Help, natten puck en prut in mijn koffie

Hoe krijg ik dikke crema of mooie latte-art?

Re: Help, natten puck en prut in mijn koffie

Berichtdoor Bert K » 30 Jul 2010, 12:59

Ik had het ook altijd wel, water op de puck. En dus niet met jouw machine, maar met de andere Silvia, dus het lijkt een beetje een Silviakwaaltje te zijn. Misschien dat het wat te maken heeft met de constructie van de driewegklep, dat ie niet sterk genoeg is om de puck goed droog te zuigen.
Bezzera BZ07 PID * Rossi RR45
Bert K

Berichtdoor hopjesvla » 30 Jul 2010, 16:55

ergo: Silvia zuigt niet goed ;)

maarre, ik denk idd dat het een Silvia probleempje is, niets om je zorgen over te maken
Rancilio Silvia | Demoka M203 | Bialetti Mukka Express
hopjesvla

Berichtdoor manduca » 30 Jul 2010, 21:01

Een klep kan ook helemaal niet zuigen :ugeek:
Dat het water wegschiet komt omdat de overdruk opeens weg kan, en heeft te maken met het verschil in druk boven de koffie en aan de andere kant van de klep. Hoe hoger het verschil, des te sterker het wegschieten. Maar je krijgt het op deze manier nooit helemaal droog. Op een gegeven moment is de druk (minofmeer) gelijk, en dan blijft er altijd een restje achter. De wordt meestal echter vrij snel door de koffiepuck opgenomen. Hoeveel er achter blijft, en hoe snel het opgenomen wordt hangt af van het drukverschil, de hoeveelheid ruimte voor water boven de puck, en de opname snelheid (maling?) van de puck.

Heb zelf nooit problemen gehad met natte pucks eigenlijk. Maar zoals eerder al gezegd, als de koffie lekker is, je er niet druk om maken. Dat is meer iets voor de amerikanen, die alles op de detail uitpluizen om het uitpluizen. Maar het gaat toch om de koffie :ugeek:
Izzo Alex Nuova Duetto PID * Mazzer Super Jolly
Wega Airy EVD.1 (opknap project)
manduca

Berichtdoor Bert K » 30 Jul 2010, 23:45

Ik had het ook geen zuigen moeten noemen, door de overdruk spuit het water weg door de geopende klep.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het ontwerp van de klep van invloed is op de spuitsnelheid. De diameter van de afvoer bijvoorbeeld. Ik verzin het maar, maar daar zou je een verschil door kunnen krijgen.
Bezzera BZ07 PID * Rossi RR45
Bert K

Berichtdoor Patrick » 31 Jul 2010, 11:23

Wat ook soms helpt, is de filterdrager handmatig te ontluchten. Wat ik daarmee bedoel, is dat je de filterdrager een klein slagje geeft. Hierdoor loopt er vaak nog wat vloeistof uit de uitloop. Als je de filterdrager nog eventjes laat hangen, droogt ie meestal ook nog wel op door de hitte uit de groep.

Maar ik sluit me bij Jeroen aan: Hoe erg is het nu dat er een klein laagje water op op je puck ligt?
Ja, ik wil de branddatum op mijn pak koffie!
Rancilio Silvia PID | Mazzer Mini (modded)| Gene Cafe
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Patrick
SCAE Barista Level 1

Berichtdoor atjong » 13 Aug 2010, 08:37

Direct na het zetten van een enkele of dubbele espresso met mijn Gaggia Classic heb ik altijd een beetje water op de puck. Als ik de filterdrager een minuutje in het apparaat laat zitten en dan pas losmaak is het een natte puck geworden en is het water weg (in de puck getrokken waarschijnlijk). Als ik de filterdrager 10 minuten in het apparaat laat zitten (bah) en dan pas los maak dan is het een droge puck geworden. Uiteraard alles met vers gebrande (max 2 weken na branding) en vers gemalen koffie. Conclusie: natheid van de puck zegt niet zoveel. Het gaat allemaal om de smaak, niet de puck.
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor Drikus » 13 Aug 2010, 20:34

Inderdaad koffiedik kijken ;)
Mijn Silvia heeft ook bijna altijd een nattige puck. Het levert me wel een goede espresso op, dus neem ik de natheid er voor lief bij. Overdoseren helpt, maar heeft ook weer invloed de smaak.

Nieuwsgierig ben ik naar het fenomeen prut in de koffie. Ik hou altijd een kleine hoeveelheid koffiedeeltjes onder in mijn kopje. Hoe is dit te voorkomen, is dit normaal of loop ik gewoon te zeuren?
Te grote gaatjes filter, maalschijven vernieuwen, te hoge druk van Silvia, te fijne maling?
Super Jolly & Sylvia
Gebruikers-avatar
Drikus

Berichtdoor Warrior4Jah » 13 Aug 2010, 20:42

Je houdt volgens mij altijd wel wat "koffiestipjes" over die door je filter gaan.
Wellicht dat groffer malen helpt, maar dan zou je ook hier de kwaliteit van je shot op de 2e plaats zetten. :D
- Espresso apparaat: Fiorenzato Bricoletta
- Maler: La Cimbali Cadet
- Tamper: Espressogear Barista
Gebruikers-avatar
Warrior4Jah

Berichtdoor atjong » 16 Aug 2010, 08:28

Misschien kun je je koffie ook nog door een papierfilter heen laten lopen :D
(Grapje natuurlijk)

Je kunt het ook omdraaien: als je niet een beetje koffierestjes onderin je koffie hebt zitten is er iets fout.
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor Urban » 16 Aug 2010, 11:36

Het water van de puck gaat nu goed weg, door de PF iets los te draaien. ik hoor dan direct water weglopen via de uitloop.

En met prut bedoelde ik de vorige keer echt prut (net als bij thee zetten en het thee zakje is volledig opengescheurd. maar dit is door iets minder fijn malen opgelost.
Urban

Vorige

Terug naar Technieken