Thuisbarista 'proefpanel'

Dienstmededelingen van ThuisBarista.nl

Thuisbarista 'proefpanel'

Berichtdoor Harm » 05 Okt 2008, 11:59

Als ware koffieliefhebbers delen wij van Thuisbarista graag onze passie en liefde voor de koffie met anderen. Maar natuurlijk ook met onze trouwe forumleden. Daarom biedt Thuisbarista nu de mogelijkheid jullie als proevers/testers te laten deelnemen aan een koffie proefpanel. Deelname hieraan is geheel gratis!

Hoe werkt het?

In het sub-forum "Melanges" komen de koffies te staan waarop jij je als forumlid op kan inschrijven. Dit doe je door middel van het verstruren van een PM. Word je geselecteerd uit de aanmeldigen dan krijg je hierover persoonlijk bericht en het proefpaket wordt naar je toe gestuurd.

Wat wordt er verwacht?

Wij en de 'sponsor' van de koffie verwachten natuurlijk als tegenprestatie een mooi verslag/review van het gekregen proefpaket. Dit al dan niet ondersteund door foto's of video's en aan de hand van een aantal vaste beoordelingspunten. Graag ook vermelden welke machine je gebruikt voor het testen.

Vaste beoordelingspunten.

Type koffiedrinker:
Espressomachine:
Koffiemolen:

Type koffie
Ristretto:
Espresso:
Cappuccino:
Espresso macchiato:

Algehele smaak:
Romigheid:
Kleur:
Aroma/geur:
Verpakking:

Eindoordeel:

Deze punten kun je op een schaal van 1 t/m 10 beoordelen en voorzien van een korte toelichting.
ThuisBarista.nl what else?
VBM Domobar RVS PID - Cona model D - Technivorm KBG741 - Aeropress - Chemex - Sowden - La San Marco SM90 - Hearthware Precision
In de grinder: EMPTY
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Harm
Site Admin

Re: Thuisbarista 'proefpanel'

Berichtdoor Roberto » 05 Okt 2008, 18:26

Leuk, ik zal hier zeker aan meedoen!
PV Export -- Compak K3 Touch Polish -- Espressogear Barista RVS
Bodum Chambord cafetière 3 Kops
Reneka Viva E 1 - 6 Liter HX
Vibiemme Seplus Lusso - 5 Liter HX
Gene Cafe koffiebrander
En veel koffie ...
Gebruikers-avatar
Roberto

Berichtdoor Dennis » 05 Okt 2008, 19:24

Eigenlijk had dit al veel eerder deel uit moeten maken van HET forum, het wordt zo een stukje minder "technisch".
Na een drietal recenties ben ik er in ieder geval achter gekomen dat het "aan de man" brengen van m'n bevindingen moeilijker was dan dat ik in eerste instantie dacht.
Hopelijk zullen meerdere leden actief meedoen aan het testen van de producten zodat niet steeds dezelfde personen hun meningen ventileren. ;)
Graag zou ik zien dat het onderdeel smaak, een niet echt onbelangrijk deel van de beoordeling, wordt opgesplitst in een drietal subs: Bitterheid, zuurgraad, en zoetheid met elk een eigen cijfer.
Misschien dat het "mondgevoel" ook nog een cijfertje kan krijgen: droog, romig etc., of loop ik nu te hard van stapel :D :D
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Patrick » 17 Okt 2008, 02:07

Hierbij hoort natuurlijk ook de zetmethode. Bijna iedereen zal hier zijn koffie op een espressomachine maken, maar cuppen doe je op een speciale, gestandaardiseerde manier. Lees dit bijvoorbeeld maar eens: http://www.sweetmarias.com/cupping.html .
ik ben niet meer actief op dit forum
Patrick
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Dennis » 17 Okt 2008, 09:23

Patrick schreef:Hierbij hoort natuurlijk ook de zetmethode. Bijna iedereen zal hier zijn koffie op een espressomachine maken, maar cuppen doe je op een speciale, gestandaardiseerde manier. Lees dit bijvoorbeeld maar eens: http://www.sweetmarias.com/cupping.html .

Misschien dat het cuppen een onderdeel gaat worden tijdens de TB meeting in Utrecht waarbij we op een professionele manier de kwaliteit van een melange kunnen beoordelen.
Voor het proefpanel gebruiken de meeste leden toch een machine, Cona of presspot en vermelding hiervan blijkt wel uit het verslag.
Als cuppen een voorwaarde gaat worden voor het beoordelen van koffies voor het "proefpanel" houden we vrij weinig recenties over ;) (denk ik)
La Marzocco GS/3, Compak K-10 Conic WBC.
GeneCafe
Gebruikers-avatar
Dennis
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Harm » 18 Okt 2008, 00:21

Denk dat cuppen voor de meesten net te hoog gegrepen is. Ik zie het net als wijnproeven. Veel doen en goede begeleiding heb je nodig.
ThuisBarista.nl what else?
VBM Domobar RVS PID - Cona model D - Technivorm KBG741 - Aeropress - Chemex - Sowden - La San Marco SM90 - Hearthware Precision
In de grinder: EMPTY
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Harm
Site Admin

Berichtdoor Gabelstaplerfahrer » 18 Okt 2008, 00:44

Wel donders interessant, cuppen. Het branden is alleen zo'n gedoe,ik heb daarom nooit echt een poging gewaagd hoewel ik zo'n tien soorten groene bonen heb liggen.
Gaat binnenkort afscheid nemen van: Gaggia Baby Twin, Bodum Santos, Anfim Best, iRoast 2.

25 november gaat mijn vliegtuig! JEUJ!
Gebruikers-avatar
Gabelstaplerfahrer

Berichtdoor Patrick » 19 Okt 2008, 00:16

Gabelstaplerfahrer schreef:Wel donders interessant, cuppen. Het branden is alleen zo'n gedoe,ik heb daarom nooit echt een poging gewaagd hoewel ik zo'n tien soorten groene bonen heb liggen.

Waar brand je dan mee?
ik ben niet meer actief op dit forum
Patrick
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor Gabelstaplerfahrer » 19 Okt 2008, 04:21

Patrick schreef:
Gabelstaplerfahrer schreef:Wel donders interessant, cuppen. Het branden is alleen zo'n gedoe,ik heb daarom nooit echt een poging gewaagd hoewel ik zo'n tien soorten groene bonen heb liggen.

Waar brand je dan mee?

Tegenwoordig heb ik een iRoast 2, maar da's pas sinds kort.
Gaat binnenkort afscheid nemen van: Gaggia Baby Twin, Bodum Santos, Anfim Best, iRoast 2.

25 november gaat mijn vliegtuig! JEUJ!
Gebruikers-avatar
Gabelstaplerfahrer

Terug naar Mededelingen