Proefpanel "The Blend" en Yirgacheffe van Giraffe Coffee

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel "The Blend" en Yirgacheffe van Giraffe Coffee

Berichtdoor CarpSafari » 16 Okt 2013, 21:11

Hierbij ook mijn review, ik hoopte nog op wat extra zonlicht ivm een aardige foto, maar dat zit er voorlopig niet in.

Zoals al eerder gemeld was ook ik blij verrast met de ruime portie zeer vers gebrande bonen, in uitstekende verpakking.

Als liefhebber van m.n Yrgacheffe S.O's in t algemeen, de Kochere kende ik nog niet, was ik dus erg benieuwd.
Mijn favoriete bakje is meestal toch een espresso met een klein beetje schuim, geen café macchiato.
Gebruikte machine een 1 groeps Astoria icm een La San Marco SM95

Ik begon met de S.O.
Op Erik's advies had ik mijn maler [84mm schijven] al 2 tikjes bijgeregeld, daar bleek zelfs een derde tandje nodig. Voor mijn maler is dat redelijk grof.
Bij mij overheerste de citrus al bij de extractie, nog een beetje onregelmatige uitloop, maar een mooie donkere kleur met tijgerstrepen.
Het eerste slokje espresso was toch meer citrus dan verwacht, daar heb ik, juist door die 84mm schijven, meestal totaal geen last van. Met een toefje schuim was deze S.O voor mij meer in balans.
Een toevallige bezoeker, niet perse een koffiekenner, beschreef de cappuccino als toch wel wat zuur op de afdronk.
Misschien mag ie nog even rusten…ik probeer m later nog eens.

The Blend; Ook mij viel de geur van de Yrgacheffe meteen op, lekker!
Ik heb de maler de 1ste 3 dagen in dezelfde stand gelaten, voordat ik m daarna toch weer een tandje fijner afstelde.
The Blend is een mooi gekozen blend, die volgens mij door velen als prettig zal worden ervaren, zowel als espresso, maar ook met een beetje schuim, smaakt deze lekker pittig met een prettige afdronk.
De Brasil Fazenda Rainha krijgt duidelijk wat meer pit door de Yrgacheffe Kochere, zoals Erik ook al opmerkte.
Deze koffie viel bij bezoek ook erg goed in de smaak.

Eergisteren, gisteren en vandaag heb ik de Yrgacheffe S.O weer gebruikt, nu met een fijnere afstelling, meer zoals gebruikelijk met mijn maler, nog slechts 1 tandje verschil.
Ik moet zeggen dat de citrussmaak nu minder overheersend is dan vorige week, een heerlijk aroma, kruidig en pittig. Voor mij zeker een aanvulling op eerder gebruikte Yrgacheffe bonen.
Geen allemansvriend en misschien wat lastiger voor beginners, ik denk dat de kwaliteit van de gebruikte maler met deze S.O extra getest word.
De uitloop was stabieler dan vorige week, een stevige crema met tijgerstrepen. Ik denk dat het fijner malen bij mij hielp.

Giraffe Coffee Roasters vind ik een mooie aanvulling op de reeds bestaande branders en zij zullen hun plaatsje vast wel veroveren!
Nogmaals mijn dank aan Giraffe roosters voor het mooie pakketje.
Astoria Argenta SAE - Faema MD2000 - La San Marco/SM 96A.
Gebruikers-avatar
CarpSafari

Berichtdoor @3aan » 16 Okt 2013, 23:19

Lekker he? zo'n Espresso Macchiato, ik hou niet van Espresso maar als Macchiato valt die best te pruimen.

Afbeelding
ASTORIA FIORE 1983 - VERSALAB M3 met doseerschuiven
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Daar vindt u ook de plaatsen waar ik zo af en toe met de "Tardis" aanwezig ben.
Gebruikers-avatar
@3aan

Re: Proefpanel

Berichtdoor bobbee » 17 Okt 2013, 00:38

Voordat ik begin met mijn review wil ik wel even melden dat ik geen doorgewinterde espresso drinker ben zoals velen hier op het forum. Meestal maak ik een flat white of cappucino klaar, waar ik erg van kan genieten! Doordat ik sinds een paar maanden een Aeropress gebruik kan ik wel meer en meer genieten van “de echte” smaak van een koffie zonder toevoegingen, die dat apparaatje kan maken. Ik zal mijn uiterste best doen om een goede review te schrijven!

Als eerste natuurlijk ook van mij enorm bedankt voor het ter beschikking stellen van het proefpakket door Giraffe Coffee! Wanneer ik op de website van Giraffe Coffee kijk, lees ik daar dat Giraffe Coffee in 2013 is opgericht door de twee compagnon’s Maarten en Mark en dat ze voor kwaliteit gaan! Vandaar de naam; een Giraffe heeft een lange nek en steekt zijn nek uit om koffie van het hoogste niveau te vinden. Dat belooft wat, ik zal deze koffie’s met veel liefde en plezier gaan proeven en beoordelen met deze gedachten in mijn achterhoofd!

Giraffe Coffee levert zijn koffie i.i.g. in zakken waar over nagedacht is. De koffie wordt door de postbode afgeleverd in een wit doosje met daarop een stempel van het logo en in de doos zitten 2 mooie zakken van papier, geheel passend bij de huisstijl. Maar dat is slechts de buitenkant, want wat aan de buitenzijde een papieren zak lijkt te zijn is slechts het omhulsel, daar in zit plastic met ventiel én ze zijn hersluitbaar d.m.v. van een strip! Heel prettig en goed over nagedacht om er voor te zorgen de koffie zolang mogelijk op zijn top te houden wanneer nodig. Over de hoeveelheid koffie die beschikbaar is gesteld valt ook al niet te klagen! Maar lieftst 500 gram van “The Blend” en 250 gram van de Yirgacheffe, dat noem ik nog eens een proefpakket!
Als eerste heb ik mijn maler, een La san Marco SM97 en de BFC junior plus gereinigd zodat ik met schone apparatuur aan de slag kan.

“The Blend”

Deze blend bestaat uit 80% Brazilie Fazenda Rainha en 20 % Yirgacheffe. Wanneer ik de zak openmaak komt er een heerlijke geur uit. Niet van een hele donker gebrande boon zoals je weleens kunt hebben maar de heerlijke geur van een goed gebrande koffie.
Ik heb als eerst 17,5 gram gedoseerd in het VST bakje omdat dat mij doorgaans goed bevalt voor de smaak. De eerste goede extractie na wat aanpassingen van de maalgraad ziet er mooi uit en creëert een mooie crema in het kopje. In de geur ruik ik iets van kersen, een wat zware frisse geur. De smaak van de espresso is goed, het eerste wat me opvalt is het mondgevoel. Echt een lekker romig en boterachtig mondgevoel, iets wat mij echt goed bevalt. Met het VST bakje vond ik persoonlijk de smaak te straf. Ik heb uiteindelijk een standaard filterbakje gebruikt met 17 gram maalsel. Dit resulteert in een heerlijke romige espresso met een volle body en een eigenwijze twist door de Yirgacheffe, die zorgt volgens mij voor een wat fruitige afdronk. Net even wat anders dan wat je verwacht van een Braziliaan en dat is goed! De afdronk blijft overigens niet heel lang hangen, wat ik wel jammer vind. Maar over het algemeen een lekkere espresso dus! Ik heb er ook een flat white mee gemaakt, maar dat vond ik niet geslaagd. Op de een of andere manier kwam de smaak niet mooi vol door de melk heen.

Ethiopië Yirgacheffe Kochere

Ook voor deze boon heb ik na het VST bakje te hebben geprobeerd, een standaard filterbakje gebruikt met 17,5 gram koffie. En wat een heerlijke espresso is dit! Wat mij vooral opvalt is dat zoals de bonen ruiken, zo smaakt de espresso. Ik heb nog nooit zo een lekkere espresso gedronken! Heerlijk romig, met een volle smaak van...kersenlikeur of iets dergelijks? Ik vind het moeilijk om de smaak in woorden uit te drukken maar hij is in ieder geval fris en vol aanwezig met een zuurtje zonder scherp te worden en blijft zacht. Waarom? Ik kan er mijn vinger niet op leggen maar het is iets totaal anders dan wat ik ooit heb gedronken en de smaak blijft me bij. Dat wilt niet zeggen dat ik hem vaak of bijvoorbeeld een paar espresso’s achter elkaar weg zou kunnen werken, in tegendeel, deze bonen kies je bewust omdat je er zin in hebt op dat moment. Echt een smaakbommetje die je smaakpapillen aan het werk zetten. Geweldige ervaring die ik niet had willen missen!

Link
Laatst gewijzigd door bobbee op 06 Nov 2013, 22:48, in totaal 2 keer gewijzigd.
Espresso gear: BEZZERA Strega || Tidaka CB-1 2015
Filter gear: HARIO V60 || KALITA Kettle
Roasting gear: Behmor 1600+
Gebruikers-avatar
bobbee

Berichtdoor CarpSafari » 17 Okt 2013, 02:29

Lekker he? zo'n Espresso Macchiato, ik hou niet van Espresso maar als Macchiato valt die best te pruimen

Ja, absoluut, zoals jouw plaatje drink ik m t liefst! ;)

Ik vermeldde dat van het schuim maar even apart, omdat de espresso macchiato bedoeld schijnt te zijn met een wolkje melk, maar dat vind ik dan weer niks.
Ik gebruik dan ook alleen het dikste van het schuim en meng dat dus ook niet zoals met een cappucino.
Astoria Argenta SAE - Faema MD2000 - La San Marco/SM 96A.
Gebruikers-avatar
CarpSafari

Berichtdoor ErikSlowCup » 17 Okt 2013, 14:06

Geweldig filmpje!
Zeker als die twee langnekken de espresso gaan beoordelen! :D

Erik
Nieuw: Londinium-R Strietman CT1 HG-1 Bezzera BZ09 La Pavoni prof Ceado E37S Tidaka-CB1 Dalian Amazon DL-A721-SBB
Oldtimer hevels: Olympia Creminamodel 1967 groene+zwarte Caravel Feamina Baby La Peppina KIM Slow: Chemex Coffemaker 3 Graef CM90
ErikSlowCup

Berichtdoor NielsB » 17 Okt 2013, 16:43

Thomaserati schreef:
...Naar mijn idee kan de boon dit nog prima hebben...

Ik kan je bevestigen: dat klopt! :D
Lambro + Robur = lekker bakkie
Gebruikers-avatar
NielsB

Berichtdoor bobbee » 17 Okt 2013, 20:43

ErikSlowCup schreef:Geweldig filmpje!
Zeker als die twee langnekken de espresso gaan beoordelen! :D

Erik

Thanks, leuk om te horen! :D
Espresso gear: BEZZERA Strega || Tidaka CB-1 2015
Filter gear: HARIO V60 || KALITA Kettle
Roasting gear: Behmor 1600+
Gebruikers-avatar
bobbee

Berichtdoor fransg » 17 Okt 2013, 21:01

Leuke clip!!
LONDINIUM L1-P -- HG One -- Mazzer Mini E --Compak R120 & E8 -- Rocket -- La Pavoni -- Fracino Roastilino & Fuji PXG4 -- Tonino -- VST TDS
Gebruikers-avatar
fransg

Berichtdoor hoi_roy » 17 Okt 2013, 21:40

Heel mooi gemaakt filmpje!
Bezzera Unica || Quamar M80E
Gebruikers-avatar
hoi_roy

Berichtdoor mjordaan » 21 Okt 2013, 18:03

Beste panelleden,

Bedankt voor het delen van jullie reviews, foto's, filmpjes en experimenten!

Super leuk om te zien en lezen hoe jullie onze koffies ervaren !
Nogmaals bedankt voor alle reacties en we zullen aan jullie denken als we weer een lading toffe koffies in huis hebben.

Met vriendelijke groet,

Mark Jordaan
Giraffe Coffee Roasters
mjordaan

VorigeVolgende

Terug naar Proefpanel