Voorkomen dat Nivona de Quickmill vervangt

Alles voor de startende thuisbarista
Plaats reactie
Danielvanderwoude

Voorkomen dat Nivona de Quickmill vervangt

Bericht door Danielvanderwoude »

Hallo allemaal, wat een leuk forum met zoveel kennis, gaaf!

Ik heb recent een gebruikte Quickmill gekocht maar hij staat nu al weer op de nominatie om vervangen te worden terwijl het een geweldige machine is.. wat is het verhaal;

15 jaar geleden kocht ik een Quickmill met ingebouwde molen. Jaren plezier van gehad maar ook ergernis als een espresso weer eens mislukte. Achteraf had ik niet de juiste verhoudingen en supermarkt bonen .. 🙈
M’n ouders kochten en nieuwe volautomaat en de oude Jura kwam bij ons te staan. Toen die niet meer te herstellen was zijn we overgestapt op Nespresso. Lekker zorgeloos en wat fijn dat het grote bakbeest van het aanrechtblad af was. Na een tijd wordt je de cupjes toch zat en qua kosten en duurzaamheid is het ook niet handig natuurlijk. Ingelezen over een volautomaat en mede door dit forum toch een halfautomaat geworden. Ivm weinig ruimte eentje met ingebouwde molen en dus kwam ik al snel weer bij Quickmill uit (type 835 retro). Nu met verse bonen en met de juiste variabelen. Licht gebrande bonen bleef te zuur maar met wat donkerdere bonen vind ik het een heerlijke espresso. Melkopschuimen vind ik ook perfect gaan.

Het probleem is alleen het gedoe; voorwarmen, afwegen, tijd bijhouden en dan ongelijke uitstroom (2kops filter). Ik heb het er voor over maar m’n vrouw vindt het teveel gedoe en te sterk. De nespresso staat er dus naast..

Mijn concrete vraag is eigenlijk, zijn er half automaten die minder fijngevoelig zijn en dus makkelijker/sneller in gebruik? Of ben ik veroordeeld tot een volautomaat? Hoe gaat het bij jullie thuis?
manduca

Re: Voorkomen dat Nivona de Quickmill vervangt

Bericht door manduca »

Tja, je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Wil je lekker koffie dan zul je er wat moeite in moeten steken.
Volautomaten bieden gemak, maar ook een beperkte levensduur en nooit meer dan middelmatige koffie (of je dat erg vind kan alleen jijzelf bepalen).
De ingebouwde molen is vrij kansloos (en dan heb je meteen het probleem met de volautomaten).
Voor goede koffie moet je gewoon moeite doen. Net als met koken, dat gaat ook niet vanzelf, ongeacht de spullen die je hebt. Het blijft een levend product.

Kan het dan helemaal niet makkelijker? Jawel, maar dan moet alles wel van kwaliteit zijn waardoor het reproduceerbaar is. En dat begint, naast goede bonen, met een goede maler en vervolgens een goede stabiele (instelbare) machine. Er is bijvoorbeeld iemand die en goede espresso en gemak probeert te combineren. Maar die heeft nu een Decent (helemaal voorgeprogrammeerd) en dijk van een maler die betrouwbaar de juiste hoeveelheid koffie geeft, en een paar goede fool proof tools voor de voorbereiding (roeren en tampen). Ben je wel enkele duizenden euro's armer (en je moet iemand hebben die het wel leuk vindt om de boel in te regelen en bij te stellen aan de omstandigheden.).

Maar als je echt gemak wil dan zit je toch aan de Nespresso (of aan de filterkoffie).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
HeinK

Bericht door HeinK »

Danielvanderwoude schreef: 28 dec 2021, 09:21Ik heb het er voor over maar m’n vrouw vindt het teveel gedoe en te sterk. De nespresso staat er dus naast..
Wellicht is het een idee voor je vrouw om ESE Servings te proberen. Ik gebruik ze niet en heb er verder geen ervaring mee, maar je zou zeggen dat dit de Nesspressosmaak toch aardig benadert en precies even eenvoudig is in gebruik! Bijkomend voordeel is dat de Nespresso naar de oplsag kan en er toch weer iets meer aanrecht over is.
Danielvanderwoude

Bedankt voor jullie reacties. Zelf zou ik bij de Quickmill willen blijven ook omdat hij gemakkelijk zelf te onderhouden is. Die ese vind ik wel een leuke gedachte, dan zou de Quick kunnen blijven, is niet zo milieu belastend zoals de Lidl cupjes, ese is wel duur per kopje.. maar dit kan ik sowieso makkelijk uitproberen, beetje milde variant zodat het niet te sterk is
Danielvanderwoude

Ter info, de Quickmill is helaas verkocht. Wat terug komt is een Melitta Avanza 600. Ben heel erg benieuwd hoe de “espresso” er uit komt met een verse boon. Zal niet dezelfde smaak hebben als met de Quickmill maar wel consistent en met minder handelingen te bereiden.
Het andere apparaat in de overweging was de Nivona 660, ivm een leuke Melitta actie is het de avanza geworden.
Plaats reactie