Proefpanel 'Beautiful People Coffee' (inschrijving gesloten)

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel 'Beautiful People Coffee' (inschrijving gesloten)

Berichtdoor nathalia » 25 Feb 2009, 12:38

Ik heb ook de Beautiful People koffie binnengehad waarvoor mijn grote dank. Ik heb al eerder koffie van Caffé Poli in huis gehad en die was goed bevallen, dus mijn nieuwsgierigheid was groot!

De verpakking van de koffie is mooi met de mooie glans op de verpakking, maar doet me teveel denken aan de verpakking van de automatenkoffie die bij ons op het werk in de Autobar gaan. Maar ja, dit zegt uiteraard niets over de smaak.

Bij het openen van de zak kwam er een heerlijke en erg goede geur tegenmoet. Het lijkt erop dat de bonen niet heel erg oud zijn. De bonen zien er licht glanzend uit en hebben allemaal ongeveer de zelfde grootte. Maar ja, dit zegt uiteraard ook nog niet over de smaak.

De volautomaat (Atag Cafemax) aangezet. De temperatuur ingesteld op “normaal” en niet op “extra heet” en de maalgraad op 3 (op een schaal van 7).

Allereerst een espresso gezet. De crema is dik en stevig, maar is in de mond erg zacht. De smaak van de koffie is niet heel krachtig, maar door het ontbreken van bittere en zure tonen erg goed en makkelijk drinkbaar. Samengevat: mild, maar een volle smaak die op zich iets bitterder had gemogen, maar gelukkig niet zuur is. Chocolade en noten zijn te proeven. Heel ver weg proef je zelfs een amandeltje. De nasmaak is perfect en blijft lekker lang hangen zonder een heel droog gevoel in de mond te geven.

Over het algemeen hou ik van sterke en krachtige espresso en daarom zet ik nog wel eens een ristrettobommetje. Met deze bonen krijg ik dat helaas niet goed voor elkaar. Voor een ristretto dus te mild, maar voor een espresso zeer goed geschikt.

Als cappuccino viel de koffie voor mij toch mee. Ook al vond ik de espresso ietsjes mild, de cappuccino is toch goed te drinken door de knop voor de hoeveelheid espresso net ietje verder te zetten….

Uiteindelijk ook nog een cafe crema gemaakt, omdat we dat ook veel drinken en ik moet zeggen dat de boon hiervoor erg goed geschikt is! Het is geen complexe koffie met toch veel goede eigenschappen dus deze is de visite zeer goed voor te zetten. Voor € 17,- + € 2,50 verzendkosten zijn er meer koffie’s te vinden met bovenstaande eigenschappen, maar deze gaan we zeker nog eens bestellen!

De cijfers:

Type koffie : Beautiful People 100% Arabica
Machine/maler : Atag CafeMax (Delonghi volautomaat)
Profiel reviewer : Sterke espresso’s en cafe crema’s / lungo’s
Ristretto: 6,0
Espresso: 8,0
Cappuccino: 7,0
Espresso macchiato: n/a
Cafe crema: 8+

Algehele smaak
Romigheid: 8,0
Kleur: 7,5
Aroma/geur: 8,0
Crema : 8,0
Verpakking: 7,0

Eindoordeel: 8-
Gebruikers-avatar
nathalia

Berichtdoor JJapie » 01 Mrt 2009, 13:34

Dan hierbij de uitwerking van mijn aantekeningen van mijn beoordeling van de Beautiful People Coffee.

De brievenbus was weer goed doordrongen van een prettige koffiegeur. Ben benieuwd wanneer de postbode nou een keer aanbelt voor een bakkie :P
Anyway, het proefritueel begint altijd met het instellen van de maler. Wat de ene keer wat sneller gebeurd is dan de andere keer. De maler stond nog behoorlijk fijn, en dat was ook wat deze koffie nodig had. Dus met wat tunen had ik hem redelijk snel op een goede doorloop. Eerste kopje was wat zuur, dus moest toch nog wat tunen met temperatuur en maling. De zuren heb ik niet helemaal weg kunnen krijgen, maar ze waren niet vervelend aanwezig.

Zoals altijd heb ik van deze koffie espresso's en capppuccino's gezet. Dat is wat ik het meeste drink. Hieruit is het volgende voortgekomen:

Type koffie : Beautiful People 100% Arabica melange
Machine/maler : Izzo Alex Duetto @ 97 graden / Mazzer Mini Electronic
Profiel reviewer : espresso, cappuccino

Algehele smaakbeleving:
Lekker romig, licht zurig, mild en zacht van smaak (ondanks de vrij hoge zettemperatuur). Een licht bittertje, voornamelijk terug te vinden in de afdronk.

Espresso: 7.5
Lekker, zacht, mild, romig, zoals hierboven beschreven eigenlijk, tikkie zuur en een bittertje was ook aanwezig. Een allemans koffie zou ik willen zeggen. Geen uitgesproken smaak, maar gewoon prima. Onwijs veel crema, dat zie ik graag. Dit zal ook wel mede voor de romigheid gezorgd zal hebben.

Afbeelding

Cappuccino: 5
Ben ik heel kort in: gewoon niet doen, blijft niks van de smaak over. Prima als kinderkoffie, maar ik zoek toch echt wat meer pit in een cappuccino.

Afbeelding

Algehele smaak:
Romigheid: 8.5
Kleur: 7.5
Aroma/geur: 7.5
Crema : 8

Eindoordeel: 7.5
Izzo Alex Duetto - Mazzer Mini Electronic model B
Cona model D
Gebruikers-avatar
JJapie

Berichtdoor Hybrid » 06 Mrt 2009, 23:56

In het kader van beter laat dan nooit...
heb echter even moeten wachten tot mijn smaak papillen weer terug waren op het niveau van voor m'n griep en een lichte long ontsteking.
Wilde absoluut zeker zijn dat m'n smaak bevindingen hierdoor niet werden beïnvloed.

Anyway... here goes...

Type koffie : Beautiful People 100% Arabica melange
Machine/maler : Expobar Brewtus III-V / Compak K3
Temp: 95˚ (96 beviel me uiteindelijk toch niet)
Profiel: hou van pittige tot zeer pittige koffie (voorkeur: dubbele ristretto)
Referentie: vergeleken met Martella MC en vandaag nog met Brandmeesters Sodade

Ristretto: 5
Nee, zal ik deze koffie niet meer voor gebruiken. Kreeg de rillingen.
Dubbele ristretto ook nog geprobeerd, maar ook hier geen zoet te bekennen.

Espresso: 6,5
Prima espresso, volle smaak en in tegenstelling tot Ristretto niet zuur of bitter.
Wel goed in balans dus, maar weinig separate smaak tonen... geen uitgesproken
vanille/hazelnoot of chocolade... kortom een allemans vriendelijke shot.

Cappuccino: 5
Nope... sorry... schat waar ligt de speen ik heb hier een melkfles...
Beetje cacao erbij en je hebt een prima kinderbak. Hmm... misschien
krijg ik m'n vrouw hier nog mee aan de koffie! :idea:

Espresso macchiato: 6,5
In tegenstelling tot cappu iets meer in balans, hetgeen mij lichtelijk verbaasde!
Kennelijk kan deze koffie een beetje schuim prima hebben, maar als er melk bij
komt kijken... wel interessant / leerzaam om te ervaren.

Americano : 5,5
Nee, te bitter... Sebastiaan-lungo was wel wat beter (single dose in dubbele basket)

Algehele smaak:
Romigheid: 6,5
Kleur: 6,5
Aroma/geur: 6
Crema : 6,5
Verpakking: 6 (erg 'in your face', maar het gaat ook meer om de inhoud 8-)

Eindoordeel: 6,5
Ik realiseer me dat ik wellicht iets lager zit dan anderen, maar ik ben dan ook van mening
dat je iedere 'proef' melange ook even kunt vergelijken met een andere melange die je zelf heel graag drinkt en een melange waar je van gruwelde. Deze zat er aardig tussenin.
Wat mij betreft dus een prima (espresso) koffie voor regulier gebruik, maar
ook geen hoogvlieger (vanwege de cappu). Prijs/kwaliteit verhouding lijkt mij overigens
in verhouding en als je voor veel mensen espresso moet schenken sla je hier zeker de plank niet mee mis.

Uiteraard mijn welgemeende dank voor de kans hier aan mee te mogen doen en weer een leerzame ervaring...
"My caffè and a lever"
Afbeelding
Profitec Pro 800, Profitec Espresso ProT64, Compak K30 Touch black, Van Pommeren Tampers
Hybrid

Vorige

Terug naar Proefpanel