Nou allemaal, hierbij dan mijn aller eerste poging tot beoordeling van een koffie. Pff wat valt dat tegen, ben natuurlijk beginner, maar om dan de zaken te verwoorden en fotograferen is best een uitdaging. Ik denk dat niet alles is goed gegaan, en alle adviezen zijn dan ook welkom want ik wil me graag verbeteren.
Hieronder mijn review.
Eerst even over mijzelf en de gebruikte apparatuur:
Type koffiedrinker: Gemiddelde tot sterke espresso
Espressomachine: Bezzera Unica
Koffiemolen: Quamar M80E
Ik heb de koffie perfect verpakt ontvangen, de verpakking is prachtig, met eenwegventiel en hersluitbaar!
Giraffe Coffee Roasters, bedankt voor het pakket bonen!

De brand datum staat duidelijk vermeld op de verpakking:
Oordeel The Blend:Het is een wat lichter gebrande koffie, de branding is redelijk egaal maar wat verschil is zichtbaar. Misschien is dat het verschil tussen de Brazilie Fazenda Rainha en de Yirgacheffe.
De boontjes van The Blend

de boontjes van bovenaf gefotografeerd

In de hopper

De maalgraad moest grover worden ingesteld, deze was initieel te fijn waardoor de doorloop veel te lang duurt en een over-extractie plaats vindt. Na de maling aan de te grove kant ingesteld te hebben heb ik deze in stapjes weer fijner afgesteld tot bijna de initiele grofheid om toch wat bitter in de koffie omhoog te halen omdat de koffie voor mij te zuur is. De hoeveelheid koffie ligt rond de 17g voor twee kopjes.
Portafilter gevuld

De aroma's die vrij komen geven een frisse indruk, een soort citroenige/bergamot achtige indruk.
De smaak heeft ook het zuurtje van bergamot en de smaak blijft redelijk lang in de mond hangen. Helaas is de crema laag is aan de dune kant en niet heel stabiel. Het romige moet ik nog ontdekken, misschien dat ik nog verder moet stoeien met de maalgraad of misschien ook met de temperatuur van het water, wat nu op 93C heeft gestaan. Ik heb verder de temperatuur opgeschroefd naar 95C in de hoop dat de koffie wat meer bitter krijgt ivp zuur, maar dat gaf niet het gewenste resultaat.
De extractie

Het resultaat (misschien beetje over extractie)

Type koffie
Ristretto: 7
Espresso: 6
Cappuccino: -
Espresso macchiato: -
Algehele smaak: 6.5
Romigheid: 3
Kleur: 6
Aroma/geur: 7
Verpakking: 8.5
Eindoordeel: 6.25
Oordeel Yirgacheffe:Het is een wat donkerder gebrande koffie dan “The Blend”, de branding is egaal maar wat verschil is zichtbaar. De maalgraad is vergelijkbaar met die van “The Blend”. Helaas is deze koffie niet mijn smaak, voor mij te zuur, veel zuurder dan “The Blend”. De hoeveelheid koffie ligt wederom rond de 17g voor twee kopjes. Extractie temperatuur is 93C.
De aroma's die vrij komen geven een heel frisse indruk, een soort citroenige/groene thee achtige indruk, best aangenaam.
De smaak heeft voor mij een te sterk aanwezig zuurtje. Helaas is de crema laag erg dun en niet heel stabiel. Het lijkt er op dat deze koffie niet mijn smaak is.
Misschien doe ik iets verkeerd, maar er vanuit gaande dat het toch vooral aan de koffie zelf ligt hieronder mijn oordeel.
Type koffie
Ristretto: 4
Espresso: 3
Cappuccino: -
Espresso macchiato: -
Algehele smaak: 4
Romigheid: 3
Kleur: 6
Aroma/geur: 7
Verpakking: 8.5
Eindoordeel: 5
Ik ben benieuwd naar de rest van de oordelen!