Handleiding voor beginners

Alles voor de startende thuisbarista

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor mca2 » 27 Dec 2014, 21:02

Zoals Erik82 aangaf is een enkele espresso wel heel weinig, 14g espresso is een vingerhoedje vol :shock: Maar wij drinken al jaren lungo als ik het tabelletje op de vorige pagina mag geloven.

De afgelopen dagen heb ik dus een lopen passen en meten met het dubbele bakje en een shot glaasje en zo'n dubbele espresso kan ik wel van leren houden :mrgreen: Ook mooi om te zien hoe de koffie in het glaasje stroomt en de crema zich vormt.

Het viel mij ook altijd al op dat de crema in het enkele bakje nogal tegenviel, nadere studie liet ook zien dat de gaatjes van dit bakje rafelig en rommelig zijn itt het dubbele bakje.

Tenslotte vandaag het apparaat ontkalkt (beetje groenig water eruit) en het blindfilter met schoonmaakspul gebruikt (duurde ff voordat ik doorhad hoe dat ventiel werkte) en daar kwam toch wel de nodige bruine meuk vrij ook al haal ik die kop regelmatig helemaal uit elkaar.

Kortom, de koffie moet steeds beter worden zo :) Ik drink trouwens de El Rodeo uit Costa Rica van Bocca,das helemaal prima vind ik zelf.
Rancilio Silvia - Isomac Macinino Professionale Inox
Gebruikers-avatar
mca2

Berichtdoor petje62 » 24 Mrt 2015, 01:11

een handleiding is altijd handig voor beginners maar ik heb toch n vraag/opmerking.
je stelt dat een machine 30 minuten opwarmtijd nodig heeft. iets lager bij "geen creme laag enz" stel je dat
t water te warm is...
helaas heb ik dit ook n enkele keer terwijl de opwarmtijd maar n paar minuten is. Is die 30 minuten een soort "heilig verklaring" of kan je ook na n paar minuten al koffie maken...dat naar mijn mening dus kan of of of....
heb je n tip voor me?
bedankt
Gebruikers-avatar
petje62

Berichtdoor erik82 » 24 Mrt 2015, 08:21

Met een E-61 minimaal 30-40 minuten is een feit. De boiler is eerder warm maar voordat je hele groep warm is ben je 30-40 minuten verder. Eerder espresso maken betekent een veel te lage temperatuur en geen goede espresso. Meer valt er niet over te zeggen.
erik82

Berichtdoor Fr@nk » 24 Mrt 2015, 08:29

En dat is mijns inziens ook zo bij andere machines, hoewel 30 minuten wellicht niet nodig is bij een machine met thermoblock bijvoorbeeld. Je zetgroep en ook je filterhouder moeten op temperatuur komen, dit kan haar niet in een paar minuten. 10-15 minuten lijkt me echt wel het absolute minimum voor een lichte machine...
Bezzera Strega - Compak K6 - Bialetti Moka Express 3 kops - Bodum Cafetiere - Kyocera CM50-cf handmaler - Antieke DE handmaler
Gebruikers-avatar
Fr@nk

Berichtdoor Erik van Voorst » 24 Mrt 2015, 13:21

Meten is weten...dus de Erics thermometer laat precies op tijd zien wanneer je koffie kan maken dus ergens tussen 88-95 graden.

Daar heeft mijn Rocket al snel minimaal 25 minuten voor nodig....dus gewoon bijtijds aanzetten.....niets is zo vervelend als een stoel ernaast zetten en gaan zitten wachten... :lol:
Rocket Giotto Pro + Eri(k) 's E61 Temp// Francis Francis X1 // Mazzer Mini E type A (SJ) // DVA LT8 // .....en heel veel speelgoed
Gebruikers-avatar
Erik van Voorst

Berichtdoor petje62 » 24 Mrt 2015, 16:16

bedankt alvast voor de tips...heb t natuurlijk vanmorgen uitgeprobeerd en na n minuut of 24 vond ik t zat en ben koffie gaan maken. Een tip om betere cappuccino melk te krijgen kwam goed uit maar de koffie kwam gewoon git zwart uit de machine. Ik moet er wel bij zeggen dat t misschien aan de boon ligt,ik heb vanwege slecht inkoop timing een andere koffie dan normaal,de andere boon zorgt wel voor n mooie cremé laag..dus misschien is dit ook n reden?
Van de week weer tijd om mn vertrouwde bonen te halen en zal dan eens bekijken hoe of wat want dit vind ik niet leuk...(zwarte koffie)
Gebruikers-avatar
petje62

Berichtdoor Fr@nk » 24 Mrt 2015, 21:28

Heb je de machine nieuw? Heb je m recent nog schoongemaakt? Heb je ervaringen dat het voorheen beter was met deze machine? En wat is er veranderd? Hoe vers zijn je bonen?

Aardig wat vragen... Maar toch echt iets meer toelichting nodig
Bezzera Strega - Compak K6 - Bialetti Moka Express 3 kops - Bodum Cafetiere - Kyocera CM50-cf handmaler - Antieke DE handmaler
Gebruikers-avatar
Fr@nk

Berichtdoor petje62 » 25 Mrt 2015, 13:09

ik heb deze machine nu een jaar en reinigen doen we regelmatig. Kwam er pas later op dat t ook aan de boon kan liggen nadat ik hier op t forum wat info was gaan zoeken. Normaal met de bonen die ik koop heb ik t niet. En ja, daar hebbie t weer...koffiebonen uit de supermarkt is voor de meeste hier vloeken in de kerk :? maar zoals k eerder tikte,had slecht getimed.
Bedankt voor t meedenken...
Gebruikers-avatar
petje62

Vorige

Terug naar Beginnend thuisbarista?