Proefpanel 'Beautiful People Coffee' (inschrijving gesloten)

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel 'Beautiful People Coffee' (inschrijving gesloten)

Berichtdoor tennapel » 09 Feb 2009, 13:19

Dennis schreef:[..] nu nog uitleggen wat je proeft...dat is het moeilijke deel van de proeverij.

Hierbij een poging. Ik kan redelijk goed uitleggen hoe een wijn smaakt, op koffiegebied ken ik de juiste termen nog niet. Wat ik meestal in koffie proef zijn vijf hoofdsmaken die ik als volgt zou willen omschrijven, dan moeten de echte barista's daar maar de juiste termen aan koppelen:

• Grondige/modderige smaak. Ik geloof dat de correcte term hiervoor 'rins' is. Hierin zitten ook de bitters en een deel van de zuren. Het gaat om de smaak die je meestal het langs proeft en met name achter op je verhemelte en op de zijkant van je tong blijft plakken. In het beste geval is het mineralig van smaak, in het slechtste geval (koffieautomaat koffie) een vieze zure modderdrap. Ik geval van goede koffiebonen uit Oost Afrika vind ik hierin meestal dat typische mineralige/gronderige wat ik qua smaak altijd erg lekker vind.
  • Chocolade. Sommige koffie's ruiken en smaken soms heel erg als een (bittere) chocolade. Meestal proef je dat in de afdronk van de koffie en minder in de nasmaak.
  • Romig/vanilla. Bijna als een boter van vroege lentemelk, heel zacht, streelt je verhemelte met name. Ik heb het idee dat met name in de crema deze kwaliteiten terug te vinden zijn, want bij andere zetmethoden heb ik nog nooit het romige ervaren, wel de vanilla geroken. Ook deze zit vaak in de smaak van de afdronk en minder in de nasmaak.
  • Bloemig/lavendel. Dit is de tegenhanger van de grondige smaak. Je ruikt het met name, in de afdronk is het het sterkst, maar je blijft het ook proeven in de nasmaak. Ook zuurtjes horen hierbij, maar dan wel de zuurtjes zoals in ouderwetse snoepjes, als versterking van zoet. Om het met wijn te vergelijken: de bloemigheid en frisse zuurtjes zoals in een Sancerre.
  • Peperig. Sommige koffie's (Santos uit Brazilie? Ik weet niet of Santos een boonaanduiding is of een melangeaanduiding, maar ik heb in verschillende winkels wel Santos gekocht) hebben een uitgesproken pittig pepertje, net als met Thai's eten. Blijft vaak ook hangen in de nasmaak, maar valt met name in de afdronk op.

In een boon of een melange proef ik vaak een aantal van deze smaken in combinatie. Niet perse allemaal natuurlijk.

Als ik naar de Beautiful People koffie kijk en dan met name de twee laatste koppen (het is op nu), gezet op 95 graden, met een kleinere dosering en vrij fijn gemalen, dan haal ik er met name de volgende smaken uit: Grondig en Romig.

Het Romige aspect is met name het boterige, de zachtheid. Niet heel erg uitgesproken, maar het is wat met het proeven vooral opvalt. De grondigheid zit minder in het 'modderachtige', maar meer in de vrij zware zuren, zonder dat het bitter is. In de nasmaak van de koffie voeren de zuren de boventoon en extreem lang in mijn geval (echt minuten lang). In de combinatie mis ik eigenlijk een derde smaak (zoals chocolade of bloemigheid) om het geheel wat meer diepte te geven, ik vind persoonlijk het geheel vrij vlak en ik ben, persoonlijk, geen fan van de hoge zuurgraad. Met hogere temperaturen haal je die wel weg, maar dan is de nasmaak ook weg.

Er waren gisteren vrienden te eten en we hadden het over deze koffie. 1 persoon vond het juist uitgesproken lekkere koffie en hij heeft thuis ook een goede machine staan.

Verder heb ik vanochtend nog een cappuccino gemaakt met deze koffie en wederom vind ik het als basis van een cappuccino echt een hele lekkere koffie. De zuren werken daar kennelijk in het voordeel.

Beter dan dit kan ik het niet beschrijven.
machine: Izzo Alex Duetto | maler: Compak K10 Push | tamper: Concept-art Pop
tennapel

Berichtdoor tennapel » 09 Feb 2009, 13:27

bas schreef:interessant hoe verschillende apparatuur de smaak kan beinvloeden...als ik op mijn rancilio [...]

[...]mijn crema is trouwens i.v.m. het plaatje van Martijn wat donkerder...

Mijn vorige apparaat was een Rancilio Sylvia. Er is een groot verschil heb ik gemerkt, groter dan ik vooraf gedacht had. Met dat Rancilio had ik altijd een veel donkerder crema dan ik nu krijg. Ik weet niet of dat komt doordat uiteindelijk de temperatuur toch te hoog oploopt in de Rancilio, of dat een E61 kop het verschil maakt en het dus een mechanisch gevolg is.

Weet iemand hoe dat zit?
tennapel

Berichtdoor bas » 09 Feb 2009, 13:53

ben benieuwd...had al aangegeven dat de crema van de BP bij mij op de rancilio er ook wat donkerder (geen donkere rand, dus niet verbrand) uit ziet en de zuren juist niet uitgesproken zijn (hogere temperatuur?)!

Bas

PS. leuk verhaal over het proeven van smaken, kan me er in grote lijnen wel goed in vinden...
Everchanging...
bas

Berichtdoor Sebastiaan007 » 10 Feb 2009, 21:10

Type koffie : Beautiful People 100% Arabica melange
Machine/maler : Izzo Alex Duetto & Compak K10 WBC
Temp ˚ : 95˚ ideale eind temperatuur (PID 3.0 / 0.05 / 2.0)
Profiel reviewer : Stevige koffieliefhebber

Algehele smaak beleving van deze koffie is dat hij vol, zacht, romig en mild is.
Heel erg lichtelijke aardse tonen en een mooie balans tussen bitter en zuur.
Het enige wat is "miste" was de licht zoetige nasmaak in de afdronk maar dat is gewoon iets wat ik erg lekker vind.

Ristretto: 6
Niet de perfecte koffie voor, door de kleinere kopjes werd deze koffie wat te heftig in zuurgraad.

Espresso: 8
Mooie espresso, volle smaak zonder heftig zuur of bitter.
Goede balans in tonen zonder teveel soorten "smaakjes"
Ideaal voor de mildere espresso drinker (bijv. ook goed voor de vol-automaat)

Cappuccino: 6
Miste net de volheid in smaak voor een melkdrank als een cappuccino.
Maar voor de kinderkoffie liefhebbers heb je hier een topper ;)

Espresso macchiato: 8
Goede balans! Lekker wakker worden met deze mini cappuccino!

Americano : 6
Matig, teveel bitter maar sowieso niet mijn type drankje.

Algehele smaak:
Romigheid: 8
Kleur: 8
Aroma/geur: 7
Crema : 8
Verpakking: 8

Eindoordeel: 8

Simpel gezged, een perfecte koffie voor een alledaags gebruik met een mooi verhaal.
Branding is mooi, verpakking vind ik zelf erg leuk maar ietwat druk volgens sommige kennissen (maar wat weten die er nou van he ;) )
Deze koffie kan probleemloos gebruikt worden in de handmatige machines en vol-automaten door de mooie branding.
Ik proef in deze koffie een beetje Spaanse trekjes, in de zin van de branding.
En dat betekent voor mij iets erg goeds :D

Wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
iRoast, do you?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sebastiaan007
Sponsor

Berichtdoor tennapel » 10 Feb 2009, 21:53

tennapel schreef:Verder heb ik vanochtend nog een cappuccino gemaakt met deze koffie en wederom vind ik het als basis van een cappuccino echt een hele lekkere koffie. De zuren werken daar kennelijk in het voordeel.

Sebastiaan007 schreef:Cappuccino: 6
Miste net de volheid in smaak voor een melkdrank als een cappuccino.
Maar voor de kinderkoffie liefhebbers heb je hier een topper ;)

Nou ja zeg :D Iemand moet mijn machine verkeerd afgesteld hebben dan .. :mrgreen:
tennapel

Berichtdoor Roberto » 10 Feb 2009, 22:02

Bizar hoeveel crema :D
En ik dacht dat ik uit mijn sylvia veel had met een half kopje (bodum glas) vol met Crema.

Ben zelf nogsteeds niet klaar met testen... want Sylvia die heeft de meeste kopjes te zuur gezet (en dan bedoel ik zo zuur dat het zelfs zuur rook) ... dus ga even met de thermometer aan de slag :(
PV Export -- Compak K3 Touch Polish -- Espressogear Barista RVS
Bodum Chambord cafetière 3 Kops
Reneka Viva E 1 - 6 Liter HX
Vibiemme Seplus Lusso - 5 Liter HX
Gene Cafe koffiebrander
En veel koffie ...
Gebruikers-avatar
Roberto

Berichtdoor Sebastiaan007 » 10 Feb 2009, 22:19

tennapel schreef:Nou ja zeg :D Iemand moet mijn machine verkeerd afgesteld hebben dan .. :mrgreen:

Haha, toch de lol van de verschillen in smaak per persoon :)

En Roberto, met de K10 is het lastig om geen bommetje crema te maken hoor!
En de Duetto laat de set echt bizar mooi tot recht komen :)
iRoast, do you?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sebastiaan007
Sponsor

Berichtdoor Dennis » 11 Feb 2009, 10:56

Mooie recentie Martijn en Sebastiaan.
@Martijn, omschrijven goed gelukt.
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Roberto » 16 Feb 2009, 19:58

Type koffie : Beautiful People 100% Arabica melange
Machine/maler : Silvia OPV MOD / Compak K3-Touch
Temp ˚ : 94 / 96
Profiel reviewer : Zwart graag!

Algehele smaakbeleving:
Rond, zoet (chocolade, hoewel niet té bitter) en wel flink zuur. Indien goed gezet echter gewoon lekker, op mijn Demoka M203 was het echter té zuur om te drinken. (een goede molen is dus een pre)

Ristretto: 5.5
Te heftig, mix van zuur en bitter :? . Kwam niet goed tot zijn recht.

Espresso: 8
Mild. Indien goed gezet veel verschillende smaaklagen, niet extreem moeilijk om te drinken ook. Dit is dus een koffie die je gasten wel kunt voorzetten.

Cappuccino: 7.5
Drink het zelf niet, maar de gasten die hebben geproefd zijn “zachte” drinkers (je kent ze wel, veel suiker en melk ;) ) en vonden deze koffie dus helemaal top. Heb wel een slokje genomen maar vond hem eigenlijk net iets te slap, hij is wel fijn (qua sterke) voor laat op de avond.

Americano : 6
Matig, teveel bitter (zoals Sebastiaan proefde) en door het zuurtje wat wel stevig is geen fijne nasmaak.

Algehele smaak:
Romigheid: 8.5
Kleur: 7
Aroma/geur: 7
Crema : 7.5
Verpakking: geen oordeel

Eindoordeel: 7.8 :P

Mooie bonen, ronde smaak over het algemeen, maar wel uitgesproken genoeg om te boeien. Het is niet mijn favo, maar ik zal hem wel zeker nog eens kopen als ik het tekoop zie staan.
Vooral mijn gasten waren er weg van.
PV Export -- Compak K3 Touch Polish -- Espressogear Barista RVS
Bodum Chambord cafetière 3 Kops
Reneka Viva E 1 - 6 Liter HX
Vibiemme Seplus Lusso - 5 Liter HX
Gene Cafe koffiebrander
En veel koffie ...
Gebruikers-avatar
Roberto

Berichtdoor Sebastiaan007 » 16 Feb 2009, 20:15

Leuk review Roberto!
iRoast, do you?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sebastiaan007
Sponsor

VorigeVolgende

Terug naar Proefpanel