Proefpanel 'Beautiful People Coffee' (inschrijving gesloten)

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel 'Beautiful People Coffee'

Berichtdoor wannistopeles » 04 Feb 2009, 09:35

Gisterenavond bij thuiskomst had mijn brievenbus een zeer aangename geur van verse koffiebonen.....het proefpakket is goed aangekomen, waarvoor hartelijk dank.

Vrijdagavond ga ik eerst mijn bonenmaler reinigen, zodat ik dit weekend aan de slag kan om de bonen te testen en een review te schrijven.
Gebruikers-avatar
wannistopeles

Berichtdoor JJapie » 04 Feb 2009, 13:20

Afbeelding
eerste kopje. Ziet er best goed uit, en smaakte al heel aardig. Iets van een bittertje er nog in..
Izzo Alex Duetto - Mazzer Mini Electronic model B
Cona model D
Gebruikers-avatar
JJapie

Berichtdoor Mark » 04 Feb 2009, 15:56

Afbeelding

Beautiful People in 6 frames
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder - Technivorm
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor Patrick » 04 Feb 2009, 16:29

Nice shot(s), Mark!
ik ben niet meer actief op dit forum
Patrick
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Dennis » 04 Feb 2009, 22:05

Mooi gedaan Mark!
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Gino » 04 Feb 2009, 22:13

Mooi foto's en ik vindt het geweldig dat jullie allemaal zo enthousiast zijn over Beautiful People koffie
Gino

Berichtdoor swimmer » 04 Feb 2009, 22:39

Hmm - zal ik me ook eens aan wagen? ;-)

Ik heb er weliswaar (nog) geen foto's en/of video's maar wil toch even mijn eerste indruk niet achter houden ...

Ik heb het pakket gisteren ontvangen en vanochtend voor het eerst het diepvrieszakje geopend. Eerst wat muffe geur in de neus maar die vervloog meteen bij de eerste maling (tamelijk fijn), de single espresso kwam er dik en stroperig uit met een mooie dikke crema en een heerlijke aroma - de hele benedenverdieping smaakte ineens intens naar koffie ;-) En de smaak ... mja, wat moet ik zeggen - ik heb het tot nu toe nooit begrepen waar die mensen het over hadden als ze over chocola, zoet, bessen en weet ik veel wat praten maar *nu* begrijp ik het! Wat een smaak! Wat een gevoel in de mond! WOOOOO!!! Dit is 'em dus :mrgreen:

Hij smaakt intens naar chocola (maar dan de goede van tenminste 80% cacao), een vleugje macadamia noten, een hintje bosbessen - geen enkele bitterheid en krachtig! Ik drink normaal 3 a 4 single espresso's (of ristrettos als het weer niet helemaal lukt ;-)) maar bij deze was ik al na 2 espresso's aan het stuiteren (het kan ook van vreugde & genot geweest zijn hoor ;-) ). En je blijft maar genieten! Ik had ook na een uur nog steeds een lekkere smaak in mijn mond :)

Heerlijk zeg - dank je wel Gino :)

Ik geef (nog) geen cijfers omdat ik nog te weinig ervaring heb maar als je me vraagt of ik die bonen zou kopen: JAZEKER! Waar zijn ze te verkrijgen?!?
Laatst gewijzigd door swimmer op 04 Feb 2009, 23:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
:: Dalla Corte mini EX4 :: Ceado E73s :: Mahlkönig Vario v2 :: Aeropress ::
Gebruikers-avatar
swimmer

Berichtdoor Dennis » 04 Feb 2009, 23:12

Gino schreef:Mooi foto's en ik vindt het geweldig dat jullie allemaal zo enthousiast zijn over Beautiful People koffie

Euhh Gino, de meeste reacties moeten nog komen hoor :lol:
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor bas » 05 Feb 2009, 12:19

Nou mensen, bij deze mijn indruk van de Beautiful People Coffee volgens een eerder lijstje van Sebastiaan:

Type koffie: Beautiful People Coffee, single origen uit Costa Rica

Ristretto: 7 (smaakt me prima als ristretto, alleen voor een ristretto wat mij betreft net niet voldoende pit)

Espresso: 8 (lekker aroma, mooie ronde en volle smaak, niet zuur/niet bitter)

Cappuccino: 7 (best lekker, maar niet optimaal, mist net dat beetje pit)

Espresso macchiato: 8 (minder melk, smaakt blijft veel beter staan, heerlijk)

Algehele smaak: mooie ronde en volle smaak, niet opvallend zuur (had ik wel verwacht gezien mijn ervaring met een andere costa rica) en niet bitter (bij langere doorloop dan 23 sec. nemen de bittere tonen toe), wat zoete afdrink, redelijke body, niet zo spannend als bijv. de Bocca Sidamo (met al dat fruit, wijn en chocala en de frisse afdronk), maar wil mooi uitgebalanceerd, een smaak die veel mensen denk ik zal aanspreken, proef duidelijk wat chocala en fruit, nasmaak blijft lekker in de mond hangen; ook in de aeropress een verassend lekkere, geurige en zachte koffie trouwens!

Romigheid: romig!!!

Kleur: boontjes niet te donker gebrand, beetje glanzend van de olie, niet heel gelijkmatig gebrand, zitten bij mij flink wat lichtere bonen tussen, is dit met opzet gedaan voor het smaakprofiel?

Aroma/geur: heerlijke geur, niet te sterk, bloemig

Verpakking: verpakking op internet ziet er fraai en lekker vrolijk!

Eindoordeel: 7,5-8 (prettig dat BP veel aandacht aan duurzaamheid geeft!)

Opmerking: gezet met een rancilio sivia (nieuwste model en temperatuursurfen) en een Anfim direct maler; met 14 gram en zeer fijna maling meer pit, maar wat vlakker; met 17 gram en ietsje grover wat mildere smaak, maar wel veel meer fruit en nog dikkere crema! doorlooptijd max. 23 sec. bij een langere doorloop vond ik de koffie wat bitter en vlak worden. 200 gram is wel krap aan om de koffie uitgebreid te testen hoor, 500 gram werkt beter wat mij betreft!

Het was me een genoegen deze koffie te testen. En ik ga hem zeker vaker bestellen!
Everchanging...
bas

Berichtdoor Jos » 05 Feb 2009, 12:34

Mooie foto's en positieve bevindingen! Ik kan me ook aansluiten bij het positivo kamp. Ik heb 'm redelijk fijn gemalen en de portafilter met ongeveer 14 à 15 gram gevuld, ongeveer 25 sec. laten doorlopen met ongeveer 6 cl als resultaat. Ik vond de smaak mooi vol, niet echt heel complex, en met een heel klein aangenaam bittertje aan het eind. Bleef ook vrij lang hangen. Ik heb niet echt een referentiekader voor iets iets anders als een espresso, dus ik heb geen lungo, cappucino of ristretto gemaakt. Als cijfer geef ik een 7,5.
Expobar Brewtus III V :: Mazzer Mini Electronic Mod. A :: Xpressivo Barista :: Motta Europa 35 & 50 CL
Nu in de hopper: Diemme Oro
Gebruikers-avatar
Jos

VorigeVolgende

Terug naar Proefpanel