Cursussen en workshops.

Alles voor de startende thuisbarista

Re: Cursussen en workshops.

Berichtdoor erik82 » 16 Apr 2015, 16:56

Het boek thuisbarista vind ik persoonlijk een erg goed boek. Ik pak hem er nog wel eens bij als ik een zetmethode wil gebruiken waar ik al een tijd niks mee heb gedaan. Is dan een goede manier om je kennis weer even up-to-date te brengen.
erik82

Berichtdoor Fr@nk » 16 Apr 2015, 17:48

Ik sluit me bij Erik82 aan. Het boek is leuk geschreven en ik pak hem er ook nog wel eens bij. Het is vooral een mooi boek waarin de basics helder staan uitgelegd. Ik ben nu 3 jaar 'bezig' in de espresso. Je mag me dan een NoNo noemen maar vind het nog steeds een leuk boek om sommige zaken weer eens op te frissen. En nee, het is geen erg experimenteel boek, maar voor de basics perfect en om dat consistent en in je parate kennis te krijgen ben je (als ik kritisch naar mezelf kijk in ieder geval) echt niet met een half jaar/jaartje klaar mee.

Ik zou m dus vooral lekker uit t plastic halen, ik gebruik m ook erg veel om uit te lenen aan vrienden die starten in t wereldje van espresso
Bezzera Strega - Compak K6 - Bialetti Moka Express 3 kops - Bodum Cafetiere - Kyocera CM50-cf handmaler - Antieke DE handmaler
Gebruikers-avatar
Fr@nk

Berichtdoor yoek » 16 Apr 2015, 18:01

Ik noem mezelf wel een nono, en vond het dus een goed boek. Maar heel diep gaat het niet bedoel ik ermee te zeggen.

Dus zoals fr@nk zegt: gewoon uit het plastic halen!
yoek

Berichtdoor Erik van Voorst » 16 Apr 2015, 18:26

Uiteraard haal ik hem uit het plastic......een boek.....in het zonnetje .....op het terras ......met een cappuccino ....dat zal allemaal best wel meevallen :lol: 8-)
Rocket Giotto Pro + Eri(k) 's E61 Temp// Francis Francis X1 // Mazzer Mini E type A (SJ) // DVA LT8 // .....en heel veel speelgoed
Gebruikers-avatar
Erik van Voorst

Berichtdoor NachtBroeder » 29 Jun 2015, 18:45

Ik heb afgelopen donderdag Barista Workshop gedaan bij Cook@Home in Amersfoort.
Leuke cursus, met enthousiaste dame, Jessica Tolboom. Op zich was de informatie niet nieuw, maar wel fijn dat er iemand met verstand naast je staat. En ik weet nu hoe je melk hoort op te schuimen.

Dit was de folder:
Afbeelding

Ook heb ik het boek thuisbarista in bezit. Leuk, leerzaam & interessant boek.
Nu nog wat meer gebruiken in plaats van alleen maar door lezen.
NachtBroeder

Berichtdoor fransg » 29 Jun 2015, 19:29

Leuk en enthousiast volkje bij de ITC:

http://www.itcacademy.nl/itc-selfies/

Ik had nog nooit van ze gehoord. Ook niet van Richard Schukkink, de centrale man daar:

KOFFIE
Mijn passie voor koffie is ontstaan toen ik in Italië een ristretto kreeg. Toegegeven, het werkte enigszins op mijn lachspieren – nog geen twintig milliliter in een klein kopje. Totdat ik proefde en een explosie van smaak ervaarde. Resultaat: eenmaal thuis kocht ik een espressomachine, koffiemolen en -brandertje.

Na een tijd aanmodderen besloot ik op zoek te gaan naar kennis. Barista-opleidingen waren er in Europa nog niet, maar wel in de Verenigde Staten. Met die kennis kon ik langzaam maar zeker mooie smaken uit de boontjes toveren. Maar eigenlijk begon het toen pas echt. Ik ben gaan reizen naar bekende en minder bekende koffielanden. De zoektocht – ook op internet – is een oneindige. Nog steeds reis ik op eigen initiatief en in opdracht af om meer kennis te vergaren – voor mezelf én mijn opdrachtgever.

Op zijn YouTube kanaal van ITC is meer te zien, maar het meeste is van 3 jaar geleden.

Hier met muziek maar zonder verstaanbare tekst:

Link

Hier doet iemand iets vreemds met koffie, water en spuiten:

Link
LONDINIUM L1-P -- HG One -- Mazzer Mini E --Compak R120 & E8 -- Rocket -- La Pavoni -- Fracino Roastilino & Fuji PXG4 -- Tonino -- VST TDS
Gebruikers-avatar
fransg

Berichtdoor fransg » 29 Jun 2015, 19:32

The Human Factor
Richard Schukkink proeft thee en oprechte belangstelling

"Onze missie is om de beste handgemaakte theesoorten uit Azië naar Amerika te halen" klinkt de tekst op de homepage van een bekend theehuis aan de westkust van de Verenigde Staten. In een eeuwige zoektocht naar het beste en lekkerste besluit ik een bezoek te brengen.

http://www.specialtycoffee.nl/coffeeworld/columns/artikel/888/the-human-factor/
LONDINIUM L1-P -- HG One -- Mazzer Mini E --Compak R120 & E8 -- Rocket -- La Pavoni -- Fracino Roastilino & Fuji PXG4 -- Tonino -- VST TDS
Gebruikers-avatar
fransg

Berichtdoor fransg » 29 Jun 2015, 19:33

Gebruikers-avatar
fransg

Berichtdoor fransg » 29 Jun 2015, 19:37

http://www.baristaexchange.com/m/profile?screenName=j39oxy1q2cx8
What is your position in the coffee industry?
barista trainer
Where are you located? ( City and Country )
Zeewolde, The Netherlands
How many years have you been in the industry?
5 Years
If you are a barista or shop, are you interested in a barista exchange with another coffee shop/barista?
yes
Tell us more about your coffee shop or barista skills.
I work for a firm called Ultimate Espresso. We serve espresso on location and have a barista trainings program
What cities or countries are you interested in traveling to?
Italy, USA, Panama, Costa Rica, Guatemala
About Me:
I work as a barista trainer. I love to see people make and enjoy good coffee.
About My Company:
Ultimate Espresso serves espresso on location and has a barista trainings program.
What is your favorite thing about the coffee industry?
Drinking espresso!
Website:
http://www.ultimateespresso.nl
Gebruikers-avatar
fransg

Berichtdoor thymen » 26 Mei 2016, 16:03

Ik keek gisteren op de site van de SCAE en zag tot mijn grote verbazing dat de Foundation Barista Skills training bij mij in de buurt wordt aangeboden. Ik heb de trainer meteen een email gestuurd met een paar vragen over de kosten en de inhoud van de training. Ik kreeg na een kwartier(!) een vriendelijke mail terug waarin antwoord is gegeven op mijn vragen.

Aan het einde van de email die ik ontving stond: "Het examen kan op dezelfde dag gehouden worden maar ik adviseer dit op een later tijdstip te doen zodat je kan leren en oefenen." Dit riep bij mij een vraag op die iemand op dit forum misschien kan beantwoorden.

Voordat ik mijn vraag stel wil ik eerst even zeggen dat ik op het gebied van espresso geen ervaring of apparatuur heb. :roll: Het ontbreken van ervaring maakt volgens SCAE niet uit voor de foundation trainingen omdat ze volgens hen geschikt zijn voor mensen zonder geschiedenis in de koffiewereld. Als mijn eerste thuisset ben ik van plan om een Gaggia Classic te kopen met een Bezzera BB005(TM) als molen. Mijn vraag is of deze setup geschikt is om mee te oefenen voor het examen. Met name het stoompijpje omdat dit een automatisch stoompijpje is en niet een die je in de meeste koffiehuizen ziet. Misschien is het zelfs beter om te wachten met een dergelijke training tot ik zelf al iets meer ervaring heb, maar ik wil graag goed beginnen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en dat jullie mij niet zullen insmeren met pek en bestrooien met veren voor het stellen van zoveel beginnersvragen :D
Hario V60 - french press - Syphon pot - Bialetti Venus - Baratza Encore - Digitale Bonavita waterkoker
thymen

Vorige

Terug naar Beginnend thuisbarista?