Tussentijdse update van een amateur...

Alles over slow coffee, filterkoffie en andere zetmethodes.
manduca

Re: Tussentijdse update van een amateur...

Bericht door manduca »

Fijn dat hij bevalt en dat je ons op de hoogte houdt.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
KoffieKluns

Bericht door KoffieKluns »

Foto: Afbeelding
Inmiddels gebruik ik de Wilfa Uniform RVS ruim 3 maanden en ben er zeer tevreden over, voor de zetmethoden mokkapot, snelfilter (automaat), handfilter (clever dripper) en cold brew. De snelheid is acceptabel met gemiddeld 1 gr/s maar een goede consistentie is veel belangrijker. Het deksel ligt er altijd op als bescherming tegen invallend stof e.d. en als geluidsreductie tijdens malen. Ik heb een open keuken en tijdens malen kun je nog steeds elkaar verstaan zonder je stem te moeten verheffen. Zonder deksel is de geluidsproductie niet veel meer, wel wat scherper op je trommelvliezen.

Lichter gebrande bonen zijn iets statisch in het rvs opvangblik dan donkere bonen (misschien is dit altijd zo ?), het stalen mechanisme aan het eind van de valtrechter zorgt waarschijnlijk voor reductie van statische lading want na ruim 3 maanden gebruik (min. 50 gram per dag), zijn er slechts enkele korreltjes koffie te bespeuren in het opvangbak-vak. Veel beter dan ik had verwacht.

De beste maalgraad voor iedere zetmethode vinden heeft wel eventjes gekost en daarbij vond ik die voor het snelfilter het meest lastig omdat een vol filter een iets grovere maalstand vereist dan een halfvol filter. Daarbij komt dat vers gemalen bonen blijkbaar makkelijker blijven drijven dan voorgemalen koffie voor snelfilter. Om toch enige controle te hebben over de blooming phase, onderbreek ik de overloop na 30 sec. en roer eenmalig kort en voorzichtig de koffie door, waarna ik de verdere overloop hervat. Hiermee zijn de smaakverschillen tussen een halve en volle pot nog maar erg klein, bij gelijkblijvende maalgraad.

Tot slot mijn basis-maalgraad per zetmethode: mokkapot 5 (-/+ 1), snelfilter 10 (-/+ 2), handfilter 20 (-/+ 3) en cold brew 35 (-/+ 4). Indien gewenst kan ik afhankelijk van de gebruikte bonensoort en/of branding, de maalgraad iets fijner of grover bijstellen.
Laatst gewijzigd door manduca op 02 feb 2022, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar plaatje gerepareerd.
manduca

Bericht door manduca »

Mooi verslag. Dank! Fijn dat het zo goed gaat!
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
Plaats reactie