Proefpanel Blaser 'Cafe Lilla e Rose' INSCHRIJVING GESLOTEN!

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel Blaser 'Cafe Lilla e Rose' INSCHRIJVING GESLOTEN!

Berichtdoor Nauti » 19 Sep 2009, 08:31

Misschien een goed idee om een apart draadje voor de Nero te beginnen, ben benieuwd wat mensen daar van vinden. Ik zal mijn bevindingen dit weekend posten :)
Is de 6th wave aan het voorbereiden
Nauti

Berichtdoor Sebastiaan007 » 20 Sep 2009, 15:57

Oke, we beginnen met de Lilla e rose:

Type koffie : Blaser Cafe - Lilla e Rose
Machine/maler : Izzo Alex Duetto & Compak K10 WBC
Temp ˚ : 92˚ ideale eind temperatuur (PID 3.0 / 0.05 / 2.0)
Profiel reviewer : Stevige koffieliefhebber

De koffie is zeer donker en heeft behoorlijk gezweet bij het branden dus veel olie op de buitenkant.
Wel kan je zien dat de koffie goed gebrand is op een rustig tempo en niet puur heet gebrand is.
Dit zorgt ook voor z’n wat zachtere tonen tussen het algemene bittere chocoladesmaakje.
De crema is iets dunnig maar wel consistent en mooi van kleur.
Op de verpakking staat 91˚ maar dat vond ik iets te rinsig waardoor ik hem op 92˚ net wat fijner vond en wat romiger, op hogere temperaturen was het vlak bitter en geen chocolade bitter meer naar mijn mening.
De geur van de bonen liet me een beetje schrikken want ik rook een sterke salmiak geur en dat is qua koffie meestal niet mijn ding maar vloeibaar was er niets van te merken :-)

Als ik de smaaktonen moet benoemen zou ik zeggen:
70% cacao chocolade, roos, peper

De koffies:
Ristretto: 6
Het bitter en zuur konden het niet met elkaar eens worden en dat maakte hem wat minder als ristretto voor mij.

Espresso: 7
Het proefde voor mij als een kopje heet water, stukje 70% cacao en een roosblaadje, apart maar intrigerend wat hem toch wat meer meegaf dan “alleen” chocobitter.

Cappuccino: 7.5
Het roos smaakje werd wat minder maar het room gehalte was errrrrg lekker.
Vol en smaakvol nergens teveel of te weinig van.

Espresso macchiato: 8,5
Dit maakte me echt gelukkig, een mini cappuccino (zoals ik mijn espresso macchiato zet) is echt tha bomb!
Erg lekker :-)

Americano : 5
Nee, niet bedoeld met deze koffie uit een handmatige machine.
Vol-automaat kan ie prima hebben maar vind ik hem te vettig voor.

Algehele smaak:
Romigheid: 7
Kleur: 7
Aroma/geur: 7
Crema : 7
Verpakking: 9 (roze, lekker gewaagd en weer eens wat anders!)

Eindoordeel: 7,5

Beschikbaar gesteld door de koffiecentrale waarvoor dank!
En Bas bedankt voor het regelen ;-)

Een paar foto’s:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan007 op 20 Sep 2009, 16:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
iRoast, do you?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sebastiaan007
Sponsor

Berichtdoor Sebastiaan007 » 20 Sep 2009, 15:59

En dan de Rosso & Nero:
Type koffie : Blaser Cafe - Rosso & Nero
Machine/maler : Izzo Alex Duetto & Compak K10 WBC
Temp ˚ : 92˚ ideale eind temperatuur (PID 3.0 / 0.05 / 2.0)
Profiel reviewer : Stevige koffieliefhebber

Ook de Rosso & Nero is aan flinke hitte blootgesteld en daardoor ook redelijk glimmend.
Hij is behoorlijk te vergelijken met de Lilla e Rose maar ik vind hem iets vlakker van smaak omdat het zachte wat meer wegvalt waardoor hij iets “simpel” wordt qua smaaktonen.
De geur van de bonen is zeer vergelijkbaar met 90% bittere chocolade, doet me wel wat maar wel heftig.
De geur na het malen leek heel erg op zoute drop... was een echte verassing wederom maar gelukkig proefde ik dat niet in de koffie terug maar wel een bijzonder effect!

Als ik de smaaktonen moet benoemen zou ik zeggen:
90% cacao chocolade, lichte peper en roomboter

De koffies:
Ristretto: 6
Hij werd als echte ristretto een beetje vlak voor mij, er zat wel meer aan maar niet echt voor mij.

Espresso: 7,5
Weer het echte chocobitter maar ook mild, wat meer peper als de Lilla e Rose en weinig room bij lagere temp, op 94˚ was het alleen room wat je proefde maar had hij verder niets.
Op 92˚ de beste verdeling alleen jammer dat het room weg was.

Cappuccino: 7
Zeer veel room, alsof ik een beker warme chocomelk drink maar dan meer naar de kinder variant toe.

Espresso macchiato: 7.5
Betere verhouding van room en bitter als de cappuccino maar ietsjes zuur erbij.

Americano : 5
Nee, niet bedoeld met deze koffie uit een handmatige machine.
Vol-automaat kan ie prima hebben maar vind ik hem te vettig voor.

Algehele smaak:
Romigheid: 6
Kleur: 7
Aroma/geur: 6
Crema : 7
Verpakking: 7

Eindoordeel: 6,5

Eindoordeel, goede koffie, niet mijn ding, de Lilla e rose is voor mijn smaak beter.
Ik denk wel dat als deze koffie een stuk meer naar medium roast gebrand wordt veel meer te bieden heeft voor een breder publiek maar vind het ook weer goed van de brander om zijn eigen ding te doen.

Beschikbaar gesteld door de koffiecentrale waarvoor dank!
En Bas bedankt voor het regelen ;-)

Een paar foto’s:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
iRoast, do you?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sebastiaan007
Sponsor

Berichtdoor nathalia » 22 Sep 2009, 14:26

Ik heb ook de Blaser Cafe Lilla e Rose binnen gehad waarvoor mijn grote dank. Het pakketje zag er al uit als een feestje dus goedgestemd ben ik de koffie gaan proberen.

De verpakking: De roze verpakking en in de naam iets over rozen: alsof deze koffie een typische vrouwenkoffie is…. Hoop niet dat het een mierzoete bak wordt die alleen maar voor cappuccino’s geschikt is ;-). Nee, zonder gekheid vind ik de verpakking er stijlvol en eigentijds uit zien.

Uiterlijk en geur van de bonen: Je ziet een klein beetje kleurverschil tussen de bonen en de grootte van de bonen is niet allemaal gelijk. Ik zie nog niet echt het verschil tussen een Arabica boon en een Robusta boon, dus ik kan niet goed zien hoe de verhouding hiertussen is. De bonen zien er niet vettig uit, dus naar mijn idee perfect voor mijn Atag Cafemax volautomaat. De bonen ruiken behoorlijk zoetig en dat vermoeilijkt het toch wel om andere geuren te ontdekken.

En dan proeven: De volautomaat (Atag Cafemax) aangezet. De temperatuur ingesteld op “normaal” (dus niet op “extra heet” en de maalgraad op 3 (op een schaal van 7).

Allereerst een espresso gezet. De crema is goed. Niet superdik of heel stevig, maar evenwel geeft het toch een romig gevoel. De smaak is mild, maar toch krachtig. Tja, hoe verwoord ik dat beter? De overall smaak is mild, maar de onderlinge smaken zijn toch krachtig genoeg om goed naar voren te komen. Subtiel maar toch uitdagend…. Een tweede bakje op maalgraad 2 gezet en deze smaakte nog beter. Het zoetige van de geur komt wel terug in de smaak, maar dan op een prettige manier. Bij de eerste slok proef je iets notigs, bij het slikken proef ik iets van donkere vruchten. Bramen of bosvruchten wellicht? Geen zuurtje en ook weinig bitterigheid ontdekt. Het bitter en de chocolade die je proeft is gewoon zeer aangenaam. De rozensmaak die ik verwachtte, die proef ik niet echt. Wellicht omdat ik een smaak verwachte van mierzoete roze rozensiroop die je ook bij de toko kunt kopen.

Daarna een cappuccino gezet. Deze koffie kan heel goed in combinatie met melk. Ondanks de iets lagere temperatuur van het schuim wordt de koffie niet zurig. Het romige van de melk blijkt zich goed met de espresso te mengen. Het wordt echt een romig geheel waarin de sterkte goed overeind blijft. Ook m’n vrouw heeft geproefd en die is meteen fan van de Lilla e Rose voor haar cappuccino’s! (Zou de verpakking en de zoete geur dan toch meespelen?)

Uiteindelijk ook nog een cafe crema gemaakt, omdat we dat ook veel drinken en ik moet zeggen dat de boon hiervoor erg goed geschikt is! Sebastiaan had het over een vette boon, maar dat vind ik juist erg meevallen. De maler heeft er ook totaal geen moeite mee. De crema wordt door het extra water wel wat dunner, maar de romigheid van de koffie blijft oké. Het licht zoetige blijft terugkomen in de smaak waardoor het zeer aangenaam wegdrinkt en waardoor het ook bij visite zeker zal aanspreken.

Conclusie: Uitstekende koffie die zeker in de top 10 terug gaat komen. Niet om als enige koffie te drinken, maar wel om eens mee af te wisselen. De CuzCatlan heeft de voorkeur en ook de La Brasiliana Marfisa staat in de top. Wat prettig is aan deze Blaser is de nasmaak: zeer lang en rood fruit/chocolade achtig.

De cijfers:

Type koffie : Blaser Cafe Lilla e Rose
Machine/maler : Atag CafeMax (Delonghi volautomaat)
Profiel reviewer : Sterke espresso’s en cafe crema’s / lungo’s
Ristretto: niet getest
Espresso: 8,0
Cappuccino: 8-
Espresso macchiato: niet getest
Cafe crema: 8+

Algehele smaak
Romigheid: 7,5
Kleur: 8-
Aroma/geur: 8,+
Crema : 7,5
Verpakking: 8+