Koffie branden in de wok

Alles over het zelf branden van je bonen
Plaats reactie
HeinK

Koffie branden in de wok

Bericht door HeinK »

Vanavond komen er twee zakken groene bonen binnen, Monsooned Malabar in de ene en Sumatra Mandheling in de andere. Het idee is om wat boontjes in de wok te gaan roosteren. Het is de eerste keer ooit dat we dat gaan doen, dus eventuele tips zijn welkom!
manduca

Re: Koffie branden in de wok

Bericht door manduca »

Ik brand zelf niet, maar heb altijd met veel interesse zelfbrandtopics gevolgd. Dacht het ooit ook zelf te gaan doen, maar heb mezelf ervan genezen. Men kennis is dus vooral van wat ik uit de vele ervaringen van anderen meegekregen heb.
En daarom denk ik dat je in een wok geen goede branding gaat krijgen (onregelmatig). De low tech oplossing waar ik nog de beste verhalen van heb gehoord zijn omgebouwde popcorn machines. Vooral het reguleren van de temperatuur en het snel afkoelen daarna zijn lastige zaken.

En anders kom je al snel op apparaten als de Gene koffiebrander. Daar zijn wel heel veel ervaring over gedeeld dus is in de community wel veel tips over te vinden.

Je hebt ook branders die je thuis op het gas kan zetten. Geen idee hoe goed die zijn en hoe duur die zijn. Maar ze zagen er wel cool uit.

En tips dus....
- De boontjes moeten continue in beweging zijn (vandaar de draaiende trommels in zo in branders)
- En zorg dat je iets klaar hebt staan om ze snel af te koelen. Omschudden in een vergiet voor een sterke ventilator of zo. En ik heb ook wel constructies met stofzuigers gezien om snel veel lucht langs de bonen de trekken.

Succes! En ik hoop op een filmpje....
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
HeinK

Bericht door HeinK »

Bedankt voor de tips! Die heb ik voorlopig even in de wind geslagen, al was het maar omdat ik op dit moment alleen een wok of een pan heb. Maar goed, ik heb twee kilo bonen.

Vandaag dus de eerste keer branden in de wok (geen filmpje). Ik heb 250 gram genomen. Is denk ik een beetje veel om gelijkmatig te branden. De eerste crack is duidelijk hoorbaar, maar alle boontjes doen dat op hun eigen moment, dus qua tijd was er een behoorlijk verloop. Na een tijdje ben ik gestopt, omdat ik de boel niet wilde verbranden en eerst maar eens een milde branding wilde proeven. Ik vind ze knap ongelijkmatig gebrand, maar het idee van met de wok branden was ook om een beetje aan te klooien en te kijken wat er gebeurt.

De schilletjes eruit zeven is ook een vaardigheid, maar is uiteindelijk wel gelukt, denk ik. Nu laat ik de bonen even een nachtje met rust. Morgen gaan we proeven!
manduca

Bericht door manduca »

:D
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40
HeinK

Bericht door HeinK »

En dan de smaaktest. Het was dus niet echt lekker! Twee duidelijke fouten. Het was te onregelmatig gebrand en te vroeg gestopt. Met half rauwe bonen is het niet echt een plezier een kopje koffie te drinken! Volgende keer ga ik een kleinere portie nemen en wat langer doorbranden. En ik ga dit setje toch nog even doorroosteren, om te zien of dat dan iets wordt. Dus, zoals ik al zei, lekker klooien. :?
ljben

Bericht door ljben »

Beetje late reactie sorry , zowel de Monsooned Malabar en de Sumatra Mandheling brand ik in de Gene brander,opmerkelijk is dat de Sumatra Mandheling veel meer warmte nodig heeft,je kunt er niet van weglopen als je aan het branden bent,de Monsooned brand in op 225 graden en de Sumatra op 240 .
Plaats reactie