Ik heb ook de Beautiful People koffie binnengehad waarvoor mijn grote dank. Ik heb al eerder koffie van Caffé Poli in huis gehad en die was goed bevallen, dus mijn nieuwsgierigheid was groot!
De verpakking van de koffie is mooi met de mooie glans op de verpakking, maar doet me teveel denken aan de verpakking van de automatenkoffie die bij ons op het werk in de Autobar gaan. Maar ja, dit zegt uiteraard niets over de smaak.
Bij het openen van de zak kwam er een heerlijke en erg goede geur tegenmoet. Het lijkt erop dat de bonen niet heel erg oud zijn. De bonen zien er licht glanzend uit en hebben allemaal ongeveer de zelfde grootte. Maar ja, dit zegt uiteraard ook nog niet over de smaak.
De volautomaat (Atag Cafemax) aangezet. De temperatuur ingesteld op “normaal” en niet op “extra heet” en de maalgraad op 3 (op een schaal van 7).
Allereerst een espresso gezet. De crema is dik en stevig, maar is in de mond erg zacht. De smaak van de koffie is niet heel krachtig, maar door het ontbreken van bittere en zure tonen erg goed en makkelijk drinkbaar. Samengevat: mild, maar een volle smaak die op zich iets bitterder had gemogen, maar gelukkig niet zuur is. Chocolade en noten zijn te proeven. Heel ver weg proef je zelfs een amandeltje. De nasmaak is perfect en blijft lekker lang hangen zonder een heel droog gevoel in de mond te geven.
Over het algemeen hou ik van sterke en krachtige espresso en daarom zet ik nog wel eens een ristrettobommetje. Met deze bonen krijg ik dat helaas niet goed voor elkaar. Voor een ristretto dus te mild, maar voor een espresso zeer goed geschikt.
Als cappuccino viel de koffie voor mij toch mee. Ook al vond ik de espresso ietsjes mild, de cappuccino is toch goed te drinken door de knop voor de hoeveelheid espresso net ietje verder te zetten….
Uiteindelijk ook nog een cafe crema gemaakt, omdat we dat ook veel drinken en ik moet zeggen dat de boon hiervoor erg goed geschikt is! Het is geen complexe koffie met toch veel goede eigenschappen dus deze is de visite zeer goed voor te zetten. Voor € 17,- + € 2,50 verzendkosten zijn er meer koffie’s te vinden met bovenstaande eigenschappen, maar deze gaan we zeker nog eens bestellen!
De cijfers:
Type koffie : Beautiful People 100% Arabica
Machine/maler : Atag CafeMax (Delonghi volautomaat)
Profiel reviewer : Sterke espresso’s en cafe crema’s / lungo’s
Ristretto: 6,0
Espresso: 8,0
Cappuccino: 7,0
Espresso macchiato: n/a
Cafe crema: 8+
Algehele smaak
Romigheid: 8,0
Kleur: 7,5
Aroma/geur: 8,0
Crema : 8,0
Verpakking: 7,0