Proefpanel Blaser 'Cafe Lilla e Rose' INSCHRIJVING GESLOTEN!

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel Blaser 'Cafe Lilla e Rose' INSCHRIJVING GESLOTEN!

Berichtdoor JJapie » 18 Sep 2009, 14:21

Zojuist ook begonnen met de Lilla e Rose. Klein knipje in het zakje en een overweldigende geur kwam naar buiten. Ik heb ook moeite met het omschrijven van de geur. Erg complex. Vrij zwaar ook, maar niet onplezierig.

De boontjes zijn verschillend van kleur en grootte en zijn licht vettig.

Afbeelding

Ik had de maler behoorlijk fijn staan, en met de eerste maling zat ik al redelijk goed in de juiste richting. De temperatuur van de Alex heb ik in eerste instantie op 94 graden gezet. Eerste bakje was niet onplezierig. Ik vind niet dat er heel veel crema met de koffie meekwam. Toch voelde de koffie licht romig in de mond, maar lang niet zo romig als de TB CuzCatlan.

De smaak van de koffie is vrij complex en moeilijk te omschrijven. De koffie is in ieder geval mild en zoetig. De koffie laat een bittertje na op de tong, niet vervelend.

Ik ga nog maar even verder knoeien. Heb de Alex nu op 92 graden staan..

.edit: bij 92 graden vind ik hem te zuur worden. Bij 94 graden proefde ik dat zuur niet..
Izzo Alex Duetto - Mazzer Mini Electronic model B
Cona model D
Gebruikers-avatar
JJapie

Berichtdoor tennapel » 18 Sep 2009, 20:13

Wat een fantastische koffie. En wat een moeilijk beest om in bedwang te krijgen.

Ik ben er nog niet helemaal doorheen (gelukkig) en ik ga nog verder testen, maar de koffie kan twee kanten op vallen:
- Iets hogere temperatuur (90, 91 graden) en een vrij lange doorlooptijd haalt veel boterigheid en wat chocolade naar boven, de zuren zijn dan ondanks de lage tempartuur vrij vlak en neutraal
- Lage temperatuur, 89 graden en een lichte tamp en korte doorlooptijd en je krijgt een acidische, fleurale koffie.

Als je de bonen maalt komt er een zachte, nogal specifieke geur vrij die ik associeer met rozenblaadjes of geurende lelies, ongetwijfeld zal de naam daar vanaf geleid zijn. Onze vrienden van Nespresso (ahum) hebben op dit moment een single bean variant uit India toegevoegd en die heeft een zelfde soort geur als je die zet (op kantoor staat een Nespresso apparaat).

Zeker gezien de geur probeer ik juist de fleurale tonen eruit te halen en ik heb de Duetto op 89 graden gezet. Je krijgt veel zuur en bij overextractie wordt dat erg overheersend en bitter, maar bij een wat kortere doorlooptijd is het zuur zeker aanwezig, maar meer als 'citroenzuur' of meer zelfs 'lemongrass'. Het geeft de koffie een enorme nasmaak.

Maar dan! De truc is wel om naast het bloemige ook de chocolade ondertonen eruit te halen, om juist die balans te vinden. Uiteindelijk krijg ik de allerbeste resultaten met een single shot in een single cup. Ik denk dat ik op de rand van de mogelijkheden van mijn Demoka maler aan het werk ben, want lang malen in een double cup vernietigd soms de delicate tonen en dan wordt het een niet-onplezierige, maar ook weinig spectaculaire bak koffie.

De maling is fijn, de tamp moet helemaal kloppen. Heel licht aandrukken levert dan af en toe een goed gelukt shot waar naast de fijne bloemgeur en de citrusondertoon een intense caramelsmaak je verhemelte streelt. Of dat dan ook 'walnoot' en 'honing' is weet ik niet, maar die associaties heb ik ondanks veel varianten in temperatuur, maling en mate van aanstampen niet kunnen vinden.

Uiteindelijk is ieders smaakvoorkeur natuurlijk bepalend op welke temperatuur je de koffie het liefst drinkt, maar naast de Bocca Sidamo-4 Ongewassen is dit de eerste andere koffie waar ik een complexe smaakbeleving uit haal die je normaal alleen bij thee of wijn aantreft.

Een heel erg geslaagde koffie wat mij betreft. @bas: dank!

Ik ben heel benieuwd hoe het anderen vergaat, zeker de mensen die wat beter in staat zijn om de koffie goed te kunnen beoordelen dankzij hun Barista achtergrond/opleiding. Ik zet er nog eentje!
machine: Izzo Alex Duetto | maler: Compak K10 Push | tamper: Concept-art Pop
tennapel

Berichtdoor Sebastiaan007 » 18 Sep 2009, 20:28

Leuk verhaal Martijn! Ben het in grote lijnen met je eens maar wacht nog ff met m'n review, foto's zijn al gemaakt en het verhaal komp eraan! ;-)
De Nero ga ik van het weekend eens testen!
iRoast, do you?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sebastiaan007
Sponsor

Berichtdoor Dennis » 18 Sep 2009, 21:12

Mooie verhalen heren!
Zelf heb ik geen verhaal want ik heb me niet aangemeld omdat ik de Nero in een eerder stadium al heb getest.
De Rose heb ik wel gedronken bij Sebastiaan overigens.
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor bas » 18 Sep 2009, 21:17

Dennis schreef:Mooie verhalen heren!
Zelf heb ik geen verhaal want ik heb me niet aangemeld omdat ik de Nero in een eerder stadium al heb getest.

En hoe beviel je de Rose Dennis :?:
Everchanging...
bas

Berichtdoor Dennis » 18 Sep 2009, 21:38

bas schreef:
Dennis schreef:Mooie verhalen heren!

En hoe beviel je de Rose Dennis :?:

Langzamerhand begin ik een voorkeur te krijgen voor bepaalde koffiesoorten, type brandingen en vooral smaak.
Ik mag na twee testshots bij Sebastiaan, op twee verschillende temperaturen eigenlijk geen conclusies verbinden maar omdat je het vraagt Bas: het is niet mijn koffie!
Twee redenen:
* Bonen veel te donker en nat.
* Volledig uit balans bij temp >91c.
Sorry Bas, smaken verschillen nu eenmaal en dat is het mooie aan deze hobby. :)
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Nauti » 18 Sep 2009, 21:50

tennapel schreef:Wat een fantastische koffie. En wat een moeilijk beest om in bedwang te krijgen.

Ik ben er nog niet helemaal doorheen (gelukkig) en ik ga nog verder testen, maar de koffie kan twee kanten op vallen:
- Iets hogere temperatuur (90, 91 graden) en een vrij lange doorlooptijd haalt veel boterigheid en wat chocolade naar boven, de zuren zijn dan ondanks de lage tempartuur vrij vlak en neutraal
- Lage temperatuur, 89 graden en een lichte tamp en korte doorlooptijd en je krijgt een acidische, fleurale koffie.

Als je de bonen maalt komt er een zachte, nogal specifieke geur vrij die ik associeer met rozenblaadjes of geurende lelies, ongetwijfeld zal de naam daar vanaf geleid zijn. Onze vrienden van Nespresso (ahum) hebben op dit moment een single bean variant uit India toegevoegd en die heeft een zelfde soort geur als je die zet (op kantoor staat een Nespresso apparaat).

Zeker gezien de geur probeer ik juist de fleurale tonen eruit te halen en ik heb de Duetto op 89 graden gezet. Je krijgt veel zuur en bij overextractie wordt dat erg overheersend en bitter, maar bij een wat kortere doorlooptijd is het zuur zeker aanwezig, maar meer als 'citroenzuur' of meer zelfs 'lemongrass'. Het geeft de koffie een enorme nasmaak.

Maar dan! De truc is wel om naast het bloemige ook de chocolade ondertonen eruit te halen, om juist die balans te vinden. Uiteindelijk krijg ik de allerbeste resultaten met een single shot in een single cup. Ik denk dat ik op de rand van de mogelijkheden van mijn Demoka maler aan het werk ben, want lang malen in een double cup vernietigd soms de delicate tonen en dan wordt het een niet-onplezierige, maar ook weinig spectaculaire bak koffie.

De maling is fijn, de tamp moet helemaal kloppen. Heel licht aandrukken levert dan af en toe een goed gelukt shot waar naast de fijne bloemgeur en de citrusondertoon een intense caramelsmaak je verhemelte streelt. Of dat dan ook 'walnoot' en 'honing' is weet ik niet, maar die associaties heb ik ondanks veel varianten in temperatuur, maling en mate van aanstampen niet kunnen vinden.

Uiteindelijk is ieders smaakvoorkeur natuurlijk bepalend op welke temperatuur je de koffie het liefst drinkt, maar naast de Bocca Sidamo-4 Ongewassen is dit de eerste andere koffie waar ik een complexe smaakbeleving uit haal die je normaal alleen bij thee of wijn aantreft.

Een heel erg geslaagde koffie wat mij betreft. @bas: dank!

Ik ben heel benieuwd hoe het anderen vergaat, zeker de mensen die wat beter in staat zijn om de koffie goed te kunnen beoordelen dankzij hun Barista achtergrond/opleiding. Ik zet er nog eentje!

Mooi verhaal :) Wat voor een volumes zat je ongeveer voor de shots? Het valt me dat je de beste resultaten bij een single shot kreeg, ik heb juist singles vermeden wegens de lage temperatuur tip.(helaas is de koffie alweer op, dus ik kan het niet meer chekcen) Heb je ook geprobeerd een dubbel te maken bij een iets hogere temperatuur?
Is de 6th wave aan het voorbereiden
Nauti

Berichtdoor tennapel » 18 Sep 2009, 22:18

Nauti schreef:Wat voor een volumes zat je ongeveer voor de shots?

Ik heb geen idee :) Ik maal altijd op het oog ongeveer hetzelfde tot ik met glad strijken tot de rand het bakje gevuld heb en dan nog aandrukken. Ik heb nooit nagemeten hoeveel koffie dat is.

Nauti schreef: Heb je ook geprobeerd een dubbel te maken bij een iets hogere temperatuur?

Yup, de meeste die ik maak zijn dubbels. Dan krijg ik een vlakkere, boterachtige koffie en boven de 93 graden iets wat wel te pruimen, maar niet bijzonder is. Maar ik krijg vaak betere shots als ik singles maak, ik heb daar op de 1 of andere manier meer gevoel mee en ik denk dat de maler roet in het eten gooit bij grotere hoeveelheden malen.

Ik snap de opmerking van Dennis over de onbalans heel goed, ik ben ook heel lang aan het zoeken geweest, want het was steeds of de ene kant, of de andere kant van het smaakpallet, maar om de balans te vinden is heel moeilijk, althans, voor iemand met mijn beperkte skills :-)
tennapel

Berichtdoor Nauti » 18 Sep 2009, 22:26

tennapel schreef:
Ik heb geen idee :) Ik maal altijd op het oog ongeveer hetzelfde tot ik met glad strijken tot de rand het bakje gevuld heb en dan nog aandrukken. Ik heb nooit nagemeten hoeveel koffie dat is.

Ik bedoelde het uiteindelijke volume in het kopje :)
Is de 6th wave aan het voorbereiden
Nauti

Berichtdoor tennapel » 19 Sep 2009, 08:25

Nauti schreef:Ik bedoelde het uiteindelijke volume in het kopje :)

Iets meer dan de helft van een espressokopje, zoals een
Afbeelding
Bodum Pavina
tennapel

VorigeVolgende

Terug naar Proefpanel