Compak k10 wbc vervangen voor andere maler

Welke koffiemolens staan garant voor een fijne maling?
Plaats reactie
iNiekie

Compak k10 wbc vervangen voor andere maler

Bericht door iNiekie »

Ik heb in 2014 mijn eerste set gekocht, Alex Duetto in combi met de Compak k10 wbc. Een hele fijne combi, allebei top.

Ik overweeg echter om overste stappen naar een grind on demand en af te stappen van de doser. Het ritueel om te malen, wegen , bij te stellen , wegen, kwastje erin voor de laatste koffiekruimels etc etc wil ik eigenlijk vanaf.

Ik heb dus nu een maler met grote conische schijven en ik heb geen idee hoe zich dat verhoudt tov platte schrijven met kleinere diameter 65 of 80. Maar ik zou graag overstappen naar grond on demand, zodat het nawegen e.d. Niet meer hoeft.

Ik heb nu de volgende malers op het oog
- mahlkonig e65s of e80s
- ceado e37s
- etzinger etzmax light
- eureka Helios 80
- of toch weer een Compak ….

Wetende wat je gewend bent qua maler, wat zou het beste in de buurt komen? Zelf neig ik naar mahlkonig of etzinger.
Ben daarnaast benieuwd of mensen enthousiast worden van de de grind by weight van mahlkonig / etzinger? Ik zou best wat meer willen betalen, mits het iets toevoegt.

Bij voorbaat dank!
Alex Duetto III , Compak K10 WBC
manduca

Re: Compak k10 wbc vervangen voor andere maler

Bericht door manduca »

Dat is de set waar ik ook mee begonnen ben. De K10 heb ik nog. Al komt daar wellicht een HG-1 voor in de plaats.

Uit jouw rijtje hoor ik vooral heel positieve verhalen over de etzmax.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
iNiekie

Bericht door iNiekie »

manduca schreef: 25 sep 2022, 14:33 Dat is de set waar ik ook mee begonnen ben. De K10 heb ik nog. Al komt daar wellicht een HG-1 voor in de plaats.

Uit jouw rijtje hoor ik vooral heel positieve verhalen over de etzmax.
Volgens mij heeft de etzinger alles wat je nodig hebt in g.o.d. , ik heb wel filmpjes gezien maar het valt me op dat ie wel best herrie maakt. Nou is mijn Compak ook niet de stilste, maar deze lijkt een wat hoger scherper geluid te maken. Als ik dat vergelijk met de caedo dan is dat best wel een verschil. Verder lijkt deze onderhoudsvriendelijk, zeker tov mijn compak, dat is weer groot plus.

Ben er nog niet uit, dus als er mensen zijn met ervaringen van andere molens van mijn lijstje hoor ik dat graag.

P.s. als je grote conische schijven gewend bent zoals in de compak k10 is een overstap naar 65 plat heel groot of valt dat mee? Ik heb nl geen ervaring met molens met platte schijven.
Alex Duetto III , Compak K10 WBC
manduca

Bericht door manduca »

Je krijgt een wat ander smaakprofiel. Volgens de kenners geeft plat maar helderheid (clarity) en conisch meer body en mondgevoel.

Vond toen ik de K10 kocht conisch wel lekkerder dan mijn toenmalige Mazzer SJ. Maar de K10 was toen ook wel "de maler", dus kan niet garanderen dat er wat bias in zat en gewoon last had van upgradetitus.

Hij is verder wel super betrouwbaar gebleken (nooit enig probleem mee gehad). En het leeg harken van de chute met de achterkant van een ijslepeltje zit helemaal in mijn systeem.
Ik ben dus benieuwd hoe de HG-1 (nog groter conisch) mij gaat bevallen.... Al droom ik stiekem van een EG-1 of zo, maar dat vind ik toch echt teveel geld.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Plaats reactie