Auber Instruments PID voor de Rancilio Silvia

Alles over espresso-apparaten

Re: Auber Instruments PID voor de Rancilio Silvia

Berichtdoor belikewater » 13 Dec 2007, 14:23

Deze post op Home Barista laat zien wat de verhouding tussen boilertemp en watertemp tijdens een shot is. In andere posts lees ik dat de tijdens een shot watertemp 10 a 12 graden Celsius kan afwijken van de boilertemp. Als je bonen water van 95 graden vereisen, dan dien je dus de PID op 105, 106 of 107 in te stellen.

http://www.home-barista.com/forums/ranc ... t4691.html

http://www.home-barista.com/forums/ranc ... -t331.html
belikewater

Berichtdoor Mark » 13 Dec 2007, 14:37

Ik heb zelf een wat oudere Silvia (1999) en die gedraagt zich anders dan de nieuwere, hier heeft Auber ook uitgebreid onderzoek naar gedaan. Ik stel hem zelf in naar smaak, gewoon proberen wat het effect is van een graadje meer of minder. Zo merk je bijvoorbeeld dat Izzo Argento in mijn situatie op 105 prima smaakt, maar een Mokambo Grand Espresso veel te bitter wordt.
Bezzera Strega - LaCimbali Junior Grinder - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Clever Dripper - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor belikewater » 13 Dec 2007, 14:46

Greg Scace heeft ook wel een interessant stukje geschreven over de temperatuur van zijn Silvia (ook een oude geloof ik). De belangrijkste conclusies:

My conclusions from these measurements are:

1- Sylvia's temperature stability is a product of boiler design and is
independent on heater operation. This means that properly adding
proportional control will improve the temperature control of Sylvia while
maintaining good thermal stability of the water during the course of a shot.

2- The temperature of water leaving the boiler is substantially lowered as
the water flows to the puck. In my Sylvia, the temperature drop is about 20
degrees F [ruim 11 graden Celsius] from the measurement point for my controller's thermocouple to the
puck.

3- If you drink every shot that you pull during a bunch of temperature
measurements, you're going to get reaaaalllllyyyyy
sssshhhhhaaaaakkkkkkkkyyyyy
belikewater

Berichtdoor Mark » 05 Mrt 2008, 00:55

Auber heeft ondertussen een nieuwe kit op de markt gebracht, waarbij ook de stoomtemperatuur met een PID geregeld wordt:

PID Control Retrofit KIT for Rancilio Silvia w/ Steam Control
This PID controller kit has all the features of our other listing titled "PID temperature control kit for Rancilio Silvia, Deluxe" with the addition of steam temperature control. The steam temperature is controlled by the same controller that controls the brew water temperature. To the user, the operation is the same as regular machine; no extra button is needed to press for frothing. When the steam switch is turned on, the on/off temperature of the heater is controlled to 1 degree (F or C) difference as compared with original thermostat's 20C (or 40F) difference. With this tight temperature control, you might not have to surf the temperature for frothing because the heater will kick on much sooner than the original thermostat. The on/off temperature can be adjusted by the user.

This kit will take additional 15-30 minute to install because extra steps to access the steam switch. The installation is completely reversible if you ever want to sell the machine or send it to service. No relays or diodes are needed for this feature addition. For the buyer, the only thing added are two pre-terminated wires for connecting the steam switch to the controller.

De prijs is $185.00
Bezzera Strega - LaCimbali Junior Grinder - Custom Tamper - Xpressivo Barista - Ilsa Anniversario - CafeSolo - Aeropress - Clever Dripper - Moka Express - GrindRipper - Tiamo Handgrinder
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor Gabelstaplerfahrer » 10 Okt 2008, 23:37

Mooi spul, die PID's, maar ik heb begrepen dat er een kwaliteitsverschil zit in de auto-setup algoritmen bij de verschillende merken.

De grafiek die je laat zien is van een Watlow PID en die worden door pidkits.com aangeraden om hun goede werking, maar ze zijn erg duur. Zou je een temperatuurlog kunnen maken? Of heb je daar geen hardware voor... het zou wel erg verhelderend kunnen zijn, ik heb zelf ook gedacht aan een Auber omdat ze echt heel goedkoop zijn.

Ik heb vandaag en gisteren wat meer zitten lezen over dit onderwerp en heb een simulatortje gemaakt om te kijken of ik een realistisch beeld kan scheppen van de werking. Je kunt hem hier downloaden.
Gaat binnenkort afscheid nemen van: Gaggia Baby Twin, Bodum Santos, Anfim Best, iRoast 2.

25 november gaat mijn vliegtuig! JEUJ!
Gebruikers-avatar
Gabelstaplerfahrer

Berichtdoor Mark » 10 Okt 2008, 23:57

Ik moet nog ergens een "temperature study" hebben van die Auberins kit. Ik zal eens zoeken. De ervaring met de Auberins is overigens zeer positief.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Mark
Site Admin

Berichtdoor Gabelstaplerfahrer » 11 Okt 2008, 00:02

Dat is mooi om te horen, het lijkt me een leuk ding, ook om gewoon 'zomaar' mee te knutselen. Op de Auber website staat bijvoorbeeld een PID ingebouwd in een 'stekkerdoos' om zodoende een waterkoker te regelen. Grappig idee.
Gaat binnenkort afscheid nemen van: Gaggia Baby Twin, Bodum Santos, Anfim Best, iRoast 2.

25 november gaat mijn vliegtuig! JEUJ!
Gebruikers-avatar
Gabelstaplerfahrer

Berichtdoor LanWolf » 11 Okt 2008, 11:10

De kit voor de SIlvia, is dus niet "zo maar" een PID, deze is speciaal geprogrammeerd tov de losse PIDS die Auberins verkoopt.

Het grootste voordeel is de snelheid waarmee het water op temperatuur is en de stabiliteit van deze, waardoor je niet meer zo hoeft te "gokken" wanneer je water er met een graad of 93-94 uit gaat komen. Als je eenmaal weet op welke PID temp dat is, scheelt je dat vaak flushen en vele missers. Enkele seconden kunnen in een "temp surf" wel enkele graden schelen, omdat je een temp surf van zo'n 20 graden hebt. Met PID is je temp swing nauwelijks 2 graden.

Ook als je meer achter elkaar wilt zetten is dus je overshoot van temperatuur nauwelijks aanwezig, als ik hem op 105 instel gaat ie soms door naar 107.5 maar meestal is al bij de 106(.8) al weer over, en dan zakt hij vrij vlot naar de ingestelde 105 stabiel. In ongeveer 1,5 tot 2 minuten heb je je 2e shot staan.

Alleen is nog de vraag: vooraf of achteraf melk schuimen ...
Tot nu toe deed ik dat achteraf, maar denk dat de snelheid van de PID voor het op temperatuur brengen ook wel eens een goede kan zijn om VOORAF de melk te gaan schuimen. Normaal heeft Silvia een veel te lange recovery van stoom naar espresso, andersom was sneller.

De temperatuurval voor een dubbel is op de PID afgelezen bij mij 18 graden Celcius gemiddeld, dus van 105 tot 87. (in 25 sec.) daarna duurt het dus 1,5 tot 2 min voor hij weer stabiel op 105 is.
/* Just a Byte */
99'er Rancilio Silvia Pid'ed (Auberins) - Ascaso Molino I-1
Gebruikers-avatar
LanWolf

Berichtdoor Sebastiaan007 » 11 Okt 2008, 11:32

Melk achteraf is vaak beter voor je koffie, omdat als je boiler temp stijgt de manchet en doucheplaat ook heter worden en daardoor je koffie dus eigenlijk ook.

Tsja, het is maar net wat je prettiger vind natuurlijk :)
iRoast, do you?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sebastiaan007
Sponsor

Berichtdoor Patrick » 24 Okt 2008, 19:57

Zo, die zit!
Ik bedoel hiermee de PID die ik van Mark heb overgenomen. Installatie was een eitje, mede doordat ik bij Mark heb gezien hoe alles aangesloten zat. Wel heb ik van de draadjes die aan de PIS zelf zijn aangesloten de tipjes een likje soldeer gegeven en heb ik de draadjes direct achter de PID even door een stukje krimpslang gedaan om eventueel doorsnijden door de achterplaat te voorkomen.

Zojuist m'n eerste shot met de PID gemaakt en het belooft veel goeds. Bij het schuimen wordt de PID gebypasst, maar zie je wel de temperatuur van de boiler. Die loopt aardig op, richting de 150 graden. Hopelijk is dat normaal...

Vandaag heb ik al genoeg koffie gehad, morgen en zondag zal ik er thuis ook niet aan toekomen. Dus ik kijk al een beetje uit naar maandag om wat verder te gaan testen. Maar vooralsnog: leuk speeltje!
NEW Expobar Brewtus 4 PID | Mazzer Mini manual | Gene Café | diverse slow coffee | SCAE Level 1 gecertificeerd
Gebruikers-avatar
Patrick
SCAE Barista Level 1

VorigeVolgende

Terug naar Espressomachines