Cursussen en workshops.

Alles voor de startende thuisbarista

Re: Cursussen en workshops.

Berichtdoor manduca » 15 Jan 2011, 14:08

Is wat centraler niet wat handiger voor de mensen uit groningen enzo?
Niet dat het mij uitmaakt; als ik maar kan parkeren zonder kapitalen kwijt te zijn.
Thuis: Londinium I Luxe * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Gebruikers-avatar
manduca

Berichtdoor GeeCee » 12 Jul 2011, 08:44

Iemand ervaring met de workshop van Casa Barista in Dordrecht door Marc Laheij?
Moet volgende week toch nog eens die richting uit, zou het evt mooi kunnen combineren. ;)
Flying is easy. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss.
Gebruikers-avatar
GeeCee

Berichtdoor storm1979 » 25 Dec 2011, 08:31

ik ga eind februari een opleiding barista volgen bij SYNTRA (B) te Sint-Niklaas.
De opleiding omvat 10 lessen van 3u. Eerste 5 lessen zijn "barista basis", de volgende 5 zijn "barista level 2".
de opleiding is wel enkel voor mensen uit de horeca of mensen die zinnens zijn een koffiehuis (zoals ik) te beginnen ofzo.
La Marzocco Linea 2-groep, Anfim Super Caimano "grind on demand", Mazzer Super Jolly Electronic, SCAE level 1
storm1979

Berichtdoor FoRMaTC » 10 Feb 2012, 21:45

manduca schreef:Is wat centraler niet wat handiger voor de mensen uit groningen enzo?
Niet dat het mij uitmaakt; als ik maar kan parkeren zonder kapitalen kwijt te zijn.

Ja Spierdijk ofzow? :lol:
FoRMaTC

Berichtdoor @3aan » 10 Feb 2012, 21:53

Je reageerde op een bericht van meer dan een jaar oud :mrgreen:

Ze zullen inmiddels wel geslaagd zijn of de herhaalcursus ook al achter de rug hebben ;)
ASTORIA FIORE 1983 - VERSALAB M3 met doseerschuiven
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Daar vindt u ook de plaatsen waar ik zo af en toe met de "Tardis" aanwezig ben.
Gebruikers-avatar
@3aan

Berichtdoor FoRMaTC » 10 Feb 2012, 22:02

Ik hield me een beetje van de domme... in de hoop dat er nog 1tje kwam :-)
FoRMaTC

Berichtdoor storm1979 » 29 Feb 2012, 14:54

Gisteren (28-02-12) de eerste les gehadvan de Barista opleiding.
We zitten met twaalf gepassioneerde studenten, van 23j tot 62j.
De lesgeefster is fantastisch, misschien kennen jullie haar wel? Margareta Ihren Dean (Maggie loves beans).
De eerste les ging vooral over de koffieplant, producerende landen en verschillende type koffiebonen.
Volgende les gaan we alles leren over slowcoffee, kan al niet wachten tot volgende week dinsdag.

Groetjes van "TimBucks" :ugeek:
La Marzocco Linea 2-groep, Anfim Super Caimano "grind on demand", Mazzer Super Jolly Electronic, SCAE level 1
storm1979

recensie online cursus koffiekennis

Berichtdoor bas2015 » 22 Mrt 2015, 20:56

Zoals reeds vermeld bij het voorstellen, heb ik als beginnend koffieliefhebber de cursus koffiekennis gevolgd van coffee consulting. Achter dit bedrijf zit Moniek Smit, een enthousiaste marketeer, trainer en barista. En het mag gezegd worden, ik was erg sceptisch... Nog nooit had ik een online cursus met plezier volbracht. Omdat er geen cursus in de buurt gepland stond, besloot ik toch maar voor 59 euro de gok te wagen...

Nu, 8 weken later, kan ik jullie verklappen dat ik geen spijt heb van deze beslissing! Met veel plezier heb ik de hoofdstukken gelezen, de oefeningen gedaan en als gevolg daarvan "honger gekregen" naar meer kennis over koffie. De theoretische basis heeft mij verder erg geholpen bij het maken van een "mooi kopje koffie". En ik weet zeker dat ik heel wat koffiebonen heb bespaard...

Dan de training, die is veelzijdig, maar zoekt ook de diepgang waar nodig. De hoofdstukken gaan over de geschiedenis, de handel, de productie, het selecteren, het branden, de verschillende zetmethodes en het proeven van koffie. Wat diepgang betreft, zelf heb ik ontzettend veel geleerd over het proeven/beoordelen van koffie (Body, acciditeit, etc), het extractieproces bij koffiezetten en de variabele die daar invloed op hebben. Daarmee kan ik nu "spelen" en lukt het steeds beter om de perfecte espresso te bereiden. Hoewel het altijd beter kan ;-)

De lessen zijn prima bevallen. Toch bijzonder omdat mijn aandacht - zoals eerder vermeld - snel verslapt bij andere online cursussen die ik heb gevolgd. M.i. ligt dit aan de doordachte opzet van de hoofdstukken en de enthousiaste begeleiding van Moniek over de mail.

De kennis wordt in "hapklare brokken" voorgeschoteld en per thema afgesloten met een tussentijdse toets. Het begint altijd met een video waar de belangrijkste accenten worden aangetipt. Vaak combineert Moniek dit met een demo of een oefening. Het maakt je nieuwsgierig om verder te gaan. Een prima teaser dus! Dan komt vaak de leesstof, aangevuld met wat extra artikelen en video's om het onderwerp verder onder de knie te krijgen. Per hoofdstuk kan je via pdf of audio een samenvatting krijgen om de stof te herhalen.

De gehele cursus wordt beëindigd met een examen. Hier moet je serieus de stof voor bestuderen om tot een goed resultaat te komen. Dat gaf extra stimulans om de feiten goed op een rijtje te krijgen. Hard Work, pays off!

Over de praktijkdag in Utrecht (ik geloof bij Leopold) kan ik verder niks zinnigs zeggen. Behalve dat ik het goed vind dat deze wordt aangeboden.

Voordelen:
+ goede theoretische basis voor de beginnende (thuis)barista
+ relatief goedkoop (59 euro)
+ overal en in je eigen tempo leren over koffie
+ online is een hoofdstuk gratis beschikbaar

Nadelen:
- om een goede (thuis)barista te worden moet je veel oefenen. Deze cursus leent zich daar slechts gedeeltelijk voor.
"I like my coffee strong, not lethal!"

Isomac Millenium, quickmill 2820 en Compak k3
Gebruikers-avatar
bas2015

Berichtdoor Erik van Voorst » 22 Mrt 2015, 21:26

Leuk dat je enthousiast bent......ik heb zelf gemengde gevoelens bij online. X

Ik heb voor 15 april een praktijkavond voor de beginner...ben benieuwd. :D
Rocket Giotto Pro + Eri(k) 's E61 Temp// Francis Francis X1 // Mazzer Mini E type A (SJ) // DVA LT8 // .....en heel veel speelgoed
Gebruikers-avatar
Erik van Voorst

Berichtdoor bas2015 » 23 Mrt 2015, 21:08

Kan ik inkomen hoor, ik denk dat je met alleen een online cursus niet heel ver komt. Maar deze cursus geeft wel een stevig theoretisch fundament! M.i. zal altijd een praktijkdag moeten volgen om dichter bij jou perfecte espresso te komen. Ik ben bij brandmeesters geweest. Beviel goed! Waar ga jij 15 april heen?
"I like my coffee strong, not lethal!"

Isomac Millenium, quickmill 2820 en Compak k3
Gebruikers-avatar
bas2015

VorigeVolgende

Terug naar Beginnend thuisbarista?