kopjes

Tampers, portafilters, borstels...

Re: kopjes

Berichtdoor Joep » 04 Nov 2010, 13:37

Ik ben erg tevreden over mijn ACF kopjes.
Wel eigenlijk net te klein voor een dubbele (tot t randje vol), maar heel mooi.

Afbeelding

Voor cappuccino heb ik ook 2 van deze Iittala kopjes. Niet erg dikwandig, wel heel mooi.

Afbeelding
Joep

Berichtdoor atjong » 05 Nov 2010, 09:57

Dat is nog eens dikwandig! (die eerste dan).
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor hopjesvla » 05 Nov 2010, 10:02

Joep schreef:Ik ben erg tevreden over mijn ACF kopjes.
Wel eigenlijk net te klein voor een dubbele (tot t randje vol), maar heel mooi.

Voor cappuccino heb ik ook 2 van deze Iittala kopjes. Niet erg dikwandig, wel heel mooi.

Die foto,, is dat met een dubbele? Is idd vol, maar niet te lijkt me.
Zien er idd erg leuk uit, zijn ze nog van een of andere serie? en waar heb je deze gehaald?
Rancilio Silvia | Demoka M203 | Bialetti Mukka Express
hopjesvla

Berichtdoor Joep » 08 Nov 2010, 20:08

Dat is een sja, dubbele ristretto? 40 ml denk ik ofzo...

Zoiets, tot t randje is ongeveer 60ml.
En dikwandig zijn ze zeker. Hadden alleen iets groter mogen zijn dus..
Heb ze ooit besteld bij casabarista.
Joep

Berichtdoor atjong » 09 Nov 2010, 07:46

Dat soort kopjes moet je goed heet stoken voordat je de espresso erin doet. Anders heb je een ideale espressokoeler :?.
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor hopjesvla » 17 Nov 2010, 21:56

Ola, ik zie nu net op de site van Walüre dat er in de Alta serie ook doppio kopjes te krijgen zijn.
http://www.walkuere.de/fileadmin/downlo ... t/ALTA.pdf

Wanneer ik nu even bij de inhoud kijk van alle kopjes, dan staat er bij de Alta espresso dat daar 80ml in gaat, ook hier zou dus een dubbele in moeten passen. (de doppio heeft een inhoud van 140ml)
Heeft iemand deze? Er zijn nl. ook ristretto kopjes met een inhoud van 60ml, en ik heb het gevoel dat voornamelijk deze kopjes in de winkels worden verkocht, ipv de espressokopjes.

Wanneer ik bv op de site van Van Hilst kijk ( http://winkel.vanhilst.com/walkure//;js ... 9F08DA25F6 ) staat daar bij espresso 45ml, deze kopjes kom ik bv ook bij de SL tegen, waar ze ook als espresso worden verkocht, maar daar past idd geen dubbele in (en de 45ml moet dus 60ml zijn lijkt me, en is dus een ristretto).

Om een lang verhaal kort te maken, en om me een wandeling naar de winkel te besparen: kan iemand die deze kopjes heeft eens kijken hoeveel hier nu in past?
hopjesvla

Berichtdoor atjong » 18 Nov 2010, 12:24

Iets wat in mijn ogen chique is aan espresso is dat er verdraaid weinig in zo een kopje lijkt te zitten. Dus niet alleen zijn de kopjes klein, maar het kopje is ook niet helemaal gevuld. Een 45 ml kopje lijkt me uitstekend voor een enkele espresso van 30 ml, een 80 ml kopje voor een dubbele van 60 ml , 140 ml voor een triple (maar wie maakt nou triples). Het is geen porem om een 45 ml kopje tot de rand toe vol gieten zodat er misschien wel 60 ml in past...
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor hopjesvla » 18 Nov 2010, 13:28

Dat klopt, en dat is juist het punt wat ik wil maken.
De kopjes zoals vermeld bij Van Hilst bestaan helemaal niet, of ze hebben idd gewoon ipv de maximale inhoud, de bruikbare inhoud genomen (wat trouwens vreemd is, daar dit natuurlijk een persoonlijke keuze is (en in mijn ogen kan in iets wat een inhoud van 45ml heeft, geen 60ml)).

Waar ik dus op doel dat het in de winkel slecht te zien is of je bij deze serie te maken heb met het ristrettokopje (van 60 ml) of een espressokopje (van 80 ml) (ik kan me überhaupt niet herinneren dat ik ze ooit samen heb gezien ik geloof wel dat het doppio kopje vaak verkocht wordt als het 'koffiekopje'). Nu zal dat voor de meeste niet veel uitmaken (want idd, in een 60 ml past perfect een enkele espresso), maar als je net zoals ik 99% van de tijd dubbele drinkt, is het wel zo handig om kopjes te hebben waar dit ook in past.
Ik heb ieg het gevoel dat de meeste winkels de ristretto als espresso verkopen, en dan gaat het natuurlijk fout als je denkt dat er een dubbele in kan.
Ik zal toch maar eens even langslopen en vragen of ze er een dubbele in kunnen zetten, dan zie ik het vanzelf wel... ;)

(mijn vraag was dan ook meer dat wanneer andere deze kopjes hebben, of er bij hun wel een dubbele in past (en dus een espressokopje is en geen ristretto))
hopjesvla

Berichtdoor atjong » 18 Nov 2010, 13:47

Ik zou zelf de bruikbare inhoud vermelden, niet de maximale. Maar je kunt de fabrikant/winkelier toch ook proberen te mailen?
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor hopjesvla » 18 Nov 2010, 13:59

Klopt, is gedaan, kreeg van de importeur een mail met adressen bij mij in de buurt waar ze verkocht worden, maar daarvan weet ik zeker dat daar de ristretto als espresso wordt verkocht.
Ik wacht nog op een antwoord van Van Hilst, want daar geloof ik helemaal niets van wat ze op de site hebben. (en in de winkel hebben liggen)
Stel dat ze idd de bruikbare inhoud hebben vermeld, en dat hun kopjes kloppen, dan gebruiken zij als bruikbare inhoud 45ml in een kopje van 80ml, dat is dus bijna de helft! (en dus van die bruikbare 45ml inhoud gebruik je er nog zelf nog maar 30 ml van = <40% van het totale volume)
Kopje hoeft natuurlijk niet tot de rand, maar een half-vol kopje hoeft van mij (persoonlijk) ook niet.
Ik denk dus dat ze de bruikbare inhoud (gesteld op 75%) van een ristrettokopje hebben genomen (45ml van 60ml), wat een leuke maat is, maar wat wel betekend dat de kopjes die verkocht worden (en volgens mij dus ook bij andere zaken)geen espressokopjes zijn, maar ristrettokopjes.

Maar goed, ik ga wel eens even langs bij de zaken die ze verkopen, want meten is weten.... (en dan hopen dat ze me alsnog de juiste maat kunnen bestellen...)
hopjesvla

VorigeVolgende

Terug naar Accessoires