Starbucks Schiphol

Waar kun je terecht voor goede koffie? Is de koffie in de Nederlandse horeca echt zo slecht?
Patrick
SCAE Barista Level 1

Starbucks Schiphol

Bericht door Patrick »

Gisteren even vliegtuigjes kijken, altijd leuk. En omdat ik - tegen beter weten in - nieuwsgierig was naar de koffie van Starbucks op Schiphol, ook een cappucciono besteld. Na drieënhalve euro afgetikt te hebben was ik nieuwsgierig naar het resultaat. Je raad 'm al: een hele dikke onvoldoende! Kijk maar even mee:
Afbeelding
Slappe koffie, heel veel (halfvolle) melk en zeepschuim! Gat-ver-damme. En dat alles in een papieren bekertje. Bij HEMA smaakt de koffie nog beter, en dat wil wat zeggen. En dan de prijs, daarvoor drink je in een fatsoenlijke koffiebar bijna 2 cappu's. Ik was op het ergste voorbereid, maar wat een desillusie.
Bij het weglopen zag ik de boosdoener: een volautomaat. Niks geen filterdrager, niks opschuimen. Tsja, dan krijg je zo'n resultaat.

Anyway: laat alsjeblieft nooit meer iemand tegen mij wat zeggen over de 'kwaliteit' van Starbucks!

(Ja, ik weet dat je niet een hele keten mag beoordelen op basis van één koffie.)
ik ben niet meer actief op dit forum
Bluecold

Re: Starbucks Schiphol

Bericht door Bluecold »

Voortaan dus eerst research doen. Casual voorbijlopen met een mentale checklist:
-Superautomaat?
-Zien de koffiemakers* er enthusiast uit?
-Is de rij erg lang** of staan er onevenredig veel mensen in die waarschijnlijk iets in de trant van een vanillelatte met sojamelk gaan bestellen? (kinderen, vrouwen, emo's, dikke mensen en verwijfde mannen?)

De antwoorden op die vragen moeten voor mij zijn:
-nee
-ja
-nee
Voordat ik er ook maar over denk om naar binnen te stappen.

*het zijn pas barista's als ze ook fatsoenlijke koffie kunnen zetten en dat is nog niet vastgesteld.
**6+
Plaatjes op het forum:
1:ga naar tinypic, en upload daar je plaatje
2:kopieer de "IMG Code for Forums & Message Boards" en plak die in je post.
3:???
4: PROFIT!
Patrick
SCAE Barista Level 1

Bericht door Patrick »

Nou de rij was best lang, wat je an sich al positief kunt beschouwen. Ik snap alleen niet dat een koffieketen die zich als dé koffiewinkel van de wereld presenteert met een volautomaat werkt. Want heel erg snel ging het ook weer niet...
ik ben niet meer actief op dit forum
Harm
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Harm »

Heb er wel eens meer dan 1x koffie geproeft. Resultaat altijd hetzelfde. Slecht.

Maar zie het als een McDonalds. Fastcoffee. Een hamburger bij Burgemeester in Amsterdam is ook niet te vergelijken met de McDonalds.

Verder schuimen ze wel zelf de melk op. Althans de kan wordt eronder gezet en er zit zo auto functie op met temp. meter.
ThuisBarista.nl what else?
VBM Domobar RVS PID - Cona model D - Technivorm KBG741 - Aeropress - Chemex - Sowden - La San Marco SM90 - Hearthware Precision
In de grinder: EMPTY
Afbeelding
tennapel

Bericht door tennapel »

Tot enige tijd geleden hadden ze bij Starbucks op Schiphol voor het maken van espresso's wel degelijk een goede professionele machine en werd de cappuccino ook gewoon nog opgestoomd (zoals te doen gebruikelijk bij alle Starbucks zaken die ik in London en elders ben tegen gekomen). Het probleem van de Schiphol vestiging was wel altijd dat de bediening enorm traag is, wellicht dat ze daarom op een volautomaat zijn overgestapt?

De cappuccino van Starbucks is nooit echt lekker geweest, altijd heel veel schuim op een klein beetje koffie.
machine: Izzo Alex Duetto | maler: Compak K10 Push | tamper: Concept-art Pop
Harm
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Harm »

Naar mijn weten gewoon een automaat voor de koffie en handmatig al dan niet met auto functie de melk opschuimen. Alleen al de maten die ze hebben. :shock:
VBM Domobar RVS PID - Cona model D - Technivorm KBG741 - Aeropress - Chemex - Sowden - La San Marco SM90 - Hearthware Precision
Afbeelding
Mark
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Mark »

Starbuck is begonnen met halfautomaten (in een ver ver verleden). Passie voor koffie is daar nu ver te zoeken.
Bluecold schreef:...of staan er onevenredig veel mensen in die waarschijnlijk iets in de trant van een vanillelatte met sojamelk gaan bestellen? (kinderen, vrouwen, emo's, dikke mensen en verwijfde mannen?)
Tsss.. generaliseren is ook een vak...
Bezzera Strega - Compak E5 OD - Custom Tamper - TimeMore C2 - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Chemex - Moka Express - GrindRipper - Technivorm Moccamaster
Bluecold

Bericht door Bluecold »

Ja, maar dat kan niet anders
Een koffiemilkshake duurt gerust 2x zo lang. Hoe meer koffiemilkshakes, hoe langer het duurt. En het is vreselijk om in die rij te gaan staan.
Dus of je gaat op uiterlijke kenmerken af, of je gaat aan iedereen vragen wat ze gaan nemen.
Optie 2 is belachelijk, dus je bent genoodzaakt om op vlugge aannames af te gaan.

En dan nog is het geen generalisatie, het is meer kansberekening. Ik vel namelijk geen definitief oordeel over die persoon. Ik zie "waarschijnlijk".
Plaatjes op het forum:
1:ga naar tinypic, en upload daar je plaatje
2:kopieer de "IMG Code for Forums & Message Boards" en plak die in je post.
3:???
4: PROFIT!
Harm
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Harm »

Dat je uberhaupt die gedachte krijgt en en gaat afvragen hoe lang het duurt als je langs Starbucks komt. Meestal krijg ik flashbacks van vreselijke koffie en wil ik zo snel mogelijk weg.
Afbeelding
Sebastiaan007
Sponsor
Contacteer:

Bericht door Sebastiaan007 »

Ik moet het Patrick wel nageven hoor, je hebt lef! ;)
iRoast, do you?
Afbeelding
Plaats reactie