Proefpanel "The Blend" en Yirgacheffe van Giraffe Coffee

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel "The Blend" en Yirgacheffe van Giraffe Coffee

Berichtdoor Mark » 11 Okt 2013, 11:26

Bedankt voor de reviews Roy en Erik! Zelf ben ik ook aan het testen en proeven, en kan me vinden in jullie reviews. Met name de Yirgacheffe is een erg uitgesproken koffie, inderdaad geen "beginnerskoffie" (zonder het rot te bedoelen, Roy).

Van het weekend maar eens foto's maken. Hoe zijn de ervaringen van de rest tot nu toe?

Groet,

Mark
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder - Technivorm
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor Miki » 11 Okt 2013, 15:16

Vanavond ga ik er tegenaan met een groepje proevers, een aantal hebben ook aan vorige proefpanels meegedaan dus we hebben een soort collectief koffiegeheugen 8-) ; ik hoop dit weekeinde een verslagje te kunnen uitbrengen.
Vibiemme Domobar; Mazzer Super Jolly
Miki

Berichtdoor @3aan » 11 Okt 2013, 17:42

Miki schreef:Vanavond ga ik er tegenaan met een groepje proevers, een aantal hebben ook aan vorige proefpanels meegedaan dus we hebben een soort collectief koffiegeheugen 8-) ; ik hoop dit weekeinde een verslagje te kunnen uitbrengen.

En jij bent nummer vijf van zeven ? :o
ASTORIA FIORE 1983 - VERSALAB M3 met doseerschuiven
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Daar vindt u ook de plaatsen waar ik zo af en toe met de "Tardis" aanwezig ben.
Gebruikers-avatar
@3aan

Berichtdoor Mark » 12 Okt 2013, 06:51

@3aan schreef:En jij bent nummer vijf van zeven ? :o

Verklaar je nader? :?:
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder - Technivorm
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor Miki » 14 Okt 2013, 16:42

Vrijdag hebben we de koffie mogen proeven. Geleerd van vorige fouten had ik de maler al van te voren ingesteld. De apparatuur bestaat uit mijn vertrouwde Mazzer Super jolly en de Domobar voor espresso en een Hario v60 voor slow coffee. Voor de proeverij heb ik de domobar nog even goed schoongemaakt, doucheschermpje verwijderd etc. De lichte neuroot kwam zeg maar in mij naar boven. Ook heb ik Mark Jordaan om een zetadvies gevraagd om het beeld compleet te krijgen. Hij schreef dat zij zelf 18 gram gebruiken voor een extractie van 30/35 gram en voor de Yirgacheffe mogelijk een langere extractie mocht je zuurtje willen onderdrukken.

De bonen zijn netjes verpakt en het oogt ook nogeens mooi: het is een soort minimalistische bruinpapieren zak met aan de binnenkant folie en een „zipper” als afsluitmechaniek. De afsluitmechaniek zal de hardcore koffieliefhebber niet bekoren, maar als geheel geeft het een verzorgde en doordachte indruk. Ook staat de branddatum op de achterkant vermeld. Het enige minpuntje is dat op de bedrukking er een foutje is geslopen: het is toch Rainha en niet Rianha?

De bonen zijn mooi egaal gebrand, de Yirgacheffe geeft een vrolijke verzameling van verschillende maten bonen, waaronder peaberries. Ik begrijp dat deze diversiteit typisch is voor Ethiopische koffie. In het verleden heb ik weleens een Sidamo koffie geprobeerd uit Ethiopië, maar verder rijkt mij ervaring niet met Ethiopische koffie. Van de Sidamo kon ik mij nog een prettig zuurtje herinneren; deze Yirgacheffe bleek dat ook te hebben. Als ik de smaken moet reduceren dan is het een combinatie van bloemig en een zuurtje. Beide dominante smaken werden trouwens uitgevlakt als slow coffee, het verloor eigenlijk haar karakter.

Ik zou het dan ook als espresso drinken, mogelijk heeft de branding hier ook iets mee te maken, de bonen zijn iets donkerder gebrand. Als espresso heb ik gisteren, naar de aanwijzingen van Mark, overgedoseert. Ik denk dat Mark gelijk heeft, het wordt natuurlijk een vollere koffie; bij lagere dosering blijft het ook een aangename koffie maar als je van uitgesproken smaken houdt, in dit geval bloemig en fris, dan zou ik de dosering ophogen.

De blend hebben we niet als slow coffee geprobeerd. Als espresso is het een allemansvriend, en dat is een compliment. Tot nu toe sprak de espresso iedereen aan, en mij ook. De combinatie van de aardse, notige, smaak van de Rainha met het frisse van de Yirgacheffe vind ik geslaagd. Hierbij moet ik vermelden dat ik een liefhebber ben van Braziliaanse koffie, en probeer ik de zeer zure en kruidige koffiebonen te vermijden. Voor mij vertegenwoordigt de Braziliaanse koffie een kader voor wat ik ooit lang geleden als espresso heb leren kennen. De smaak herinnert mij dus aan mijn eerste introductie aan koffie en alles eromheen (mijn koffievariant van Proust’s Madeleines)

Het deed mij als blend nog het meest denken aan de Oromo blend van het Koffielab dat ik een tijd geleden heb mogen proberen, alleen is deze blend naar mijn idee vergeeflijker in het onder- of overdoseren en het zetten. Daarmee is het ook een zeer toegankelijke koffie voor de beginner. Het mooie is ook dat beide bonen niet hun karakter verliezen in de blend, je proeft de Braziliaanse boon en de Ethiopische boon. Het is dan ook een bonen combinatie die ik als leek begrijp.

Beide koffievarianten beveel ik van harte aan.
Vibiemme Domobar; Mazzer Super Jolly
Miki

Berichtdoor Osqr » 15 Okt 2013, 13:00

Hierbij mijn review van deze koffiebonen
Ik heb gebruik gemaakt van de Gaggia Classic icm de Rancilio MD50, met een dosering van 18 grammen voor 30 ml espresso.
Mooie, riante verpakkingen met drukstrip die verrassend goed werkte.
Het eerste wat opviel aan beide koffiebonen was dat de maalgraad flink grover moest worden ingesteld, ook in vergelijking met andere koffie met een branddatum van een week geleden. Beide koffies kunnen wat langere extractietijden goed aan.

The Blend
Ik vond deze koffie erg lekker, zowel qua geuren als smaken. Hij ruikt licht zuur en houterig, maar smaakt juist aangenaam bitter en minder zuur dan de Yirgacheffe. Verder proefde ik bittere chocolade. Deze koffie is wat mij betreft geschikter om vaker te drinken dan de complexere Yirgacheffe. In de cappuccino blijft The Blend redelijk overeind, maar het is niet de meest geschikte melange voor melkdranken.
Yirgacheffe
Dit is een 'moeilijke' koffie. Ik denk dat mensen de smaak ofwel waarderen ofwel niks vinden. Het was zeker even wennen, maar ik was positief verrast door deze bijzondere koffie. Allereerst is er het fris zurige, met de earl grey/bergamot achtige smaken (thee in de koffie of koffie in thee); verfrissend. Verder rook ik amandelen/bitterkoekjes-achtige geuren en is er toch nog iets van bittere chocolade. Het zurige blijft ook bij langere extractietijden aanwezig, bij korte extractie ging het zurige meer naar citroen, wat ik minder vond. Ik zou deze koffie niet veel achter elkaar kunnen drinken (het proeven was dan ook heftig). Erg bijzonder om deze koffie te kunnen proeven; onverwachte smaken zijn altijd leuk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog n naked op de Ducale
Afbeelding

Bedankt voor het beschikbaar stellen van deze koffie en veel succes aan Giraffe Coffee. Ga zo door zou ik zeggen.
Gaggia Classic -- Eureka Mignon
Osqr

Berichtdoor buks » 15 Okt 2013, 13:49

Mijn review van het Proefpanel van Giraffe Coffee

Allereerst mijn complimenten voor de verpakkingen, ik vond de zakken niet alleen mooi van kwaliteit maar bij The Blend ook nog eens riant bemeten, dat maakt het proeven en spelen met maalgraad etc een stuk gemakkelijker! Ook is het een goede zaak dat de branddatum erop vermeld stond. Het allerbest vind ik nog om de koffie nog wat korter na het branden te ontvangen, zodat de ontwikkeling in smaak nog iets duidelijker wordt..

De maalgraad moest zoals reeds was opgemerkt flink grover gezet worden dan bij mijn standaard Malabar koffie. Tot wel 4 Mazzer "notches" en dat is best veel! Ik ben begonnen met de Yirgacheffe. Normaal gesproken zijn de afrikaanse koffies niet mijn eerste keus, daarom was ik er juist erg benieuwd naar. Op het eerste gezicht een licht gebrande koffie. Ik verwachtte dus met deze boon op deze branding een fris zuurtje in de smaak. Dat klopte exact, en om eerlijk te zijn overheerst het zuur me wat teveel. Ik weet dat veel espresso liefhebbers de complexe smaak weten te waarderen, maar ik geloof niet dat ik eraan kan wennen (en mede proevers overigens ook niet) ondanks dat ik al een poosje enthousiast met espresso experimenteer. Wel ziet de koffie er prachtig uit, en is hij erg mooi egaal gebrand.

Dan The blend. Deze koffie ruikt erg goed chocolade achtig. Op het oog was hij ook behoorlijk licht gebrand, dus ik was benieuwd naar de invloed daarvan op de smaak. Ik vermoedde op basis van de ingredienten iets meer balans in de smaak dan de Yirgacheffe. Na het goed krijgen van de maalgraad was de koffie eigenlijk wat ik ervan verwachtte: dwz zeer goed van kwaliteit, en zeer mooi geroosterd, echter voor mij alsnog net niet ver genoeg gebrand. Ik vind ook hier het zure teveel terugkomen in de smaak van de koffie, en kon dat ook met een wat hogere machine temp niet bijsturen.

De ruime hoeveelheid van het proefpakket stelde me in staat nog een klein beetje heiligschennis te plegen en een kleine batch van The Blend nog even "na" te branden in de Gene als experiment. Dit werkte tot mijn verassing uitstekend, en ik heb de batch doorgebrand tot net voor/net begin van 2nd crack. De foto doet em geen recht, de branding lijkt een stuk donkerder op de foto dan hij was. Dit deed de koffie (naar mijn smaak) enorm veel goed. Het zuur was niet weg, maar was minder, en er was balans in de smaak. Naar mijn smaak een lekkerdere koffie.

Afbeelding

Ik wil Giraffe hartelijk danken voor het mooie proefpakket, ze zouden de koffies voor mijn voorkeur iets meer mogen doorbranden (of een iets donkerdere koffie ernaast aanbieden. Ik zou er zeker nog eens bestellen in de toekomst!
buks

Berichtdoor Thomaserati » 15 Okt 2013, 16:34

Hierbij ook mijn review. Kies voor een review zonder foto's, aangezien deze er al genoeg staan.

Heb beide koffie's getest op mijn PV Lusso en op de La Pavoni Europiccola. Maler is in alle geval een Mahlkonig Vario geweest.

De adviezen van hierboven (vrij grof malen) heb ik ook opgevolgd. Heb direct de rechterhendel van de Vario een volle stap teruggezet en zat daarmee al direct aardig in de buurt.

De verpakking was mooi. Strak, simpel maar daardoor erg stijlvol. Beetje als Backyard Coffee. Sluitstrip is een leuke gimmick maar voegt voor mij niks toe. Kost waarschijnlijk wel extra, dus ik heb liever goedkopere koffie zonder sluitstrip.

Dan de koffie's.

Yirgacheffe:
Ziet eruit als een licht gebrande koffie. Bonen zijn mooi egaal gebrand. Als je zak opent en goed ruikt herken je o.a. citroen. Maling inderdaad flink grof gezet. Gestart met een dosering 'zoals het hoort' dus 14 gram en 30 ml. Koffie is dan erg fris en zurig. Wat mij betreft te zurig. Ben meer van de donker gebrande zoete smaken, dus dan sluit deze koffie niet helemaal aan. Met dezelfde dosering en wat meer ml in het kopje werd het iets minder. Een hogere dosering is ook geprobeerd en heb uiteindelijk met 19 gram en 35 ml een mooie balans gevonden. Nog steeds aan de zure kant, maar het is te doen. In ieder geval voor een paar espresso's. Geen koffie voor iedereen en ook niet een espresso om de hele dag door te drinken.
In de cappuccino is het zuurtje trouwens wel aangenaam. Het zoete van de melk en het zure van de koffie heft elkaar dan aardig op en geeft een pittige cappuccino. Deze viel meer in de smaak (ook bij andere mensen) als de espresso.

The Blend:
vanaf het begin is duidelijk dat hier een flinke scheut Yirgacheff in zit. De geur en de bonen verraden dit, naast dat het natuurlijk ook gewoon op de verpakking staat ;)
Ook hier lijkt de branding wat lichter. Op vrijwel dezelfde maalstand als de Yirgacheffe is de doorloop meteen goed. Makkelijk, heb ik nog 500 gram om te proeven!
Eerste indrukken zijn; prettige espresso, mooie balans tussen zoet en zuur, allemansvriend. Het is geen bijzonder uitgesproken koffie, maar dat is juist soms wel prettig. Dit is er een die je de hele dag door kunt drinken. Bij een hogere dosering gaat het zoete wat meer overheersen, wat ik dan weer erg prettig vind. In de cappuccino is een hogere dosering noodzakelijk, anders valt de koffie een beetje weg. Als je dat eenmaal weet is het ook daar een prima boon. Kortom; een zeer aangename koffie die voor elk moment/gelegenheid past.

Als algemene opmerking ben ik erg benieuwd naar The Blend, maar dan een tikkeltje donkerder gebrand. Naar mijn idee kan de boon dit nog prima hebben en daarmee sluit hij denk ik beter aan op mijn smaakprofiel.

Al met al is de kwaliteit van de bonen meer dan marktconform en hebben we er (gelukkig!) weer een goede microbrander bij. Daar kunnen we er niet genoeg van hebben!
Expobar Brewtus III - Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export -Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
Gebruikers-avatar
Thomaserati

Berichtdoor erik82 » 15 Okt 2013, 18:38

Grappig om zo alle meningen en ervaringen te lezen. Wellicht nog een tip van mijn kant.

Voor degene die nog wat van de yirgacheffe over hebben en hem te zuur vinden een tip. Verhoog de temperatuur eens van een 93c naar een 96-97c en een doorlooptijd van 40s voor een brew ratio van 50% (2 keer zoveel espresso als maalsel) en het zuurtje verdwijnt grotendeels en je krijgt tonen van marsepein. Voor de meeste in dit proefpanel dan waarschijnlijker stukken beter.
erik82

Berichtdoor JMKuin » 16 Okt 2013, 16:56

Hieronder mijn bevindingen met de twee koffies van Giraffe.

Allereerst spreekt de verpakking me erg aan, ik heb eenmaal eerder besteld bij Giraffe, ook hierbij zat een klein handgeschreven briefje in dezelfde huisstijl. Klein detail, maar wel een leuk detail. De zakken waarin de koffie zit voelen solide aan, de sluiting vind ik juist handig.
De blend komt er goed stroperig uit m'n La Pavoni Europiccola,ondanks dat ik de maling al iets grover dan normaal gezet had, en heeft een fijne nootachtige en aardse smaak. Een vrij brede smaak, zoals hierboven ook al gezegd is. Hierdoor vind ik de espresso wat minder uitgesproken dan sommige andere koffie, ook al bevalt hij goed. Net zoals de vorige keer dat ik koffie van Giraffe had, kreeg de espresso bijzonder veel crema en een mooie kleur. Dit ligt niet alleen aan de bonen, maar het valt me wel op dat me dat een stuk makkelijker lukt met deze dan met andere.
De Yirgacheffe heb ik met een Aeropress gezet, vrij grof gemalen. Hierbij komt voor mij de zure en fruitachtige smaak goed tot z'n recht, een goede filterkoffie wat mij betreft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
JMKuin

VorigeVolgende

Terug naar Proefpanel