Voordeel van zelf branden

Alles over het zelf branden van je bonen

Re: Voordeel van zelf branden

Berichtdoor krizzz » 27 Mei 2015, 23:32

erik82 schreef:De Quest M3 zit in een totaal andere klasse dan de Gene. Je kunt met de Quest veel betere resultaten halen. Als je groter wilt en niet belachelijk duur zou je naar de Aillio Bullet moeten kijken.

Is 1500 dollar dan echt "niet belachelijk duur" voor een rooster met die capaciteit?
Rancilio L6, Gaggia "Old White" Coffee, Mazzer Super Jolly arduino powered
krizzz

Berichtdoor bario » 28 Mei 2015, 10:39

krizzz schreef:Is 1500 dollar dan echt "niet belachelijk duur" voor een rooster met die capaciteit?

Wanneer je de Bullet (1kg) vergelijkt met een "goedkope" Toper Cafemino van 1 kg dan is deze zeker niet belachelijk duur. Vergelijk je de Bullet met de Giessen W1 (1kg) dan is de Bullet 'spotgoedkoop'.

Thuisbranden is niet goedkoop wanneer je kwaliteit wenst. Het begint bij de brander en de aanschaf van groenebonen met een hoge kwaliteit. Proefbrandingen of eerste brandingen die niet perfect zijn of in het ergste geval brandingen die je zelf niet wilt drinken en weggeeft. Nadat je het juiste profiel ontdekt hebt zijn je groenebonen op of verlang je naar een andere boon. Het is een leuke hobby maar het kost je geld en veel tijd als je het echt goed wil doen. Wanneer je gaat branden om goedkoper uit te zijn dan heb je het mis of je moet genoegen nemen met een goedkoop brandertje, niet optimale brandingen en een standaard boon zoals een Brasil Santos/Cerrado, Colombia Excelso/Supremo, enz...
Gebruikers-avatar
bario

Voordeel van zelf branden

Berichtdoor Frederik » 28 Mei 2015, 14:33

De vraag is of de Bullet ooit op de markt komt. Het is akelig stil.
Qua ontwerp vd Bullet: het elektronische bedieningspaneel is op een zeer hete positie geplaatst. Theoretisch bezien niet gunstig voor de levensduur.
Hoe lager geplaatst en los gemonteerd hoe minder hitte electronica te verduren krijgt.
Laatst gewijzigd door Frederik op 29 Mei 2015, 06:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Frederik

Berichtdoor wedj » 28 Mei 2015, 20:32

Daarbij heeft de Bullit veel koeltijd nodig en dus niet geschikt als brander voor thuis en bredere kring.
Ik denk wel dat ik goedkoper uit ben dan de bonen gebrand te kopen. Helaas ben ik wat meer gebonden aan mijn keuzes omdat ik ze per baal koop. Maar heb toch genoeg roostervrienden die mij in snel tempo ervan af helpen. :mrgreen: En de lol en ervaring en de belevenis is ook geld waard.
Thuis: ECM Technika 4 pro, Eric's E 61, LSM SM 96 doserless
Werk: Aeropress, Demoka203
Branderij: Syphon, Pavoni Pro,Moccamaster, Chemex, french press, Bialetti, lSM SM 96 doserless,Mahlkönig Columbia, Gene Cafe, Toper Cafemino (gas) and still happy
wedj

Berichtdoor bario » 29 Mei 2015, 12:15

wedj schreef:Ik denk wel dat ik goedkoper uit ben dan de bonen gebrand te kopen.

bario schreef:Thuisbranden is niet goedkoop wanneer je kwaliteit wenst.
... of je moet genoegen nemen met een goedkoop brandertje, niet optimale brandingen en een standaard boon zoals een Brasil Santos/Cerrado, Colombia Excelso/Supremo, enz...
Gebruikers-avatar
bario

Berichtdoor wedj » 29 Mei 2015, 21:31

Tja een Giesen zit er niet in voorlopig maar het is al een stap groter dan een Gene en op gas.
Wat betreft kwaliteit tja ik ben nog altijd lerende en wie weet waar het gaat eindigen. :D
En ik heb een iets andere keus van bonen dan het rijtje wat er staat. En ik ben er tevreden mee.
Thuis: ECM Technika 4 pro, Eric's E 61, LSM SM 96 doserless
Werk: Aeropress, Demoka203
Branderij: Syphon, Pavoni Pro,Moccamaster, Chemex, french press, Bialetti, lSM SM 96 doserless,Mahlkönig Columbia, Gene Cafe, Toper Cafemino (gas) and still happy
wedj

Vorige

Terug naar Branden