Beste koffie-enthousiastelingen,
Ik heb me zojuist op het forum voorgesteld. Ik hoop dat jullie me verder willen helpen om goede resultaten te kunnen halen met mijn V60.
Ik begon ooit met de V60 omdat ik meer uit mijn koffie wilde halen, de dolce gusto cups zijn toch allemaal wat zurig en vlak vak smaak. Ben geïnteresseerd in andere smaaknuances van koffie. (zoet, nootachtig, karamel, honing etc.)
Het is helaas toch niet bij goedkoop gebleven. Na een aantal keren toch wel oke resultaten te hebben behaald, gebruikte ik dat als een goede basis om wat extra spullen aan te schaffen om naar nog betere resultaten toe te werken. Ik heb dus een V60 nr 01 plastic variant, Hario filters uit Japan, en een Hario mini slim plus handmolentje. Verder sinds kort de Fellow Stagg ketel voor op het fornuis(echt sinds een week). Vooral die ketel was prijzig.
Voorheen bestempelde ik mijn koffie als geslaagd als de koffie een milde smaak heeft, en ik wat zoete nuances kan proeven. Soms smaakte de koffie wat meer nootachtig en kon ik het 'zoete' wat ik rook van de gemalen koffiebonen, ook proeven. Daar ben ik ook naar op zoek, een milde, zoete koffie, met een lichte hint van een zuurtje of een wat stevigere smaak. Dat samenspel in 1 slok vind ik erg leuk. Soms kwam ik daar dus een beetje bij in de buurt.
Ik gebruikte daarvoor de volgende recepten:
1.
Brasil yellow bourbon (brandzaak.nl) medium roast / chancamayo, peru. (gebruikt binnen 2 weken na branddatum)
Pulse pour (3x)
water: 92 graden, wel gewoon kraanwater, 4,98 dh in zuid-holland.
14 gram koffie, 252 ml water. (1:18 ratio)
Grove maling, echt flinke kiezelgrootte (15 clicks op de hario slim plus)
30 gram bloom, zo zacht mogelijk geschonken.
50 gram water, zo zacht mogelijk geschonken.
100 gram water, zo zacht mogelijk geschonken.
Finish tot 253, zo zacht mogelijk geschonken.
doorlooptijd: 3:00.
2.
Brasil yellow bourbon (brandzaak.nl) medium roast / chancamayo, peru. (gebruikt binnen 2 weken na branddatum)
Gebaseerd op: https://www.youtube.com/watch?v=6K_VHmYMuE0&t=178s
Ik geef dan veel aandacht aan het volgen van de kleurverschillen.
2 pours
water: 92 graden
12 gram koffie, 204 ml (1:17 ratio)
grove maling, 15 clicks
1 bloom van 25 gram water
90 gram opschenken, zo zacht mogelijk
90 gram opschenken, zo zacht mogelijk
doorlooptijd: binnen 3 minuten.
Beste resultaten waren als het me lukte om het koffiebed gelijk te krijgen zonder al te veel hoge koffiekorrels aan de muren van de V60. Iets waar ik nog wel steeds mee worstel.
Maar sinds ik de gooseneck kettle heb heb ik meerdere problemen:
1. De koffie smaakt niet goed meer. Heel zurig, vlak.
2. Heb een poging gedaan met een fijnere maling (8 clicks) Koffie ondrinkbaar. Extreem zurig, wrange smaak. Ik snap niet waarom het met een medium maling niet werkt. Op basis van google/youtube is die grindsetting zo ongeveer de basis, en daar moet ik dus in de praktijk al best flink van afwijken, iemand enig idee hoe dat kan?
Iemand enig idee wat er mis gaat? Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele input!
Groet,
Lucas.
V60, het lukt me maar niet
Re: V60, het lukt me maar niet
Ha Lucas,
Welkom op het forum.
Lastig zo’n probleem met de smaak.
En soms kom je er ook gewoon niet uit, past de boon niet bij jou….
Zo’n Braziliaan had ik pas ook en was blij toen de kilo op was.
Ik heb nu een Cubaan en die is erg lekker.
Aan je boontjes kan het bijna niet liggen; Prima brander en niet te oud.
De Hario Slim Plus was ook mijn eerste malertje, helaas is dat wel echt een instappertje, waar je niet veel van kunt verwachten.
Je ziet dat ook aan het maalsel, het is erg ongelijk.
Als het te zuur blijft, kun je een paar dingen doen;
Dan het je daarin het maximale van de maler bereikt.
Ben je nog niet tevreden met de smaak, dan pas je de watertemperatuur aan, met steeds een graadje warmer, ook weer totdat het te bitter wordt of verbrand proeft.
Ben je dan nog niet tevreden, verlaag dan de hoeveelheid maalsen, steeds met 0,5 gram, waarbij je ervoor zogt dat de doorlooptijd gelijk blijft (fijner malen). Bitter/zoet komt pas op het eind van de extractie.
Helaas is er geen snelle methode, het is trial and error.
En je molen is daarbij de zwakke schakel, die de resultaten enigszins onvoorspelbaar houden.
Daar komt bij dat de boontjes aan het ontwikkelen zijn, waardoor de smaak ook ontwikkeld.
Met goed gereedschap is dat een uitdagend spel, met minder goed gereedschap soms een drama….
Nogmaals, welkom.
Welkom op het forum.
Lastig zo’n probleem met de smaak.
En soms kom je er ook gewoon niet uit, past de boon niet bij jou….
Zo’n Braziliaan had ik pas ook en was blij toen de kilo op was.
Ik heb nu een Cubaan en die is erg lekker.
Aan je boontjes kan het bijna niet liggen; Prima brander en niet te oud.
De Hario Slim Plus was ook mijn eerste malertje, helaas is dat wel echt een instappertje, waar je niet veel van kunt verwachten.
Je ziet dat ook aan het maalsel, het is erg ongelijk.
Als het te zuur blijft, kun je een paar dingen doen;
- Fijner malen
- Wat heter water gebruiken
- Yield aanpassen
Dan het je daarin het maximale van de maler bereikt.
Ben je nog niet tevreden met de smaak, dan pas je de watertemperatuur aan, met steeds een graadje warmer, ook weer totdat het te bitter wordt of verbrand proeft.
Ben je dan nog niet tevreden, verlaag dan de hoeveelheid maalsen, steeds met 0,5 gram, waarbij je ervoor zogt dat de doorlooptijd gelijk blijft (fijner malen). Bitter/zoet komt pas op het eind van de extractie.
Helaas is er geen snelle methode, het is trial and error.
En je molen is daarbij de zwakke schakel, die de resultaten enigszins onvoorspelbaar houden.
Daar komt bij dat de boontjes aan het ontwikkelen zijn, waardoor de smaak ook ontwikkeld.
Met goed gereedschap is dat een uitdagend spel, met minder goed gereedschap soms een drama….

Nogmaals, welkom.

Gr, Guido
Beste Guijan12,
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
- Welke bonen zou jij aanraden die het meest zoet en mild qua smaak zijn?
- Kan het komen dat bij hogere temperaturen de fijnere koffiedeeltjes de bitters gaan afgeven? Want ik heb bij mij gemerkt, hoe heter het water = veel meer bitters.
Fijner malen = Laatst van 15 clicks naar de standaard medium setting van de handmolen, 8 clicks. Ondrinkbare koffie. Veel te wrang, bitter/zuur etc.
Ik denk dat ik me even rustig wil focussen op de basis, en dat is een tijd lang dezelfde boon gebruiken en oefenen met een gelijkmatig koffiebed krijgen, want dat lukt me ook niet.
Zijn mijn recepten goed genoeg om de zoetere tonen uit de koffie te halen? Dan hoef ik daar niks aan te veranderen.
Als jullie nog gouden tips hebben van wat je wel of juist absoluut niet moet doen bij V60 koffie zetten hoor ik het graag. Zoals langzaam opgieten, of juist sneller, de bloom langzaam water opgieten of juist agressiever. Dat soort tips.
Ook zou ik graag meer kennis willen op doen over het hoe en het waarom, de technische kant van het koffie zetten met een V60. Ik vermoed dat als ik begrijp waarom ik moet doen wat ik moet doen, het makkelijker wordt om controle over het proces uit te oefenen. Mocht iemand een goed boek weten dan hoor ik het graag.
alvast bedankt voor de input!
groet,
Lucas.
- Kan het komen dat bij hogere temperaturen de fijnere koffiedeeltjes de bitters gaan afgeven? Want ik heb bij mij gemerkt, hoe heter het water = veel meer bitters.
Fijner malen = Laatst van 15 clicks naar de standaard medium setting van de handmolen, 8 clicks. Ondrinkbare koffie. Veel te wrang, bitter/zuur etc.
Ik denk dat ik me even rustig wil focussen op de basis, en dat is een tijd lang dezelfde boon gebruiken en oefenen met een gelijkmatig koffiebed krijgen, want dat lukt me ook niet.
Zijn mijn recepten goed genoeg om de zoetere tonen uit de koffie te halen? Dan hoef ik daar niks aan te veranderen.
Als jullie nog gouden tips hebben van wat je wel of juist absoluut niet moet doen bij V60 koffie zetten hoor ik het graag. Zoals langzaam opgieten, of juist sneller, de bloom langzaam water opgieten of juist agressiever. Dat soort tips.
Ook zou ik graag meer kennis willen op doen over het hoe en het waarom, de technische kant van het koffie zetten met een V60. Ik vermoed dat als ik begrijp waarom ik moet doen wat ik moet doen, het makkelijker wordt om controle over het proces uit te oefenen. Mocht iemand een goed boek weten dan hoor ik het graag.
groet,
Lucas.
Ha Lucas,
Maar om het nog wat complexer te maken: het heeft ook te maken met de doorlooptijd (dus hoeveelheid koffie, maalgraad)
Is dat nog te zuur, dan ga je naar 10 clicks.... enz.
Lager dan 8 en hoger dan 15 ga je iig niet, met deze bonen.
En vooral langzaam werken en niet meer dan 1 setting tegelijk veranderen; anders weet je niet waardoor de aanpassing is ontstaan.
Hopelijk is deze site: www.home-barista.com/tips/espresso-101- ... 16968.html een goede hulp daarbij (wel Engels).
Vooral het espresso flavor correction diagram heeft mij erg geholpen.
Je malertje is hetgene dat je beperkt, maar ook dan moet je er een beter bakkie pleur uit kunnen krijgen dan met de Dolce Gusto.
Je houdt voor nu 15 gram koffie en 250 gram (ml) water van 92 graden C. aan en speelt met de maalgraad.
Iedere keer slechts 1 klikje tegelijk aanpassen.
Je zult proeven hoe de koffie veranderd.
Ik ga ervan uit dat je een weegschaal hebt, die op 0.01 gram weegt, dat is essentieel en hoeft niet duur te zijn.
Je hoeft niet heel voorzichtig op te gieten, gewoon met beleid.
Het is wel belangrijk dat je filter voorgespoeld is (smaak van het filter er uit) al je koffie goed nat is (eventueel roeren met een lepeltje).
Op een gegeven moment veranderd de smaak van bitter naar zuur; dan is je koffie het meest gebalanceerd, maar misschien nog niet zo lekker als je verwacht.
Dan laat je de instelling van je maler staan en gaat experimenteren met de hoeveelheid, om in de 'sweet spot' te komen.
Maar dat duurt nog wel een paar dagen.....
Ja, dat klopt. te koud water = zure/zoutige koffie (onderextractie), te heet = bitter (overextractie).Joris7 schreef: ↑30 jan 2023, 11:51 Beste Guijan12,
Maar om het nog wat complexer te maken: het heeft ook te maken met de doorlooptijd (dus hoeveelheid koffie, maalgraad)
Prima, dat is het begin van je experiment. probeer nu eens 11 clicks.
Is dat nog te zuur, dan ga je naar 10 clicks.... enz.
Lager dan 8 en hoger dan 15 ga je iig niet, met deze bonen.
Dat is een goed voornemen.
En vooral langzaam werken en niet meer dan 1 setting tegelijk veranderen; anders weet je niet waardoor de aanpassing is ontstaan.
Hopelijk is deze site: www.home-barista.com/tips/espresso-101- ... 16968.html een goede hulp daarbij (wel Engels).
Vooral het espresso flavor correction diagram heeft mij erg geholpen.
Jouw bonen zouden een prima bakje moeten kunnen zetten.Joris7 schreef: ↑30 jan 2023, 11:51Zijn mijn recepten goed genoeg om de zoetere tonen uit de koffie te halen? Dan hoef ik daar niks aan te veranderen.
groet,
Lucas.
Je malertje is hetgene dat je beperkt, maar ook dan moet je er een beter bakkie pleur uit kunnen krijgen dan met de Dolce Gusto.
Je houdt voor nu 15 gram koffie en 250 gram (ml) water van 92 graden C. aan en speelt met de maalgraad.
Iedere keer slechts 1 klikje tegelijk aanpassen.
Je zult proeven hoe de koffie veranderd.
Ik ga ervan uit dat je een weegschaal hebt, die op 0.01 gram weegt, dat is essentieel en hoeft niet duur te zijn.
Je hoeft niet heel voorzichtig op te gieten, gewoon met beleid.
Het is wel belangrijk dat je filter voorgespoeld is (smaak van het filter er uit) al je koffie goed nat is (eventueel roeren met een lepeltje).
Op een gegeven moment veranderd de smaak van bitter naar zuur; dan is je koffie het meest gebalanceerd, maar misschien nog niet zo lekker als je verwacht.
Dan laat je de instelling van je maler staan en gaat experimenteren met de hoeveelheid, om in de 'sweet spot' te komen.
Maar dat duurt nog wel een paar dagen.....
Gr, Guido
Hoi hoi,
De laatste tijd wat wezen experimenteren.
Terug naar de basis, alleen een bloom en 1x center pour. Begonnen met 13 clicks, koffie zuur/wrang. Toen naar 15 clicks, en dat was een stuk beter. Door alles hetzelfde te houden behalve de maalgraad kan ik dus vaststellen dat koffie onder 15 clicks waarschijnlijk door mijn malertje teveel fijne koffiedeetljes bevat wat heel snel overextraheert.
Toen ik dit had vastgesteld heb ik me door youtube algoritme toch laten overtuigen weer een zijspoor te nemen. Ik ben begonnen met de osmotic flow techniek omdat iemand zei dat die heel geschikt is voor beginners en mensen met een niet zo'n goede maler. Dus hier mee aan de slag gegaan. Mijn brew ratio aangepast van 1:18 naar 1:15. Dat was een flink sterkere bak koffie, en ik heb een paar keer een goed resultaat behaald. Het aantrekkelijke aan de techniek vind ik dat ik er lol in heb om die 'dome' in tact te houden, maar de techniek op zichzelf vind ik niet heel moeilijk. Helaas nu de laatste dagen weer opnieuw die zure kop koffie, terwijl ik niks heb veranderd. Mogelijk is de boon gewoon op, als ik het blik open komt er al niet veel geur meer vanaf. Daarbij is het een light roast en ik begrijp dat osmotic beter gaat met een medium roast.
Naja terug naar de tekentafel. Ik heb nog een proefpakketje san rafael bonen. Ik ga die eerst met de osmotic flow proberen, en daarna met een simpel recept van bloom, 100 ml gieten in cirkel bewegingen tot de v60 ongeveer tot de helft vol is, laten doorlopen tot het koffiebed net niet droog valt en dan de resterende 100 ml. Dat is een soort basisrecept die ik heb gevonden.
Ik ga sowieso niet meer onder de 15 clicks met mijn molentje.
Ik laat nog van me horen hoe het ging. maar tot nu vind ik het jammer dat het zo moeilijk is consequent dezelfde resultaten te behalen.
De laatste tijd wat wezen experimenteren.
Terug naar de basis, alleen een bloom en 1x center pour. Begonnen met 13 clicks, koffie zuur/wrang. Toen naar 15 clicks, en dat was een stuk beter. Door alles hetzelfde te houden behalve de maalgraad kan ik dus vaststellen dat koffie onder 15 clicks waarschijnlijk door mijn malertje teveel fijne koffiedeetljes bevat wat heel snel overextraheert.
Toen ik dit had vastgesteld heb ik me door youtube algoritme toch laten overtuigen weer een zijspoor te nemen. Ik ben begonnen met de osmotic flow techniek omdat iemand zei dat die heel geschikt is voor beginners en mensen met een niet zo'n goede maler. Dus hier mee aan de slag gegaan. Mijn brew ratio aangepast van 1:18 naar 1:15. Dat was een flink sterkere bak koffie, en ik heb een paar keer een goed resultaat behaald. Het aantrekkelijke aan de techniek vind ik dat ik er lol in heb om die 'dome' in tact te houden, maar de techniek op zichzelf vind ik niet heel moeilijk. Helaas nu de laatste dagen weer opnieuw die zure kop koffie, terwijl ik niks heb veranderd. Mogelijk is de boon gewoon op, als ik het blik open komt er al niet veel geur meer vanaf. Daarbij is het een light roast en ik begrijp dat osmotic beter gaat met een medium roast.
Naja terug naar de tekentafel. Ik heb nog een proefpakketje san rafael bonen. Ik ga die eerst met de osmotic flow proberen, en daarna met een simpel recept van bloom, 100 ml gieten in cirkel bewegingen tot de v60 ongeveer tot de helft vol is, laten doorlopen tot het koffiebed net niet droog valt en dan de resterende 100 ml. Dat is een soort basisrecept die ik heb gevonden.
Ik ga sowieso niet meer onder de 15 clicks met mijn molentje.
Ik laat nog van me horen hoe het ging. maar tot nu vind ik het jammer dat het zo moeilijk is consequent dezelfde resultaten te behalen.