Proefpanel Blaser 'Cafe Lilla e Rose' INSCHRIJVING GESLOTEN!

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel Blaser 'Cafe Lilla e Rose' INSCHRIJVING GESLOTEN!

Berichtdoor tennapel » 13 Sep 2009, 10:20

NielsB schreef:??
Ik zit met mn Duetto meestal tussen de 89 en 92. Ik vind 91 niet echt laag. 91 op de PID met een (standaard) offset van 10 gr. betekent dat de boilertemperatuur dus 101 gr is. En dus 91 gr op de koffie.

De meeste blends zitten bij mij altijd in de range 94 - 96 graden, lager worden ze vaak te zuur naar mijn smaak en hoger te vlak. Single beans zitten vaak wel hoog, 96 - 98 graden.

Da's het mooie van een PID, je kan naar eigen smaak instellen. Ik ga de lilla & rose dus ook op verschillende temperaturen proberen.
machine: Izzo Alex Duetto | maler: Compak K10 Push | tamper: Concept-art Pop
tennapel

Berichtdoor Nauti » 13 Sep 2009, 14:29

Beetje off topic, maar ik ben toch een beetje geïntrigeerd door al die PID opmerkingen. Ik heb een vraag. In hoeverre wordt de dosering en de maling aangepast nadat er een andere temperatuur wordt gekozen? Bijvoorbeeld. Je heb de grind zo afgesteld dat je bij 94graden een mooie espresso extractie krijgt (Maar de smaak is niet naar wens, hij is wat te vlak of bitter), vervolgens gooi je de temperatuur omlaag, houden jullie dan de dosering en de grind hetzelfde?

Het lijkt me namelijk dat je met grind en dosering heel ver kan komen als het om temperatuur sturing gaat. bijvoorbeeld, bij Cafe Lilla e Rose wordt aangeraden om 91graden aan te houden. Ik zou dit dus vertalen naar (aangezien ik geen temperatuur sturing tot mijn beschikking heb) dat worden dubbele shots, fijne maling en eventueel overdoseren.
Is de 6th wave aan het voorbereiden
Nauti

Berichtdoor Orcie » 13 Sep 2009, 17:59

Ook hier het royale proefpakket binnen! Komende week mijn silvia even revisen en dan de bonen in de rocky. I'll be in touch!
Orcie

Berichtdoor NielsB » 13 Sep 2009, 18:03

Nauti, betekent dat je temperatuur dus omhoog moet om 91 gr te krijgen? Als je fijner gaat malen en meer koffie gaat doseren wordt de druk hoger en gaat de temperatuur automatisch omhoog.

Wat ik meestal doe is mijn grind zo aanpassen dat ik in 25 sec 60 ml zet. Als dan de koffie nog niet helemaal lekker smaakt en de crema is nog niet goed van kleur, dan ga ik met de PID aan de gang. Daarmee kan ik 'm meestal wel optimaliseren.

Niels
Lambro + Robur = lekker bakkie
Gebruikers-avatar
NielsB

Berichtdoor peterv » 13 Sep 2009, 18:31

De eerste keer dat ik mee mag doen!

DE Cafe Lilla e Rose getest op een PID geregelde Silvia met temperatuur afstelling via gemeten uitstroom 91C zoals geadviseerd door bijsluiter

De verrassing was de behoorlijk natte bonen.

De eerste twee malingen als cappuccino gedronken. De licht bittere smaak elementen past hier erg goed bij. De wat zoete karamel nasmaak blijft lekker lang hangen waarbij de rest van het boeket voor mij niet echt compleet definieerbaar is. Deze koffie past erg mooi bij melkdranken.

Espresso (24sec)

Eerste indruk is mooi mild, daarna een complex van verschillende smaken met een prettige bittere afdronk. Vanille en wat zoete nasmaak haal ik er wel uit maar er zit volgens mij meer in. De crema is erg mooi. Een koffie die ik meer ga drinken.

Nogmaals bedankt voor deze mooi koffie!

-Peterv
peterv

Berichtdoor Nauti » 13 Sep 2009, 19:34

NielsB schreef:Nauti, betekent dat je temperatuur dus omhoog moet om 91 gr te krijgen? Als je fijner gaat malen en meer koffie gaat doseren wordt de druk hoger en gaat de temperatuur automatisch omhoog.

Ik begrijp je vraag niet helemaal? Als je fijner gaat malen en meer doseren zal de temp tijdens extractie lager worden volgens mij, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

NielsB schreef:Wat ik meestal doe is mijn grind zo aanpassen dat ik in 25 sec 60 ml zet. Als dan de koffie nog niet helemaal lekker smaakt en de crema is nog niet goed van kleur, dan ga ik met de PID aan de gang. Daarmee kan ik 'm meestal wel optimaliseren.
Niels

Maar, dan heb je daarna geen 60ml in 25sec neem ik aan? En in principe zou je dit ook met het afstellen van de grind kunnen bewerkstelligen, of heb ik het nu mis?

@admin, misschien moet hier een apart draadje voor worden geopend.
Nauti

Berichtdoor Harm » 13 Sep 2009, 19:43

Nauti schreef:@admin, misschien moet hier een apart draadje voor worden geopend.

viewtopic.php?f=8&t=758&p=13245
ThuisBarista.nl what else?
VBM Domobar RVS PID - Cona model D - Technivorm KBG741 - Aeropress - Chemex - Sowden - La San Marco SM90 - Hearthware Precision
In de grinder: EMPTY
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Harm
Site Admin

Berichtdoor NielsB » 13 Sep 2009, 23:10

sorry, andere topic

viewtopic.php?f=8&t=758&p=13245
Lambro + Robur = lekker bakkie
Gebruikers-avatar
NielsB

Berichtdoor Dennis » 14 Sep 2009, 17:33

Kan/wil iemand een foto maken van de twee verschillende bonen?
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Nauti » 14 Sep 2009, 18:40

je bedoelt van de nero en rose? zeker, ik probeer morgen mijn bevindingen te posten
Nauti

VorigeVolgende

Terug naar Proefpanel