Santos koffie molen

Welke koffiemolens staan garant voor een fijne maling?

Santos koffie molen

Berichtdoor Hendrik » 30 Jul 2010, 17:16

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag.
Ik heb onlangs een Santos 40A koffie molen gekocht (marktplaats, ben student) om koffie vers te kunnen malen. Dit is denk ik een horeca koffie molen want hij heeft een teller voor het aantal gemalen porties. Deze teller staat nu op 3278, en maalt momenteel nog prima.

Op http://www.santos.fr/40m.html hier staan wat specificaties over de molen.

Ik vraag mij af of de maalstenen mogelijk aan vervanging toe zijn na het malen van 3200 porties?
Of zouden ze normaal gesproken langer mee gaan?

Al vast bedankt

Groeten

Hendrik
Hendrik

Re: Santos koffie molen

Berichtdoor Bert K » 30 Jul 2010, 17:50

Hoi, en welkom!
Die molen ziet er niet gek uit, gefeliciteerd. Maar die tellerstand zegt helemaal niets, vrees ik. Als je hem echt in de horeca gebruikt, is de doser meestal behoorlijk vol, en vul je een zeefje met 1 of 2 slagen van de hendel. Maar als je, zoals ik, echt per portie maalt, zet je de molen aan, en tegelijk vul je je zeef met een heleboel slagen van de hendel. Ik denk dat ik wel tien of vijftien keer sta te flipperen. Dan krijg je wel een hele hoge tellerstand, maar de maalschijven slijten niet harder.
Vuistregel is toch om er een nieuw setje in te gooien als je de geschiedenis niet kent. Normaal gesproken is dat niet zo heel duur.
Bezzera BZ07 PID * Rossi RR45
Bert K

Re: Santos koffie molen

Berichtdoor Hendrik » 30 Jul 2010, 19:28

@ Bert

Bedankt voor je reactie, ik vul men zeefje idd ook in 6 x of zo, om echt vers te kunne malen.
Op het moment maalt de machine nog prima, tenminste de koffie smaakt goed ;)
Ik zal eens kijken wat nieuwe maalstenen kosten.

Groeten

Hendrik
Hendrik

Terug naar Koffiemalers