Wanneer Moka potje van het vuur ?

Alles over slow coffee, filterkoffie en andere zetmethodes.
Plaats reactie
Henny2506

Wanneer Moka potje van het vuur ?

Bericht door Henny2506 »

Na lang zoeken, wikken en wegen heb ik uiteindelijk een Nespresso aangeschaft met melk varianten optie.
Mijn kinderen drinken graag een latte of ice coffee en dan het liefst wel zo makkelijk mogelijk :)

Voor mezelf heb ik toch een Moka potje aangeschaft, vond het vroeger op de camping zo leuk en rustgevend om te maken.
Mijn 1e kopje (met warme melk uit de Nespresso) smaakte helemaal niet verkeerd en het was zo fijn om de koffie weer zo te zetten !!

Nu is mijn vraag, wanneer gaat het potje van het vuur af ?
Heb op internet gezocht, de 1 zegt zodra het gaat pruttelen, de ander zodra het gepruttel is gestopt.
Wat is het beste, hoe krijg ik de lekkerste koffie uit mijn potje ?

Alvast bedankt
HeinK

Re: Wanneer Moka potje van het vuur ?

Bericht door HeinK »

Henny2506 schreef:Wat is het beste, hoe krijg ik de lekkerste koffie uit mijn potje ?
Ja, dat gaan wij natuurlijk niet beantwoorden. James Hoffmann beveelt dit clipje aan, Make Great Coffee with a Moka Pot.

Zo ga ik van de zomer lekkere koffie maken met de Moka Pot in Griekenland, als alles goed gaat en we weg mogen.

Succes!
Henny2506

Bericht door Henny2506 »

Ik heb het filmpje bekeken, dank je wel.
Morgenochtend ga ik het op die manier proberen.
Ben benieuwd of ik verschil proef.
guijan12

Bericht door guijan12 »

Het is een tijdje geleden dat ik de Mokapot heb gebruikt.
Maar mijn methode was/is als volgt;

- vullen met heet water tot net boven het ventiel,
- Op een rustig vuurtje opwarmen,
- Zodra de koffie begint te stromen, het vuurtje op de laagste stand,
- Zodra het pruttelen begint vuur uit en direct uitschenken (niet eerst onder de koude kraan).

Het was/is altijd lekkere koffie.
Het belangrijkste is verse boontjes (niet van de supermarkt) en de juiste maalgraad.
Succes!

:D
Gr, Guido
Mark
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Mark »

Bij voorkeur vullen met kokend water, dan hoef het vuur er maar kort onder zodat de koffie niet verbrandt.
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - TimeMore C2 - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Technivorm Moccamaster
Keyser

Bericht door Keyser »

Vorig jaar had ik het geprobeerd met de mokkapot met de methode van James. Helaas lukte het mij niet met de verse koffie die ik toen mee had. Het zuurtje kon ik niet goed temmen, waardoor de koffie niet lekker was. Voor een volgende keer neem ik een koffie waar geen zuur in zit
Addryn

Bericht door Addryn »

Henny2506 schreef: 24 apr 2021, 11:49 Na lang zoeken, wikken en wegen heb ik uiteindelijk een Nespresso aangeschaft met melk varianten optie.
Mijn kinderen drinken graag een latte of ice coffee en dan het liefst wel zo makkelijk mogelijk met Philips] :)

Voor mezelf heb ik toch een Moka potje aangeschaft, vond het vroeger op de camping zo leuk en rustgevend om te maken.
Mijn 1e kopje (met warme melk uit de Nespresso) smaakte helemaal niet verkeerd en het was zo fijn om de koffie weer zo te zetten !!

Heb op internet gezocht, de 1 zegt zodra het gaat pruttelen, de ander zodra het gepruttel is gestopt.

Alvast bedankt
Bijna mijn hele familie houdt van lattes en je hebt een goede keuze gemaakt.
Coffeeadict

Bericht door Coffeeadict »

Henny2506 schreef: 24 apr 2021, 11:49 Na lang zoeken, wikken en wegen heb ik uiteindelijk een Nespresso aangeschaft met melk varianten optie.
Mijn kinderen drinken graag een latte of ice coffee en dan het liefst wel zo makkelijk mogelijk :)

Alvast bedankt

Wat betreft je vraag over wanneer het Moka potje van het vuur moet: de timing kan inderdaad enigszins variëren, afhankelijk van persoonlijke voorkeur en de smaak die je wilt bereiken. Over het algemeen is het echter het beste om het potje van het vuur te nemen zodra het pruttelen begint, maar voordat het gepruttel helemaal stopt.

Het pruttelen is een teken dat al het water in het onderste deel van het potje is doorgestroomd naar het bovenste deel, waar de koffie wordt gezet. Op dit moment is de koffie nog niet volledig geëxtraheerd en kan het blijven verwarmen leiden tot een bittere smaak. Daarom is het raadzaam om het potje van het vuur te halen zodra het pruttelen begint en voordat het geheel stopt.

Als je eenmaal het potje van het vuur haalt, kun je genieten van de heerlijke geur en aroma van de verse Moka-koffie. Schenk het langzaam in je kopje en geniet ervan!
HanR
Contacteer:

Bericht door HanR »

Voor als je heel veel geduld hebt:
De introductie
https://youtu.be/upgQsA5kLAk?feature=shared

Als je antwoord op je vraag wilt:
De hele serie understanding the mokapot deel 1 t/m 4.
Plaats reactie