt niet uit, het blijft 30g dus met de dubbele uitloop en twee tasjes 15g per tasje.

Goeie uitleg!
Kleine correctie: Het voorbeeld dat je geeft heeft een verhouding gemalen koffie : espresso van 15g : 30g = 1 : 2
Meestal wordt die 50% idd als gebruikelijke espresso brewratio genoemd hier op het forum.

Maar afhankelijk van je eigen smaak en die van de bonen kan er flink geexperimenteerd worden met de zetverhouding.
Gebruikers-avatar
fandorin

Berichtdoor Jochen » 01 Mrt 2016, 13:03

1 : 2 inderdaad
Gebruikers-avatar
Jochen

Berichtdoor seels » 26 Sep 2017, 21:25

Dit is een al ouder topic van mij toen ik net bezig was, maar nu zit ik wel nog met de zelfde vraag die ik hier wat onduidelijk gesteld heb zie ik nu.

Ik zet thuis espresso als volgt: 18gr koffie in bakje en ongeveer 35 eruit.
Als ik nu in een espresso bar koffie drink gaat het als volgt: een aantal gram in bakje (19g) en het dubbele eruit zoals ook bij mij. MAAR het verschil is dat zij er twee tasjes onder zetten wat maakt dat elk tasje de helft bevat van wat ik in mijn tasje heb zitten. hoe zit dit nou is dit dan een espresso dat ze maken? want het is toch wel een verschil lijkt mij. ook bij het maken van cappuccino endergelijke.
seels

Berichtdoor erik82 » 27 Sep 2017, 07:55

Geen verschil behalve dat ze er dus het dubbele voor vragen ofwel veel meer winst maken en jou minder koffie geven. Een gewone espresso in elke speciality koffiebar is tegenwoordig een dubbele en dat is meestal 18gr in en rond de 35gr uit.

Voor een cappuccino gebruik ik altijd een dubbele espresso. Als ik ze splits dan vind ik (en al mijn bezoek) ze veel te slap. Kwestie van verdienmodel in de horeca en niet zozeer met de kwaliteit te maken.
erik82

Terug naar Beginnend thuisbarista?