Proefpanel "The Blend" en Yirgacheffe van Giraffe Coffee

Het proefpanel van Thuisbarista.nl

Re: Proefpanel "The Blend" en Yirgacheffe van Giraffe Coffee

Berichtdoor Osqr » 03 Okt 2013, 16:43

Ik heb m ook binnen! Inderdaad riante verpakking van The Blend.

Morgen testen.
Gaggia Classic -- Eureka Mignon
Osqr

Berichtdoor erik82 » 03 Okt 2013, 17:15

Hoeveelheid koffie is inderdaad ruim voldoende. Heb mijn andere koffie maar in de vriezer gedaan voor later. Eerste indruk van beide koffie's is erg goed. Ze moeten beide relatief grof worden gemalen en vereisen nagenoeg dezelfde maalgraad. Komende dagen lekker testen.
erik82

Berichtdoor hoi_roy » 03 Okt 2013, 21:46

Vandaag het pakket ontvangen met de twee koffies.
De verpakking is al prachtig, en wat ik nu al goed vind is dat deze ook nog hersluitbaar is. Dit weekend maar eens mee aan de slag.
Bezzera Unica || Quamar M80E
Gebruikers-avatar
hoi_roy

Berichtdoor JMKuin » 03 Okt 2013, 23:32

Pakketje vandaag gemist, dus morgen maar ophalen, ben benieuwd!
JMKuin

Berichtdoor Thomaserati » 07 Okt 2013, 10:01

Hier is het pakje binnen. Afgelopen weekend de eerste espresso's gezet met beide koffie's. Met name de blend lijkt erg goed! Komende tijd verder testen...
Expobar Brewtus III - Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export -Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
Gebruikers-avatar
Thomaserati

Berichtdoor erik82 » 08 Okt 2013, 10:19

Alvast even een voorproefje. De recensie met foto's volgt nog. Helaas niet het beste bakkie maar blijkt best lastig te zijn om te filmen met een handmaler en handhevel. Dat is als man iets teveel handelingen om in één keer aan te kunnen :D .
erik82

Berichtdoor Grad » 08 Okt 2013, 21:46

Je staat oook op Fb met dit filmpje :lol:
Fiorenzato Ducale 1 groeps ,Gaggia Orione 1 groeps, Gene cafè, Faema MC90, Doserless Aristarco Ema 75, French Press, Mokkapotje

Gaggia 2 Gr hevel hobby project
Gebruikers-avatar
Grad

Berichtdoor erik82 » 09 Okt 2013, 07:12

Sta ik op FB met dit filmpje? Ben dan wel benieuwd waar. Heb zelf niet eens FB. Weiger namelijk aan elke vorm van social media mee te doen :D .

edit: heb hem al gevonden bij FB van TB.
erik82

Berichtdoor hoi_roy » 09 Okt 2013, 23:56

Nou allemaal, hierbij dan mijn aller eerste poging tot beoordeling van een koffie. Pff wat valt dat tegen, ben natuurlijk beginner, maar om dan de zaken te verwoorden en fotograferen is best een uitdaging. Ik denk dat niet alles is goed gegaan, en alle adviezen zijn dan ook welkom want ik wil me graag verbeteren.

Hieronder mijn review.

Eerst even over mijzelf en de gebruikte apparatuur:
Type koffiedrinker: Gemiddelde tot sterke espresso
Espressomachine: Bezzera Unica
Koffiemolen: Quamar M80E

Ik heb de koffie perfect verpakt ontvangen, de verpakking is prachtig, met eenwegventiel en hersluitbaar!
Giraffe Coffee Roasters, bedankt voor het pakket bonen!

Afbeelding

De brand datum staat duidelijk vermeld op de verpakking:
Afbeelding

Oordeel The Blend:
Het is een wat lichter gebrande koffie, de branding is redelijk egaal maar wat verschil is zichtbaar. Misschien is dat het verschil tussen de Brazilie Fazenda Rainha en de Yirgacheffe.

De boontjes van The Blend
Afbeelding

de boontjes van bovenaf gefotografeerd
Afbeelding

In de hopper
Afbeelding

De maalgraad moest grover worden ingesteld, deze was initieel te fijn waardoor de doorloop veel te lang duurt en een over-extractie plaats vindt. Na de maling aan de te grove kant ingesteld te hebben heb ik deze in stapjes weer fijner afgesteld tot bijna de initiele grofheid om toch wat bitter in de koffie omhoog te halen omdat de koffie voor mij te zuur is. De hoeveelheid koffie ligt rond de 17g voor twee kopjes.

Portafilter gevuld
Afbeelding

De aroma's die vrij komen geven een frisse indruk, een soort citroenige/bergamot achtige indruk.
De smaak heeft ook het zuurtje van bergamot en de smaak blijft redelijk lang in de mond hangen. Helaas is de crema laag is aan de dune kant en niet heel stabiel. Het romige moet ik nog ontdekken, misschien dat ik nog verder moet stoeien met de maalgraad of misschien ook met de temperatuur van het water, wat nu op 93C heeft gestaan. Ik heb verder de temperatuur opgeschroefd naar 95C in de hoop dat de koffie wat meer bitter krijgt ivp zuur, maar dat gaf niet het gewenste resultaat.

De extractie
Afbeelding

Het resultaat (misschien beetje over extractie)
Afbeelding

Type koffie
Ristretto: 7
Espresso: 6
Cappuccino: -
Espresso macchiato: -

Algehele smaak: 6.5
Romigheid: 3
Kleur: 6
Aroma/geur: 7
Verpakking: 8.5

Eindoordeel: 6.25

Oordeel Yirgacheffe:

Het is een wat donkerder gebrande koffie dan “The Blend”, de branding is egaal maar wat verschil is zichtbaar. De maalgraad is vergelijkbaar met die van “The Blend”. Helaas is deze koffie niet mijn smaak, voor mij te zuur, veel zuurder dan “The Blend”. De hoeveelheid koffie ligt wederom rond de 17g voor twee kopjes. Extractie temperatuur is 93C.

De aroma's die vrij komen geven een heel frisse indruk, een soort citroenige/groene thee achtige indruk, best aangenaam.
De smaak heeft voor mij een te sterk aanwezig zuurtje. Helaas is de crema laag erg dun en niet heel stabiel. Het lijkt er op dat deze koffie niet mijn smaak is.
Misschien doe ik iets verkeerd, maar er vanuit gaande dat het toch vooral aan de koffie zelf ligt hieronder mijn oordeel.

Type koffie
Ristretto: 4
Espresso: 3
Cappuccino: -
Espresso macchiato: -

Algehele smaak: 4
Romigheid: 3
Kleur: 6
Aroma/geur: 7
Verpakking: 8.5

Eindoordeel: 5

Ik ben benieuwd naar de rest van de oordelen!
Laatst gewijzigd door hoi_roy op 10 Okt 2013, 23:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Bezzera Unica || Quamar M80E
Gebruikers-avatar
hoi_roy

Berichtdoor erik82 » 10 Okt 2013, 20:48

Na het eerder geplaatste filmpje hierbij de review van de koffie's van Giraffe Coffee Roasters. Allereerst wil ik Giraffe Coffee Roasters bedanken voor dit mooie pakket met bonen. De gebruikte zakken voor de bonen zijn de beste die ik tot dusver heb gezien. Mooie zakken met een éénweg-ventiel en dan nog eens hersluitbaar ook.

Afbeelding

Voor het zetten van de espresso voor beide bonen een gewicht van 14gr gebruikt en een brew ratio van 50%. Voor de Cremina is dit vrij standaard. Hieronder dan ook een foto van de setup waarmee de espresso's zijn gezet.

Afbeelding

Ten eerste de blend van de Brasil Fazenda Rainha met een vleugje van de Yirgacheffe Kochere. De bonen zijn mooi gebrand en vooral niet te donker. De Fazenda Rainha heb ik al vaker als SO op en is een lekkere boon met een gangbare smaak. Er zullen weinig mensen zijn die hem niet lekker vinden. De Fazenda Rainha is een boon met een volle romige en notige smaak. Lekker zoet met veel body maar mist naar mijn mening de complexiteit van bijvoorbeeld een goede Ethiopiër of een Midden-Amerikaan. De toevoeging van de Yirgacheffe Kochere geeft de blend meer pit en complexiteit en is naar mijn mening een welkome toevoeging op de Fazenda Rainha.

Afbeelding

Eindoordeel van de blend is een goede blend die het mooi zal doen in melkvarianten en als espresso ook velen zal plezieren. Een vrij neutrale en prettige smaak met dat extra beetje meer pit door de Yirgacheffe. Een erg goede allround koffie geschikt voor alle varianten van espresso.

Afbeelding

En dan nu over op de SO Ethiopië Yirgacheffe Kochere. Naar mijn mening werkelijk een geweldige boon met een uitmuntende smaaksensatie. Duidelijk meer complexiteit dan de blend en veel pit. Echt een topboon. Kan me voorstellen dat Roy die pas net met espresso is begonnen hem wat minder vindt. Wederom mooi gebrande bonen die vooral niet te donker zijn gebrand en de smaak van de origin goed behouden.

Afbeelding

De smaak van de Yirgacheffe Kochere is vooral te omschrijven als ontzettend kruidig met een mooi, doch niet overheersend, zuurtje. De omschrijving van Bergamot is duidelijk te herkennen. Zelf ben ik ook een liefhebber van een goede Earl Grey thee en de Kochere heeft hier duidelijk wat van weg. Het zuurtje is duidelijk aanwezig maar ontzettend prettig en blijft ook niet hangen. De combinatie van het kruidige en het zuurtje maken de espresso ontzettend lekker en complex. Wanneer je deze boon als ristretto gaat zetten met een doorlooptijd van 40 seconden verdwijnt het zuurtje wat naar de achtergrond en kon ik zelfs wat tonen van marsepein ontdekken.

De Ethiopië Yirgacheffe Kochere is echt een pittige boon waar je van moet houden maar als dat het geval is dan zal deze koffie je doen verbazen door zijn klasse en kwaliteit. Een mooie nieuwkomer in het assortiment van vers gebrande kwaliteitsbonen.

De bonen van Giraffe Coffee Roasters zijn van topkwaliteit en uitmuntend gebrand. De prijs is wat aan de hoge kant maar wordt gecompenseerd door de uitmuntende kwaliteit van de bonen en zeker niet te hoog gezien de kwaliteit. Met deze bonen kan Giraffe Coffee Roasters zich zeker meten met de betere microbranderijen die ons land kent.

Hieronder nog een foto van een espresso gezet in de Cremina. Door de naked heeft de crema wat minder tekening en zal proberen morgen of overmorgen nog een foto met het spouted portafilter te maken om de mooie tigerstriping weer te geven.

Afbeelding

Nogmaals wil ik Giraffe Coffee Roasters bedanken voor dit pretpakket met geweldige bonen.
erik82

VorigeVolgende

Terug naar Proefpanel