Wel of niet blindfilteren

Alles over espresso-apparaten

Wel of niet blindfilteren

Berichtdoor fjtb » 22 Mei 2009, 01:20

Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van een ECM machine met E61 groep, en blindfilter de machine ook regelmatig met ontvetter van oldenhof.

Nu schetst mijn verbazing dat een vriend een domobar heeft gekocht, en dat de verkoper zei dat hij nooit moet blindfilteren omdat anders de zetgroep zou vastlopen.... deze zou worden gesmeerd door de koffievetten!? beetje vaag verhaal vind ik persoonlijk! graag jullie mening..:

(daarbij moet ik ook nog opmerken dat deze zelfde vriend een tijdje een kitchenaid machine heeft gehad... deze begon na een jaartje te lekken binnenin op een leiding. dit werd ook geacht te komen door het blindfilteren, teveel druk opbouw in het systeem)
fjtb

Re: Wel of niet blindfilteren

Berichtdoor fjtb » 22 Mei 2009, 01:20

...!
fjtb

Berichtdoor Osqr » 22 Mei 2009, 09:59

Dat die koffievetten goed zouden zijn klinkt erg stom vind ik. Want na een tijdje stinken die echt enorm.
En over de kitchenaid, ik denk dat er dan verkeerd is geblindfilterd, of het apparaat is niet helemaal goed :?: . Je moet d8 ik nooit langer dan 4/5 seconden de pomp aan hebben. Natuurlijk hoeft het ook niet elke dag, aangezien wij thuis geen honderden kopjes per dag zetten.
En nog even over teveel druk op het systeem: als je gewoon espresso zet, staat er ook 30 seconden een druk van 9/10 bar op, dan kan ik niet geloven dat je niet vijf seconden iets meer druk mag opbouwen. Én: als er teveel druk op het systeem staat, heb je het overdrukventiel dat ingrijpt.

Zo, ik hoop je vraag te hebben beantwoord!
Gaggia Classis -- Rancilio MD50 -- Faema Due
Osqr

Berichtdoor Harm » 22 Mei 2009, 10:09

Als je een E61 blindfiltert dan loopt het mechanisme wat stroever. Maar dat is na een paar espressi zetten ook weer voorbij.
ThuisBarista.nl what else?
VBM Domobar RVS PID - Cona model D - Technivorm KBG741 - Aeropress - Chemex - Sowden - La San Marco SM90 - Hearthware Precision
In de grinder: Narino, Genova Colombia - Bocca Coffee Roasters
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Harm
Site Admin

Berichtdoor fjtb » 22 Mei 2009, 10:58

Ja zo dacht ik er ook over... volgens mij moet het leidingwerk van een machine toch iig de maximale pompdruk aankunnen. Als je namelijk een te fijne maling gebruikt kan dit zelfs, qua dichtheid, een blindfilter imiteren, natuurlijk niet de werking daarvan maar wel de hoeveelheid drukopbouw in de machine. het blijft een beetje een raar verhaal vind ik!

Wat betreft dat smering van de e61 zetgroep door de koffievetten.... Ik merk ook dat hij wat stroever loopt als ik hem net ontvet heb..... maar als ik een lange tijd niet blindfilter, gaat hij ook niet meer goed dicht en blijft mn uitloop lekken !? :?:
fjtb

Berichtdoor Fred » 22 Mei 2009, 11:12

Aangekoekte koffieolie wordt een dichte, plakkerige, vieze laag troep. En dat zou goed zijn voor het mechanisme?
En van een zeer deskundig persoon heb ik vernomen, dat een backflush na 2 kilo koffie aan te bevelen is, dus dat zal niet voor eenieder elke dag zijn. Dit betreft dan met ontvettingsmiddel. Een schone backflush (alleen water) is een standaardprocedure voor elke dag.
Laatst gewijzigd door Fred op 22 Mei 2009, 11:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Magister Stella, Macap M4D
Fred

Berichtdoor Roberto » 22 Mei 2009, 11:14

Zie hier :)

http://coffeetime.wikidot.com/e61-lubrication

Na het smeren van mijn TEA liep deze 10x beter.
Zelfde ga ik doen bij mijn brewtus.
PV Export -- Compak K3 Touch Polish -- Espressogear Barista RVS
Bodum Chambord cafetière 3 Kops
Reneka Viva E 1 - 6 Liter HX
Vibiemme Seplus Lusso - 5 Liter HX
Gene Cafe koffiebrander
En veel koffie ...
Gebruikers-avatar
Roberto

Berichtdoor fjtb » 22 Mei 2009, 11:24

ehm molicote vet in je zetgroep.... is dat nou wel zo'n goed idee!? dat gebruikte ik in 1996 ook op mn brommertje ;-)
fjtb

Berichtdoor Rik H. » 22 Mei 2009, 11:54

Er zijn ook prima food grade smeermiddelen te verkrijgen, niet echt goedkoop maar wel prima geschikt voor alles wat met etenswaar in aanraking komt.

Bijvoorbeeld: http://www.toolhuis.nl/?page=catalog&view=product&product_id=227
Expobar Plus Express
Molen: Rossi CC45
Gebruikers-avatar
Rik H.

Berichtdoor Bluecold » 22 Mei 2009, 13:43

fjtb schreef:ehm molicote vet in je zetgroep.... is dat nou wel zo'n goed idee!? dat gebruikte ik in 1996 ook op mn brommertje ;-)

"Molykote® brand lubricants include a complete line of multi-purpose oils, synthetic and ultra-high-purity mineral-oil fluids, specialty compounds, greases, pastes, anti-friction coatings, and more trusted by engineers to solve or prevent lubrication problems."
Hoe dan ook, ik denk dat die wiki een beetje outdated is, want er is geen MolyKote 111. Er is wel gewone Dow Corning 111, en daar verwijst die link in de wiki ook naar.
Olympia Express raadt datzelfde spul aan, dus het zal wel goed zijn.
Plaatjes op het forum:
1:ga naar tinypic, en upload daar je plaatje
2:kopieer de "IMG Code for Forums & Message Boards" en plak die in je post.
3:???
4: PROFIT!
Gebruikers-avatar
Bluecold

Volgende

Terug naar Espressomachines