Handleiding voor beginners

Alles voor de startende thuisbarista

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor lmg475 » 07 Aug 2014, 10:56

ik had bij beverage de "gram" niet zien staan.
ben nochtans al lang wakker. ;)
Gebruikers-avatar
lmg475

Berichtdoor mca2 » 21 Dec 2014, 23:14

erik82 schreef:[...] Wel is het over het algemeen al bekend dat enkele filterbakjes niet wenselijk zijn om mee te starten.

Ehh nee... als ik 's ochtends terwijl de meute nog ligt te slapen, een espresso voor mezelf zet, pak ik het enkele bakje voor een enkele espresso maar dat is dus "niet goed"? Hoe maak ik dan een enkele espresso?

erik82 schreef:[...]Die 30ml en 60ml zijn allang achterhaald en meten in volume is sowieso onzin omdat dat niet te meten is in verband met de hoeveelheid crema welke per boon verschilt.

Een brew ratio is (gr maalsel / gr espresso) X 100. Een brew ratio van 100% is dus 16gr maalsel maakt 16gr espresso.

Ok, maar hoe meet je dan grammen espresso?
Rancilio Silvia - Isomac Macinino Professionale Inox
Gebruikers-avatar
mca2

Berichtdoor lmg475 » 21 Dec 2014, 23:23

mca2 schreef:
erik82 schreef:[...] Wel is het over het algemeen al bekend dat enkele filterbakjes niet wenselijk zijn om mee te starten.

Ehh nee... als ik 's ochtends terwijl de meute nog ligt te slapen, een espresso voor mezelf zet, pak ik het enkele bakje voor een enkele espresso maar dat is dus "niet goed"? Hoe maak ik dan een enkele espresso?

Met een dubbel filterbakje in portafilter met dubbele uitloop, maar 1 kopje eronder

mca2 schreef:
erik82 schreef:[...]Die 30ml en 60ml zijn allang achterhaald en meten in volume is sowieso onzin omdat dat niet te meten is in verband met de hoeveelheid crema welke per boon verschilt.

Een brew ratio is (gr maalsel / gr espresso) X 100. Een brew ratio van 100% is dus 16gr maalsel maakt 16gr espresso.

Wegen met een weegschaaltje
Gebruikers-avatar
lmg475

Berichtdoor mca2 » 21 Dec 2014, 23:52

lmg475 schreef:
mca2 schreef:

Met een dubbel filterbakje in portafilter met dubbele uitloop, maar 1 kopje eronder

mca2 schreef:

Wegen met een weegschaaltje

No shit, Sherlock...

Klaarblijkelijk stel ik hele domme vragen maar oh wacht, dit is een beginners topic in een beginners forum. Maar ik zal het nog een keer proberen:
- hoe maak ik een enkele espresso met een dubbel bakje? portafilter half vol met koffie? helemaal vol en dan eerder uitzetten? Niet en dubbele espresso's leren drinken? En wat is er eigenlijk mis met dat enkele bakje?
- volume is prima af te lezen in een kopje, gewicht niet of ben ik de enige die zijn kopje niet op een brievenweger onder het portafilter heeft staan? Kortom, hoeveel verschil maakt het sturen op volume ipv de wetenschappelijk verantwoorde manier van gewicht?
Gebruikers-avatar
mca2

Berichtdoor bobbee » 22 Dec 2014, 00:37

Er staat een heleboel in dit topic. Dit haal ik van een paar pagina's terug naar voren. Domme vragen zijn er niet. No problem. :grin:

erik82 schreef:Die 30ml en 60ml moet je vergeten maar met brew ratios moet werken. Voor espresso is die gemiddeld 50% wat betekent dat je uit 16gr maalsel een espresso haalt van 32gr. Die 30ml en 60ml zijn allang achterhaald en meten in volume is sowieso onzin omdat dat niet te meten is in verband met de hoeveelheid crema welke per boon verschilt. De enige manier om consistent goede espresso te kunnen maken is door te werken met brew ratios.

Espresso gear: BEZZERA Strega || Tidaka CB-1 2015
Filter gear: HARIO V60 || KALITA Kettle
Roasting gear: Behmor 1600+
Gebruikers-avatar
bobbee

Berichtdoor manduca » 22 Dec 2014, 08:15

De juiste extractie krijgen uit een enkel filterbakje is erg lastig. Dit met name door de vorm van de meeste bakjes. Alle koffie moet in het smalle deel, en je hebt dus ook een smallere tamper nodig. En dan nog is het lastig.
Dus de oplossing is:
- inderdaad een dubbele leren drinken (als ie goed gelukt is is dat ook geen straf)
- de helft weg laten lopen/niet opdrinken

Ik raad je optie 1 aan.

Tja, en voor gewicht moet je wegen. Maar dit hoef je natuurlijk niet voor elk bakje te doen. Wel erg handig voor het inregelen en af en toe bijstellen.
Al heb ik het nog nooit gedaan (geen geschikte weegschaal nog). Ik kijk vooral naar de uitloop (naked PF) en de smaak. Maar de weegschaal gaat er nog wel komen.
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor erik82 » 22 Dec 2014, 08:42

De ene boon (met veel crema) geeft met 32 gram een volume van 70ml waar een andere boon (met weinig crema) met dezelfde 32 gram ineens maar een volume van 40ml heeft. Dat is nogal een verschil en vandaar dat het onzin is om in termen van volume te gaan werken want dat zegt helemaal niks. Alleen gewicht zegt iets.
erik82

Berichtdoor mca2 » 22 Dec 2014, 20:28

Thanks voor de antwoorden. Ik zal eens wat gaan wegen en leren houden van dubbele espresso's :)
Gebruikers-avatar
mca2

Berichtdoor fransg » 22 Dec 2014, 20:32

Als je verrukkelijke bonen gebruikt is een "dubbele" helemaal geen beproeving. Integendeel. Maar als je van die donkere "Italiaanse" meuk gebruikt dan is een "dubbele" wel een klap in je gezicht. Dan moet er een berg suiker en/of een sloot melk tegenaan als maagbeschermer.

Eigenlijk is alles "enkel", of je nu 7, 14 of 21 gram gebruikt en is een espresso van slechts 7-8gram maalsel wel erg karig. Tenzij je een erg mooi nieuw IMS filterbakje gebruikt, maar dat is iets voor veel later.
LONDINIUM L1-P -- HG One -- Mazzer Mini E --Compak R120 & E8 -- Rocket -- La Pavoni -- Fracino Roastilino & Fuji PXG4 -- Tonino -- VST TDS
Gebruikers-avatar
fransg

Berichtdoor erik82 » 23 Dec 2014, 08:22

En als je een goede dubbele espresso zet met een brew ratio van 50% (16gr maalsel op 32gr espresso) dan is dat in de ogen van de niet koffiefanaten en de shotglaasjes de hoeveelheid van een ruime enkele espresso.
erik82

VorigeVolgende

Terug naar Beginnend thuisbarista?