Syphon gasbrander

Alles over slow coffee, filterkoffie en andere zetmethodes.

Syphon gasbrander

Berichtdoor Hairbender » 18 Apr 2011, 10:47

Gebruik nu al een tijdje met heel veel plezier de Hario Syphon 5 kops.
Het alcoholbrandertje wat er bij komt doet zijn werk maar is langzaam en een deur open laten staan is al bijna en probleem. Daarom ben ik op zoek naar een andere warmtebron voor mijn Syphon.
Dan is een halogeenlampje natuurlijk het mooiste maar ook bijzonder onbetaalbaar, een gasbrandertje lijkt me een mooie tussenweg. Ik kan echter online weinig gasbrandertjes vinden (zelfs mrquality heeft ze niet!). Misschien moet ik maar eens langs een campingwinkel maar misschien weet hier iemand iets?

Ik ben op zoek naar iets als de Tiamo mini gas burner:
http://www.a4coffee.com/detail.php?code=HG2728
Macap MC4 - Chemex 8 kops - Bodum Columbia - Syphon Vacuum - Hario V60 Fretta - Hario V60 maat 1 - Aeropress - Kalita Wave 155
Nu in de maler: Espressofabriek Panama Esmeralda
Hairbender

Re: Syphon gasbrander

Berichtdoor atjong » 18 Apr 2011, 13:34

Ik heb bij een grote Action wel eens camping gasbranders gezien om een pannetje op te zetten. Maar help je met een gasbrander je Hario niet naar de filistijnen?
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor @3aan » 19 Apr 2011, 14:28

atjong schreef:Ik heb bij een grote Action wel eens camping gasbranders gezien om een pannetje op te zetten. Maar help je met een gasbrander je Hario niet naar de filistijnen?

Ja, die moet je niet gebruiken, niet dat de kolf er niet tegen kan maar alle warmte die erlangs gaat is schadelijker voor de constructie, die is daar niet op berekend, het is toch een perfecte brander die bij de Syphon is geleverd, je moet wat geduld hebben voor een lekker bakkie, je weet wel "Slow Coffee"

Afbeelding

Als je het te lang vind duren, een elektrische met hetzelfde principe, zie filmpje http://www.youtube.com/watch?v=VD-M_T6VDjE
Die bassige stem is ik mij ;) het was wel ff klooien vanachter de camera opstelling :evil:
ASTORIA FIORE 1983 - VERSALAB M3 met doseerschuiven
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Daar vindt u ook de plaatsen waar ik zo af en toe met de "Tardis" aanwezig ben.
Gebruikers-avatar
@3aan

Berichtdoor Hairbender » 19 Apr 2011, 15:35

Misschien weegt de aanschafprijs van een gasbrander en de kans dat de Syphon beschadigd niet op tegen de paar minuten winst die het oplevert. Vraag me toch af of de Syphon er niet gewoon op gebouwd is om door een gasbrander te worden verwarmd, gezien dit soort afbeeldingen:
Afbeelding
Macap MC4 - Chemex 8 kops - Bodum Columbia - Syphon Vacuum - Hario V60 Fretta - Hario V60 maat 1 - Aeropress - Kalita Wave 155
Hairbender

Berichtdoor Bert K » 19 Apr 2011, 15:40

Ik heb wel eens ergens gelezen dat men het proces flink op weg helpt door er kokend water uit een waterkoker in te gieten. Het spiritusbrandertje is dan alleen maar om het gebeuren verder gaande te houden.
Bezzera BZ07 PID * Rossi RR45
Bert K

Berichtdoor @3aan » 19 Apr 2011, 15:41

Hairbender schreef:Misschien weegt de aanschafprijs van een gasbrander en de kans dat de Syphon beschadigd niet op tegen de paar minuten winst die het oplevert. Vraag me toch af of de Syphon er niet gewoon op gebouwd is om door een gasbrander te worden verwarmd, gezien dit soort afbeeldingen:
Afbeelding

Daar zit maar een relatief klein brandertje onder en dat bevestigt mijn redenering ;)
Gebruikers-avatar
@3aan

Berichtdoor Hairbender » 19 Apr 2011, 19:50

Bert K schreef:Ik heb wel eens ergens gelezen dat men het proces flink op weg helpt door er kokend water uit een waterkoker in te gieten. Het spiritusbrandertje is dan alleen maar om het gebeuren verder gaande te houden.

Dit is in mijn ogen de enige manier. Anders ga je echt van slow coffee naar superslowmotion coffee, zo veel tijd heb ik 's ochtends nu ook weer niet.
Mocht ik ooit nog zo'n brandertje tegenkomen voor een leuke prijs dan vervang ik mijn spiritusbrander misschien, voor nu werkt hij eigenlijk best goed.

Weten jullie trouwens een adresje om de stoffen filters te kopen voor de Syphon? Esw.nl heeft ze geloof ik maar een winkel in Amsterdam zou handig zijn!
Hairbender

Berichtdoor Atwin » 19 Mrt 2012, 15:29

Ik kom met mijn vraag vanuit een ander bericht waar we een beetje off-topic waren geraakt:

Ik zoek ook een butaan brandertje voor mijn Cona (klassieke model) no. II

De spiritusbrander onder water dat net gekookt heeft is natuurlijk mooi slow coffee maar een butaanbrandertje is makkelijk om even aan te steken en weer uit te zetten. Scheelt weer gedoe met spiritus. Bovendien is zo'n butaanbrandertje ook handig om de warmte onder de kaasfondue beter te regelen.

Deze lijkt me ideaal: http://www.sweetmarias.com/sweetmarias/ ... urner.html

Mooi dingetje dat zo te zien onder mijn Cona moet passen.

maar ik kan hem buiten de VS (hoge verzendkosten) niet vinden.

Heeft iemand toevallig een suggestie?
Expobar Brewtus IV, Demoka M203, Cona Table Model Deluxe size no. II
Atwin

Berichtdoor @3aan » 19 Mrt 2012, 15:32

Zie het andere bericht; 25 euro incl. verzenden.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
@3aan

Berichtdoor Atwin » 10 Apr 2012, 18:28

@3aan schreef:Zie het andere bericht; 25 euro incl. verzenden.

Afbeelding

Tikje minder sexy dan die yama waar ik het over had maar een leuke prijs. Ik heb hem gekocht en hij werkt perfect. Past weliswaar niet helemaal tussen de vork die de voet vormt van mijn Cona maar een beetje schuinzeten en het werkt ook. Nu gaat het (door)verwarmen supersnel en ik kan ook nog voorkomen dat het water met koffie flink gaat borrelen. Ook handig voor de kaasfondue. Je kunt hem klein zetten en zo voorkom je aangekoekte/aangebrande kaas.
Expobar Brewtus IV, Demoka M203, Cona Table Model Deluxe size no. II
Atwin

Volgende

Terug naar Slow Coffee