Dat klopt, en dat is juist het punt wat ik wil maken.
De kopjes zoals vermeld bij Van Hilst bestaan helemaal niet, of ze hebben idd gewoon ipv de maximale inhoud, de bruikbare inhoud genomen (wat trouwens vreemd is, daar dit natuurlijk een persoonlijke keuze is (en in mijn ogen kan in iets wat een inhoud van 45ml heeft, geen 60ml)).
Waar ik dus op doel dat het in de winkel slecht te zien is of je bij deze serie te maken heb met het ristrettokopje (van 60 ml) of een espressokopje (van 80 ml) (ik kan me überhaupt niet herinneren dat ik ze ooit samen heb gezien ik geloof wel dat het doppio kopje vaak verkocht wordt als het 'koffiekopje'). Nu zal dat voor de meeste niet veel uitmaken (want idd, in een 60 ml past perfect een enkele espresso), maar als je net zoals ik 99% van de tijd dubbele drinkt, is het wel zo handig om kopjes te hebben waar dit ook in past.
Ik heb ieg het gevoel dat de meeste winkels de ristretto als espresso verkopen, en dan gaat het natuurlijk fout als je denkt dat er een dubbele in kan.
Ik zal toch maar eens even langslopen en vragen of ze er een dubbele in kunnen zetten, dan zie ik het vanzelf wel...
(mijn vraag was dan ook meer dat wanneer andere deze kopjes hebben, of er bij hun wel een dubbele in past (en dus een espressokopje is en geen ristretto))