Starten met een Gaggia New Baby Twin

Alles over espresso-apparaten

Re: Starten met een Gaggia New Baby Twin

Berichtdoor mh77 » 26 Sep 2012, 12:35

Ik zal vanavond een filmpje maken hoe het water precies doorstroomt nu, met en zonder portafilter.

Of het probleem is opgelost weet ik nog niet, maar er stroomt nu in ieder geval weer water uit de uitlooppijpjes. Ik heb echter toch het idee dat er wat drukverlies plaatsvindt door de geluidjes die ik hoor (tijdens het lopen van het water hoor ik toch een sisje hier en daar). Misschien is dat niet mogelijk, maar dit soort apparaten zijn helemaal nieuw voor mij, ik weet niet wat opvallend is en wat 'normaal' is. Ook hoor ik als de uitgifte stopt uit het binnenwerk een soort kort borrelend geluid, of een soort ontluchting ofzo (dat is althans waar ik aan denk bij zo'n geluid, kan het niet beter omschrijven), die ik volgens mij eerder niet hoorde. Zal vanavond in het filmpje wel te horen zijn.

Het witte filtertje zit onderin de water tank. Op deze foto is het goed te zien (even van Google geplukt):
http://www.mrbean2cup.co.uk/img/parts/n ... r-tank.jpg Zoals daar ook te zien is, en waar ik dus niet bij stil had gestaan, is dat het water minimaal boven het plastic randje om het witte filter moet staan om gebruikt te kunnen worden. Ik denk dat dat iig de oorzaak was van het feit dat er gisteren helemaal geen water meer uit kwam.

Het spetteren zal ik proberen te reproduceren, maar is exact hetzelfde als wat hier gebeurt:
http://www.youtube.com/watch?v=bOXfWRkI1U0
Op deze video test iemand voor zover ik kan zien beide filters. Kijk vooral vanaf 2:30, vanaf 2:38 begint het spetteren. Ik heb in het Engels onder die video gevraagd wat het probleem was in de hoop dat de maker van deze video me meer zou kunnen vertellen. Maar wie weet weet iemand hier het ook.

De New Baby Twin heeft inderdaad een OPV. In dit topic op home-barista.com las ik dat de machine standaard op 11 bar afgesteld staat vanwege de ESE (ik wist overigens niet van die hogere druk), en dat de OPV waarschijnlijk niet (zomaar) kan worden bijgesteld.

Ik denk overigens dat er nauwelijks sprake is geweest van een vorige eigenaar. Er zat nog geen vingerafdruk op het apparaat, de accessoires zaten nog in de originele verpakking etc. Dus ik ga er vooralsnog van uit dat er niets aan het apparaat is veranderd na de oorspronkelijke verkoop.
Gebruikers-avatar
mh77

Berichtdoor twexc » 26 Sep 2012, 20:18

Ok heb even het filmpje bekeken en zie het probleem, namelijk de standaard filter en rubber voor nep crema. Op het filmpje is te zien dat het dubbele filterbakje niet over de hele onderkant gaten heeft, maar 1/4 van de totale bodem samen met het rubber zorgen ze ervoor dat er pas water door loopt als de druk hoog genoeg is. Het beste wat je kan doen is een normaal dubbelfilter er in doen en het andere filter plus rubber in de prullenbak gooien. Voor de rest is je Gaggia het zelfde van binnen als een Gaggia Classic alleen een andere buitenkant. Als je hetzelfde filter en rubber hebt als in het filmpje dan zal je ook op een extractietijd tussen de 25/30 sec. uitkomen. Het geluid na het het uitzetten is toch de overdrukventiel denk ik deed mijn Classic ook namelijk. Als je echt niet vertrouwd dan misschien maar open maken zelf de aansluitingen controleren en evt. aandraaien.
Grimac la Uno, Isomac Zaffiro, La San Marco SM96 Bialetti Moka Express
Gebruikers-avatar
twexc

Berichtdoor mh77 » 26 Sep 2012, 22:19

twexc schreef:Ok heb even het filmpje bekeken en zie het probleem, namelijk de standaard filter en rubber voor nep crema. Op het filmpje is te zien dat het dubbele filterbakje niet over de hele onderkant gaten heeft, maar 1/4 van de totale bodem samen met het rubber zorgen ze ervoor dat er pas water door loopt als de druk hoog genoeg is. Het beste wat je kan doen is een normaal dubbelfilter er in doen en het andere filter plus rubber in de prullenbak gooien. Voor de rest is je Gaggia het zelfde van binnen als een Gaggia Classic alleen een andere buitenkant. Als je hetzelfde filter en rubber hebt als in het filmpje dan zal je ook op een extractietijd tussen de 25/30 sec. uitkomen. Het geluid na het het uitzetten is toch de overdrukventiel denk ik deed mijn Classic ook namelijk. Als je echt niet vertrouwd dan misschien maar open maken zelf de aansluitingen controleren en evt. aandraaien.

Ik heb hem open gemaakt gisteren, alles zag er goed uit. Of nou ja, nieuw en droog. Dat je 3 verschillende soorten schroefjes in dat kleine apparaatje aantreft is natuurlijk weer typisch Italiaans, en er zit 1 of ander zwart kunststof ding in, met een schroefje dat nergens in vast lijkt te zitten. Anyway...

Ik heb filmpjes gemaakt! In onderstaand filmpje doe ik een single en double blank shot zonder portafilter:
https://www.youtube.com/watch?v=FmWESMbY6nw (zie je hier ook hoe snel de single shot wordt gezet? en dat zou met koffie moeten leiden tot een extractietijd van ~25 seconden??)

En vervolgens doe ik hetzelfde met het portafilter (met dubbelfilter erin):
https://www.youtube.com/watch?v=e4hXBLjq4j4 (op 0:08 hoor je heel goed het geluid na stopzetten)

Ik durf eerlijk gezegd niet nog een ESE serving te proberen. Ziet dit er okee uit? Dan ga ik gewoon nog een keer met (slecht) gemalen koffie proberen, gewoon om te zien hoe het apparaat reageert/klinkt.
Gebruikers-avatar
mh77

Berichtdoor twexc » 26 Sep 2012, 23:07

Heb net even je filmpjes bekeken maar zie en hoor eigenlijk niks raar, mijn Classic klonk ook zo maar als je hem uitzet gooit ie de druk die in de leiding naar naar de douchkop zit weg, dit zal iets anders klinken als je het met koffie zet.
Zo klonk mijn Classic:
Link

Persoonlijk denk ik dat er niks mee is gewoon espresso mee gaan zetten. Let wel op je filterbakjes op de foto staan links de druk filterbakjes en rechts de gewone drukloze en die wil je hebben namelijk.
Afbeelding
Foto met dank aan Home-Barista.com :D
Grimac la Uno, Isomac Zaffiro, La San Marco SM96 Bialetti Moka Express
Gebruikers-avatar
twexc

Berichtdoor atjong » 27 Sep 2012, 07:48

mh77 schreef:Het witte filtertje zit onderin de water tank. Op deze foto is het goed te zien (even van Google geplukt):
Afbeelding

Lijkt mij meer een ventiel dat pas open gaat als je de tank in het apparaat zet. Een filter is groter. Dus: alsnog je water filteren (bv met een Brita-kan) anders zit je apparaat straks verstopt met kalk.

mh77 schreef:Zoals daar ook te zien is, en waar ik dus niet bij stil had gestaan, is dat het water minimaal boven het plastic randje om het witte filter moet staan om gebruikt te kunnen worden. Ik denk dat dat iig de oorzaak was van het feit dat er gisteren helemaal geen water meer uit kwam.

Dus je had een halve cm water in de tank en gaat dan klagen dat er geen water uit het apparaat loopt?

mh77 schreef:Het spetteren zal ik proberen te reproduceren, maar is exact hetzelfde als wat hier gebeurt:

Daar is niks spetterigs aan. Je hebt een kleine machine met een kleine lekbak. Druppeltjes zullen snel naast de lekbak terecht komen. Heb heeft ook geen zin om die rare zwarte plug te gebruiken. Lijkt mij ook weer zo een crema enhancement onding. Als je gewoon koffie in het filter hebt dan loopt de straal veel minder snel en zul je weinig last van rondvliegend water hebben.

mh77 schreef:De New Baby Twin heeft inderdaad een OPV. In dit topic op home-barista.com las ik dat de machine standaard op 11 bar afgesteld staat vanwege de ESE (ik wist overigens niet van die hogere druk), en dat de OPV waarschijnlijk niet (zomaar) kan worden bijgesteld.

Lijkt me sterk dat ie een OPV hebt. Een OPV kan alleen werken als het teveel aan waterdruk terug gevoerd kan worden naar de tank en aan de foto te zien heb jij geen retourslang naar de tank. Of zie je wel water teruglopen in het reservoir als je de uitloop van je filterdrager helemaal dicht stopt? (Dat zou het bewijs zijn.) Maar zo aan deze foto te zien geef ik je weinig kans:
Afbeelding

Aan de andere kant... onderdeel nummer 54 helemaal onderaan deze PDF toont een "GRIVORY VALVE ASS. 11 BAR". Als ik dat onderdeel google dan vind ik een messing variant van die valve hier. Ook die lijkt niet bij te stellen, maar het schept wel mogelijkheden.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor mh77 » 28 Sep 2012, 23:30

atjong schreef:Dus je had een halve cm water in de tank en gaat dan klagen dat er geen water uit het apparaat loopt?

Zoals ik al zei, ik ben dit soort apparaten niet gewend. Op mijn volautomaat gaat een lampje branden als het water bijna op is, en hier zag ik steeds nog een ruime centimeter water staan. Die fout maak ik niet meer natuurlijk :)

atjong schreef:Daar is niks spetterigs aan. Je hebt een kleine machine met een kleine lekbak. Druppeltjes zullen snel naast de lekbak terecht komen.

Dan heb je het filmpje niet goed bekeken. Veel spetteriger dan dat wordt het namelijk niet.

atjong schreef:Lijkt me sterk dat ie een OPV hebt. Een OPV kan alleen werken als het teveel aan waterdruk terug gevoerd kan worden naar de tank en aan de foto te zien heb jij geen retourslang naar de tank.

Dan heb je het topic dat ik linkte niet bekeken. Hij heeft een OPV, maar het is een kunststof ding dat niet (of lastig?) verstelbaar is, ipv een mooi verstelbaar messing(/koperen?) exemplaar. Het teveel aan water wordt overigens niet teruggevoerd naar de tank, maar naar de lekbak afgevoerd.

Ik ga morgen nog een poging wagen met een ESE serving. Ik zal een filmpje maken om te laten zien hoe dat verloopt.
Gebruikers-avatar
mh77

Berichtdoor atjong » 29 Sep 2012, 00:07

mh77 schreef:Dan heb je het filmpje niet goed bekeken. Veel spetteriger dan dat wordt het namelijk niet.

Nou laat ik het anders zeggen. Als ik de hefboom van mijn La Pavoni helemaal omhoog zet zonder filterdrager dan zit het hele aanrecht onder kokend water. Met filterdrager blijft dat beperkt tot de lekbak en een paar cm er omheen. Nu is het boilerwater daarvan boven de 100 graden waardoor het kookt tijdens uitstromen. Bij jouw machine zou het water onder kookpunt moeten blijven, maar het lijkt op die video dat het toch tegen het kookpunt aan zit want ik zie iets dat lijkt op kokend water. Met een volle filterdrager zul je hier geen last van hebben. De vraag is alleen of de temperatuur niet te hoog is voor het maken van koffie. Maar dat zul je in de praktijk moeten ondervinden.

mh77 schreef:Dan heb je het topic dat ik linkte niet bekeken. Hij heeft een OPV, maar het is een kunststof ding dat niet (of lastig?) verstelbaar is, ipv een mooi verstelbaar messing(/koperen?) exemplaar.

Uiteraard heb ik het wel bekeken mh77. Ga je in de verdediging? Ik probeer te helpen. Heb je mijn "Aan de andere kant..." wel gelezen?

Anyhow, de OPV van mijn Gaggia Classic voert makkelijk tweederde van het pompwater weer terug naar het reservoir. Als dat naar mijn lekbak zou gaan dan zou die snel vol zitten :-). Gebeurt dat bij jou? Nu staat mijn OPV wel extra laag afgesteld voor de smaak, en de jouwe dus op 11 bar.

mh77 schreef:Ik ga morgen nog een poging wagen met een ESE serving. Ik zal een filmpje maken om te laten zien hoe dat verloopt.

Weest niet te voorzichtig met experimenteren he. Een goeie espresso maken leer je alleen met veel doen, veel bijstellen en veel proeven.
Gebruikers-avatar
atjong

Berichtdoor mh77 » 29 Sep 2012, 15:03

atjong schreef:Anyhow, de OPV van mijn Gaggia Classic voert makkelijk tweederde van het pompwater weer terug naar het reservoir. Als dat naar mijn lekbak zou gaan dan zou die snel vol zitten :-). Gebeurt dat bij jou? Nu staat mijn OPV wel extra laag afgesteld voor de smaak, en de jouwe dus op 11 bar.

Heb even een fotootje gemaakt van hoe het er hier uit ziet. Ik heb tot nu toe niet het idee dat de lekbak echt snel vol gaat, maar heb er ook niet echt op gelet. Je ziet hier hoe de lekbak in het apparaat verdwijnt. Daar zou het water van de OPV uit moeten komen.

Afbeelding

atjong schreef:Weest niet te voorzichtig met experimenteren he. Een goeie espresso maken leer je alleen met veel doen, veel bijstellen en veel proeven.

Ik moet zeker nog veel oefenen en experimenteren. Eerst iets fatsoenlijks krijgen uit die ESE servings. Dat zou toch een makkie moeten zijn, maar zie hieronder het resultaat. Ik heb 2 ESE servings gebruikt, 1 voor een single shot en 1 voor een dubbel shot. De single ziet er niet geweldig uit en de smaak was idem. De dubbel shot ziet er beter uit volgens mij, en was lekker! Ik ben wel in de war; moeten normaal de single en de dubbel ~25 seconden duren? En moet ik met zo'n ESE serving niet eigenlijk alleen een single shot zetten?

Single shot (extractie ~14 seconden):
https://www.youtube.com/watch?v=GEWjXmx0Ehg

Double shot (extractie ~25 seconden):
https://www.youtube.com/watch?v=Aafe4RVj9Dw

-edit- Ik vond net deze link, waar wordt gezegd dat de extractietijd van een ESE serving doorgaans korter is, soms wel de helft van de 25 seconden. Dat komt overeen met mn eigen experiment, maar het resultaat van een single shot vind ik niet echt geweldig. Dat wordt misschien toch maar gewoon dubbelshots zetten met de ESE servings, en zo snel mogelijk naar een eigen maler :)
Gebruikers-avatar
mh77

Berichtdoor atjong » 01 Okt 2012, 09:59

Ik denk dat er hier weinig mensen zijn met ervaringen met servings (ik ook niet) maar op de foto's van Twexc zie ik zowel een filterbakje voor single servings als voor dubbele. Ik ga er dan maar van uit dat je voor een dubbele 2 servings in het bakje doet. Maar ik zou vooral experimenteren wat het beste smaakt. Als jij 1 serving in een dubbel filterbakje het best vindt smaken dan is dat beter dan een slechtere smaak met een enkel bakje.

Ongeveer 25 voor beide types (single en double) klopt wel ja. Het double filter laat meer water door.
Gebruikers-avatar
atjong

Vorige

Terug naar Espressomachines